magi

  • @Goofy wrote:

    Mercedes testar en airbag som sitter under bilen för att hjälpa till att panikbromsa.
    Läste i nån svensk motortidning att det kanske kommer på årsmodell 2013
    http://www.boston.com/cars/newsandreviews/overdrive/2010/03/a_mercedes_airbag_for_the_unde.html

    Tack så jättemycket.
    Man undrar ju hur mycket systemet minskar bromssträckan.

    Magi

  • @Dicst wrote:

    Nja. Varför ska jag köpa ett dyrt, svårhanterligt system som bara ”fungerar” 3 månader om året? Det handlar väl inte om när det är mest trafik, det är väl under vilka förhållanden det gör mest nytta.

    Är det nån skoluppgift som du lagt över på oss att lösa, eller vad är syftet med detta experiment?

    Ojämnheter i vägen och tar snett…[Läs mer]

  • Fyra däck med en yta mot marken på ca 10 dm2 med ett gummi
    som är anpassat för att tåla slitage vid rullning

    mot

    fyra däck med en yta mot marken på ca 10 dm2 med ett gummi
    som är anpassat för att tåla slitage vid rullning
    plus
    en yta mot marken på va 200 dm2 med ett gummi
    som enbart är framtaget för att ha maximal friktion vid glidning mot…[Läs mer]

  • Men detta fungerar på sommaren och merparten av Sveriges/världens trafik sker på vägar utan snö och is på större delen av årstiden.
    Så av samtliga panikinbromsningar under ett år i Sverige och i Världen kommer bromssträckan att bli kortare med detta system.
    På vintern aktiveras det betydligt mindre, då ABS/ESP antisladdsystem då känner att sty…[Läs mer]

  • Man har ju små krutkapslar i bromskuddar/airbags som blåser upp kuddarna.
    Man kan kanske ha ett tiotal av dessa krutkapslar framför däcken som blåser bort vatten och snö om ABS/ESP antisladdsystem reagerar.

    Vid service laddas de igen så att man klarar 5-10 sladdar vilket borde räcka,
    för när de utlöser ska ju bilen meddela föraren med larmsig…[Läs mer]

  • @enor wrote:

    @magi wrote:

    Har man bara bakre delen av undersidan med bromsplatta, så går bilen rakt fram och blir svårstyrd.

    Så när du rycker handbromsen i din bil (icke-99:a) så går den rakt fram?

    Det som talar starkast emot din bromsplatta (förutom kostnad, viktökning, problemet med all mekanik och styrsystemet etc) är det faktum att du stoppa…

    [Läs mer]

  • @enor wrote:

    Fast hela vitsen med såväl abs som esp är ju att behålla styrförmågan. En stor puck leder ju bara till okontrollerad hasning i tangentens riktning!

    Har man bara bakre delen av undersidan med bromsplatta, så går bilen rakt fram och blir svårstyrd.
    Plattan bör kanske täcka hela undersidan så att hjulen kan styra inbromsning…[Läs mer]

  • @Christian Haugsöen wrote:

    Känns även som om den skulle slitas nått vansinnigt fort. Tänker bara på skorna när man var i moppeåldern och hade lite risiga bromsar på Gileran och fick lita på sulorna vid panik!

    Även det mekaniska oroar mig, mycket bös och bröte som flyger under bilen.

    Det skall bara användas i nödsituationer när man panikbromsar.
    T…[Läs mer]

  • Hellre det om jag kan undvika en kollision med en lastbil, skog, bergvägg eller ett tåg
    som innebär omedelbart stopp.

    Magi

  • @Sulo wrote:

    Är det inte enklare att sätta skidor på bilen? 🙂

    Om man ska våga tänka drastiska tankar så är det ganska intressant.

    Ett plogsystem kan fungera för en vattenplaning men vid snömodd blir det stora krafter och frågan är hur kraftigt det då skall konstrueras för att klara allt.

    Att ha en typ av stålskena (som en skridsko) som…[Läs mer]

  • Tryckluft kräver trycktankar vilket bara finns i lastbilar.
    Jag tror mest på en enkel mekanisk spetsplog i hårdgummi som enbart kräver spetsplogen en länkarm och en elektromagnet som slår ner systemet framför däcket vid aktiverat ABS/ESP system.
    Man undrar ju hur många liv som kunde räddas om man minimerade vattenplaning på detta viset.
    Vet…[Läs mer]

  • Plogen skall vara utformad som en spetsplog med vinkel tillräckligt hög för att den skall kunna tillverkas så att kraften trycker diagonalt genom tjockleken på gummiväggen i plogen och då minimerar vikten av konstruktionen.

    Jag antar att den fyller sin funktion i huvudsak i hastigheter över tex 80 km/h vilket innebär att vägar borde vara till…[Läs mer]

  • Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

    Magi

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng