mabo

  • Bifogar en bild med styrtycksventilen inringad. Det är nog enklast att prova med en annan ventil men den går att skruva isär och smörja upp, men obs! den innehåller en fjäder som kan sprätta iväg…
    Typiskt om den är kärv eller trasig är att motorn startar och går i någon sekund för att sedan stanna samt att den inte svarar på gas under tide…[Läs mer]

  • Härligt! Vilka fynd 🙂

  • Tack för era fina kommentarer 🙂

    Tog ett litet avbrott i svetsandet i somras och gav inredningen en välbehövlig tvätt, innan den stuvades undan i väntan på att karossen ska bli klar. Ser fram emot att ta fram rengjorda delar den dagen det blir dags för återmontering:)

    Golvmattan var riktigt grisig:

    Tvätt med kallavfettning och rotborst…[Läs mer]

  • Hej, Ventilen, (tror den kallas taktventil) reglerar bränsleblandningen utifrån lamdastyrningen på KE-jetronic. Ger ifrån sig ett tickande taktfast ljud när den jobbar och jag har för mig att den inte är inkopplad under kallstart. Om bilen går dåligt när den är kall skulle jag tippa på att styrtrycksventilen kärvar.

  • Imponerande jobb och mycket inspirerande tråd att följa! Jag har en likadan klädseltvättmaskin (av märket Lavor?) och den gör verkligen underverk:) Hoppas du får ihop baksätet med passande tyg.

  • Lite mer bilder från renoveringen av fronten. Kylarbalken och dess golv var genomrostade så ett ny golvplåt beställdes via SSK och balken lappades ihop. I verkstadshandboken stod det att man inte fick reparera kylarbalken runt motorfästet… Nu gjorde jag det ändå men valde att inte slipa ner svetsfogarna för extra styrka.

    Kylarbalken svetsad…[Läs mer]

  • Tackar! Långt kvar till lackering och kördugligt skick men det får ta den tid det tar 🙂

  • Svetsröken ligger tät i garaget när hjulhusets främre del kapas bort 🙂

    Främre hjulhuset redo för rekonstruktion

    Batterihyllan och motorrumsgolv passas in

    Inpassning av hjulhus pågår

    Nu är hjulhuset klart och inpassning av framskärm kan ta vid. Skärmarna är delade mitt i hjulhuset och svetsas kant i kant. På så sätt lämnas s…[Läs mer]

  • Länkarmsinfästningarna är ju en känd rostfälla på 900an. Här hade CD´n klarat sig förhållandevis bra, troligtvis p.g.a. ymnigt oljeläckage från motor och styrservo. Vid styrväxelns genomföring var det dock en tafflig lagning och en del rost.

    Handknackade plåtar för reparation

    Svetsat

    Även länkarmens genomföring och drivaxeltunnelns ö…[Läs mer]

  • Vid rostlagning så är det alltid bäst att börja med det absolut sämsta. Jag valde därför att starta med höger hjulhus som var totalt utrostat och var taffligt reparerat sedan tidigare. Har lagat många dåliga 900or men det här är nog den rostigaste.

    Hjulhusets bakre delar urkapade

    Delar från donatorn inpassade för kant i kant svetsning…[Läs mer]

  • Helt utskrotad donator. Vänster bakskärm var bra så den kapades bort och kommer att användas på CD´n

    Sista vilan för donatorn på den lokala bilskroten

  • Dags för en liten uppdatering. Mer än ett år har gått sedan jag skrev något i tråden sist, det har inte hänt så mycket men det går i alla fall långsamt framåt 🙂

    CD´ns front var ruggigt rostig hade dessutom en ganska dåligt lagad krockskada på högersidan. Efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att det mest rationella var att skaffa en…[Läs mer]

  • Riktigt fin bil! Du har verkligen gjort en kanon insats som renoverat den med mycket originalkänsla i behåll. Och roligt att träffa på systerbil till min svarta 81a på festivalen!
    / Martin

  • Har provkört lite mer och kommit fram att vibrationerna uppstår vid gaspådrag och belastning och upphör vid gassläpp eller frihjulning. Vibrationerna uppkommer vid två hastigheter:

    mellan 90 och 100
    mellan 120 och 130 och då vibrerar det riktigt illa – känns som att motorpaketet hamnar i självsvängning – riktigt dåliga vibratione…[Läs mer]

  • Tomt motorrum

    Framskärmen är på väg att lämna moderskeppet.

    CDn på grönbete

    Undertecknad laddar inför blästring…

    Blästring pågår

    Blästrat

    Grundat

    Det var allt för nu 🙂

  • Tomt motorrum

    Framskärmen är på väg att lämna moderskeppet.

    CDn på grönbete

    Undertecknad laddar inför blästring…

    Blästring pågår

    Blästrat

    Grundat

    Det var allt för nu 🙂

  • Demontering pågår.

    Snabblagning av trasig värmekran?

    Bröderna inspekterar motorlyftet

    Motorn och automatlådan åker iväg på långtidslagring. Tanken är att den ska ersättas med ett komplett motorpaket med manuell låda.

  • Demontering pågår.

    Snabblagning av trasig värmekran?

    Bröderna inspekterar motorlyftet

    Motorn och automatlådan åker iväg på långtidslagring. Tanken är att den ska ersättas med ett komplett motorpaket med manuell låda.

  • Nu kommer lite bilder från i våras.

    I verkstan:

    Inredningen har klarat sig ganska bra med tanke på 32000 mil och 20års stillestånd

    Baksätet av den bredare modellen som annars sitter i 3 dörrarsbilarna. Notera att det är plysch även på sidostyckena. Bra skick för utom några bränmärken. Kanske direktören som tappat cigarren……[Läs mer]

  • Nu kommer lite bilder från i våras.

    I verkstan:

    Inredningen har klarat sig ganska bra med tanke på 32000 mil och 20års stillestånd

    Baksätet av den bredare modellen som annars sitter i 3 dörrarsbilarna. Notera att det är plysch även på sidostyckena. Bra skick för utom några bränmärken. Kanske direktören som tappat cigarren……[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng