mats jonsson

  • Fredrik L! Då skulle du höra storyn om när han nös under körning…

  • Som jämförelse kan jag nämna att jag hade en 9000T -85 på 175 hästar på 90-talet. Den hade en Solifer 550 Artic efter sig ibland. Även detta en boggivagn. Och den sörplade i sig runt 1.15-1.20 liter per mil då. Och det tyckte jag var rimligt. Husvagnens ägare hade längre tillbaka en 900 T 5d -79 som jag sedermera köpte av honom. Och enligt denn…[Läs mer]

  • Manuell, of course. Än klarar jag att växla själv. Som jämförelse visar färddatorn i min gamla 9000 CSE 170Hk 0.59 l/mil på samma sträcka. Jag har inte mätt den verkliga förbrukningen ännu men jag vet att den bilen historiskt har gått snålt. Jag testade att dra husvagnen med den i lördags och efter 9 mil i 80-85 så visade färddatorn 1.0…[Läs mer]

  • Om inte Saab – vad kör… Jag förstod nog inte frågan. Även om Saab skulle slaktas i sommar så borde man lätt kunna köra Saab i 30 år. Till.

  • Det påstås så mycket om oljor. En lågprisolja kan uppfylla lägsta kravet för en norm. Medan en dyrare kan ligga på gränsen till nästa. Och däremellan är avståndet himmelsvid. Generellt gäller som ALLTID: Man får vad man betalar för. Häller du Lidls eller Biltemas oljor i bilen så får du skylla dig själv.

    Att Volvo inte har cyklonrenare beror…[Läs mer]

  • Ja Stefan. Delvacen döptes om till Delvac MX och så heter den fortfarande.

    Sedan kan jag förtydliga lite kring faran med att köra med motortemperaturer under 60 grader. Gör man detta får man kondensfukt som orsakar svällning av sot till krämliknande konsistens. Kallas inom branschen för ”kallslam”. Oljans dispergerande tillsatser hindrar i det lä…[Läs mer]

  • Pennzoil är en myt. Jag tog upp saken med Mobil när jag var på konferans med dem i Finland i fjol. Det har inte funnits olja i Pennsylvania på 50 år… Hur färddatorn mäter? Det är nog olika hos olika tillverkare. Jag har ingen aning hur Saab har valt att göra men det finns system som utgår från luftmängden som passerar luftmassemä…[Läs mer]

  • Rappor efter första dagen. Bilen tycks gå kanon. Mer orolig för soppaförbrukningen. Hoppas att det är fel på färddatorn… Den ska få gå en vecka sedan fyller jag uppp den och nollställer färddatorn. Man kör ju 100 mil i veckan så det sker inom kort…

  • Stefan! Mobil XHP 10W40 är en LDF2-klassad delsyntet för tunga fordon. En jättebra och mycket prisvärd olja. Vi slängde ut vår gamla mineralolja (Delvac) för något år sedan och kör denna rakt av. Även på gamla 3-seriebilar. Den är också godkänd av Scania för Euro5. Även dagens V8:or med öppen vevhusventilation ryker och dryper olja i vevhusvent…[Läs mer]

  • Hej!
    Ja det finns en fungerande motorvärmare. Används förmodligen inte alltid. På morgonen ja. Under dagen förmodligen nej. Det kostar pengar att förbruka elektricitet som bekant och man uppnår inga jättetemperaturer med den heller. Problemet är stadskörningen i sig. Året om. Inte bara vinterkörning vi pratar om. Motortemp under 60 grader är i…[Läs mer]

  • Alltså: Min 9-5:a är inte drabbad av oilsludge i den bemärkelse att det finns föroreningar i ventilkåpa eller oljesump. Eller i kedjetransmissionen. Där är kliniskt rent. Men, det har förekommit att oljeringar har fastnat ändå. I och med att Mobil är leverantör av oljor till min arbetsplats så har jag en direktkanal in till oljeexpertis…[Läs mer]

  • Ja det är nog korrekt. Är ringen totalt igenkoksad blir man nog tvungen att plocka ur kolvarna, göra rent och byta ringar. Tror inte att rostoljan fixar detta. Och då byter man vevlager oxå när de ändå är ur. Jag vet inte om det går att pilla ur ramlagerskålarna genom att bara släppa på ramlageröverfallen. På en del motorer går det att göra med mo…[Läs mer]

  • Fredrik! Bränd 4-takts olja lutkar inte gott. Det är inte jämförbart med tvåtaktsolja.

    -Är det någon som har lyckats med det här lösningsmedelstricket i cylindrarna överhuvud taget? I såfall: Är det någon som har lyckats få någon varaktighet eller har problemet återkommit inom kort? -Att det väl kan återkomma inom kort om man fortsätter med sm…[Läs mer]

  • Jo. Motaloy var en tablett. Fantastisk uppfinning. 😀 Scania har mindre acceptans för oljeförbrukning jmf den du hade på F12:an. 0.3% av bränsleförbrukningen anses vara acceptabelt men normalförbrukningen brukar vara mycket mindre. En viss del av problematiken på B235 och B230-motorerna finns även på en del motorer i tunga fordon. I min värl…[Läs mer]

  • De här ”motortvättsutrustningarna” tror jag inte alls på. Då funkar det säkert lika bra med Motaloy om någon kommer ihåg denna dundermetod. Jag arbetar på en lastbilsverkstad och får se en hel del. Varje dag. Min bestämda uppfattning är att när avlagringarna väl har kommit på plats så är de svåra att få bort. Ibland kan vi få köra oljetråg på m…[Läs mer]

  • Stefan! Du har nog rätt vad gäller blyfoten. Jag tror på den teorin. Problemet är att jag knappt har fått provat bilebn sedan jag köpte den sommaren 2007. 90% av familjen mil varje år sker i en rutten VW eftersom jag har en sådan som tjänstebil. Resterande del står Saaben för och mestadels med hustrun bakom ratten. Till affären. Ner på stan. Lä…[Läs mer]

  • Nu vet jag mer. Jag har lyft på ventilkåpan. Finns ingen gelé vare sig där eller i kedjetransmissionen. Det är kliniskt rent. Har kollat lite om historiken på bilen och det är på 14500 mil utfört 9 oljebyten. Det tionde ska göras när jag är klar med ”5-55-behandlingen” Vid alla oljebyten utom ett har det använts Mobil 1 long-lifekva…[Läs mer]

  • Hmm. Känner igen problemet med blårök vid start på min -02:a. Har gått 14500 mil. Fullservad hos Saabverkstad. Mest landsvägsmil fram till 13000. Därefter mest stadskörning. Sump togs bort vid 13400 och rengjordes. Inte speciellt kladdig och inte speciellt mycket koks. Sugsil byttes samtidigt. Var till 50% igenkoksad. Uppgraderade även vevhusve…[Läs mer]

  • Moderatorn! Var är du?? Han skrev Opel, Nissan och Honda på sidan? Det får man väl inte göra? :-))

  • Motor ur 4 ggr samma vecka? – har jag aldrig gjort. Men 2 ggr samma kväll/natt har jag lyckats med. Min första bil förolyckades 1983 i Karlskrona på semestern. Den var akvamarinblå på den tiden.. Därefter införskaffades snabbt en MC850 som vinterbil. Den var grupptvåtrimmad och ganska dyr i drift. I alla fall i stadskörning. Kom väl en 15-16 mil…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng