marten svarade på ämnet Saabforum.nu? i forumet Off Topic 15 år, 4 månader sedan
Nu är saabforum.nu tillbaka!
Mårten
marten svarade på ämnet stötfångare saab 9-5 i forumet Allmänt 15 år, 7 månader sedan
Det sitter dessutom två skruvar på varje sida framme vid hjulhuset.
Mvh
marten svarade på ämnet Saabforum.nu? i forumet Off Topic 15 år, 8 månader sedan
Saabforum har tyvärr hamnat i en lite strulig situation med processande kring domännamnspekningar och webhotell. Ärendet ligger för tillfället hos tredjepart, men så snart detta är löst så kommer Saabforum online igen.
Mvh
marten svarade på ämnet Motorkoder 900 i forumet OG900 16 år, 2 månader sedan
I vilka modeller av 900:an satt den s.k. T16-motorn?
Den satt i 900 Turbo 16 M/84-93 samt 900S M/90-93.
Om jag inte har förstått det fel så har denna motor koden b202, men jag har sett både b202i och b202t vilken gäller för T16, jag tror på den senare?
Du tror rätt. Den förra är 16-ventilaren utan överladdning.
Vad är det för skillnad på…
marten svarade på ämnet Startspärr. i forumet 95/96 TT 16 år, 2 månader sedan
Å andra sidan spelar det väl ingen roll eftersom det bara verkar vara försäkringsbolaget som konstrar. Vem stjäl en SAAB 2-taktare? Biltjuvar har väl andra preferenser.
Nu överskattar du tyvärr dräggets och knarkarnas intelligens… Inte för att en ”startspärr” direkt hade hjälpt mig, men i somras försökte någon stjäla min 96 -65. Bröt och bände…[Läs mer]
marten svarade på ämnet Kupefläkt 9000 i forumet Allmänt 16 år, 4 månader sedan
Om funktion går före form så kan jag tipsa om Bönas sjyssta ”fulhack” i den här tråden på Saabforum.nu :
http://www.saabforum.nu/forum/forum.asp?action=headermode&MessageId=60307&forumSwitch=tech
Mvh
marten svarade på ämnet Nållager inre drivknut 900 i forumet OG900 16 år, 5 månader sedan
Hej,
Om jag förstår din fråga rätt så är svaret att detta tyvärr inte går att se i reservdelskatalogen då lagerringar och nålar inte listas som separata reservdelar – det kompletta trekorset är ”minsta enhet”.
Mvh
marten svarade på ämnet Demontering av innetak/rutor på 93:a i forumet 92/93 16 år, 9 månader sedan
Angående taket så är själva tillbakamontaget inte så svårt. Jag demonterade innertaket i min M/57 för att tvätta det, och det stora problemet var att tyget var skört och gick sönder mycket lätt. Dessutom så hade kondesfukt fått stålställningen i taket att börja rosta på ett antal ställen, vilket gjorde att tyget ”guckade fast”. Jag förstärkte up…[Läs mer]
marten svarade på ämnet Bilder från Saabfestivalen -05 i forumet Träffar & andra aktiviteter 16 år, 11 månader sedan
…och här finns ännu fler bilder från festivalen:
http://www.saabforum.nu/content/saabfestivalen2005/index.asp
marten svarade på ämnet Hastighetsmätare 96 vs 900 i forumet 95/96 V4 17 år, 4 månader sedan
Jag har slängt ner en 900 motor och låda i min 96.
Bilder?!
Mvh
marten svarade på ämnet 9Timmars i forumet Träffar & andra aktiviteter 17 år, 5 månader sedan
Men vad är det för reglemente, krav och klassindelning när ni kör ?
marten svarade på ämnet 9Timmars i forumet Träffar & andra aktiviteter 17 år, 5 månader sedan
Jag tog också några bilder när jag var förbi och kikade.
Mvh
Mårtenmarten svarade på ämnet Hur få ner HC-värdet på en 900 S ? i forumet Allmänt 17 år, 5 månader sedan
Det sitter en liten skruv under den blå plastkorken på LMM, det är CO justeringen.
Gäller det även Lucas-systemet, jag trodde CO-justeringen på LMM endast fanns på Bosch LH2.2?
Mvh
Mårtenmarten svarade på ämnet Hur få ner HC-värdet på en 900 S ? i forumet OG900 17 år, 5 månader sedan
Det sitter en liten skruv under den blå plastkorken på LMM, det är CO justeringen.
Gäller det även Lucas-systemet, jag trodde CO-justeringen på LMM endast fanns på Bosch LH2.2?
Mvh
Mårtenmarten svarade på ämnet Vattenpump 99/900 B-motor i forumet 90/99 17 år, 6 månader sedan
Annars så har ju Speedparts sålt dessa (?) vattenpumpar rätt länge. Med skovelhjul, axel och allt som jag förstår det.
marten svarade på ämnet Byta primär? i forumet 90/99 17 år, 7 månader sedan
Citat:Om det är de hur stor skillnad blir det i varvtal mellan 4ans och 7ans primär?
– Primär #4 har 31 kugg in och 30 kugg ut, alltså utväxling 31/30.
– Primär #7 har 32/25.Sen är det bara att räkna.
Rut4 = 31/30 * Rin
Rut7 = 32/25 * Rin = 32/25 * 30/31 * Rut4 = 1,24 * Rut4En ökning med 24 procent alltså. Dvs, vid samma varvtal som bilen gör…[Läs mer]
marten svarade på ämnet Byta primär? i forumet 90/99 17 år, 7 månader sedan
Citat:Ursprungligen postat av Chriss:
[qb]Är det bökigt me kedje spännaren?
Hur trög ska den vara, om man ändå ska in o pilla kan man lika väl kika över det som finns där.[/qb]Nej, det är inte bökigt alls. Det sitter en fjäder i cylindern mellan de två spännarna. Råkar de ramla ur så är det bara att trycka dit dem igen (de glider mycket lätt i cy…[Läs mer]
marten svarade på ämnet Byta primär? i forumet 90/99 17 år, 7 månader sedan
Citat:Gäller detta förfarande även en 99a från 1970?
Nej, inte om den har orginallådan – tidiga lådor (t.o.m. M/76 ?) hade kugghjulsprimär. Därefter kom den ovan beskrivna kedjeprimären.
Citat:Vart får man tag i primärer nånstans
Primären kan du plocka på skroten. Högst upp på primärväxelhuset har du en metallbricka med ett GM-nummer. Tredje…[Läs mer]
marten svarade på ämnet Byta primär? i forumet 90/99 17 år, 7 månader sedan
Det är inte alls svårt. Demontera primärväxelkåpan. Lossa övre primärdrevets låsring (lite pilligt). Lossa undre primärdrevets mutter. Lyft av drev med kedjor. Motera de nya dreven med kedjor i omvänd ordning.
Går att göra med lådan i bilen, men naturligvis betydligt smidigare med allting urlyft.
[im…[Läs mer]
marten svarade på ämnet Saab 99 i forumet 90/99 17 år, 7 månader sedan
Citat:Ursprungligen postat av Martin:
[qb] Om det finns någon frivillig som har tid och lust att koda om formaten till ett kompletterande format finns det jobb att göra.[/qb]
saab99_71start.mp3 [159 kB]
saab99_71_2start.mp3 [62kB]
Vad gör man inte för att folk ska slippa installera ”viruset” RealPlayer…
Mvh
- Visa mera