michelle

  • Ok, det här var ju ett intressant problem. Jag försökte grotta ner mig i vilka fördelarnummer som har vilket innehåll, men jag kunde inte hitta nåt bestämt. Kom till slutsatsen att det finns fler nummer än det finns varianter av kombinationer (typ ”tom fördelare”, fördelare med Hall, fördelare med Hall och vakuumklocka, fördelare med enbart Hall…[Läs mer]

  • Tackar-tackar! Det var nyttig information. Särskilt den ytterst fiffiga lösningen att byta ut fördelaren mot en som har inbyggd hall-givare. Och koppla ihop den med ezk-boxen.
    Då kan jag ju kanske fixa det själv, med lite kabellödning och grejer.
    Jag fann faktiskt idag en sån fördelare på nätet. Lite oklart vilken bilmodell den kommer ifrån, me…[Läs mer]

  • Ett kapitel till:
    Efter 7 veckor med ny fördelare o utan minsta problem, så återkom problemet igår. Motorn stannade plötsligt..
    Just som en fått tillbaka förtroendet för bilen igen. Just som det gick att köra omkring och Se Andras Avundsjuka Blickar på min nyvaxade svarta klassiker..
    Typiskt att det hände på den första turen utan att jag hade mit…[Läs mer]

  • Försökte lägga till en bild, men det verkar inte funka just nu….

  • Tusen tack för all hjälp och uppmuntran. Den svarta pärlan rullan fortfarande på. Och den 7 november fyller den 30 år och blir skattebefriad. Så just nu försöker jag se till att den ska klara nästa besiktning utan anmärkning, Finns viss chans till det.
    Och nej, det är ingen äkta aero och inte ens en turbo, trots emblemen. Planerna var en gång i t…[Läs mer]

  • Uppdatering:
    Nu har jag gjort 13 tripper, korta som långa, varma som kalla, och nu verkar det faktiskt som om motorstoppsproblemet är borta. Fast nånstans finns ändå misstanken kvar om att det är något annat, troligen det besvärligaste; hall-givaren. Eftersom symptomen mest har pekat på det. Och eftersom det är (var?) ett digitalt problem.…[Läs mer]

  • Synd att du har problem med din 900, men åh vad du är lyckosam som har en Oldsmobile Toronado, första generationen. Det är en läcker vagn. Snygga svepande cupé-former och tung och bastant. Allt den behöver är är större hjul än original. Den har ju rejäla hjulhus. Och bigblock med framhjulsdrift!

  • Åh nej, efter 3 veckors (sparsam) körning utan problem, så hackade motorn till igen. Hoppade dock genast igång av sig själv. Vilket var tur eftersom jag befann i en komplicerad trafiksituation i en stor dubbelrondell. Typiskt såna här intermittenta fel. Just när man börjar tro att felet är fixat så kommer det tillbaka. Så det var inte tändlåsrelä…[Läs mer]

  • Om en OG900 går bra, men sen plötsligt inte vill starta så är min erfarenhet att det ofta är tändmodulen. (Har hänt 2 av mina 5 900)
    Men om tändmodulen är helkass så får man ingen gnista alls.
    Och du verkar ju både ha gnista o bensin. Då SKA ju en bil åtminstone kunna starta, kan en tycka. Om den inte tänder alls så skulle man kunna gissa att…[Läs mer]

  • Eh, det kanske skulle ju kunna vara som med min bil, på tråden här intill, att det har med tändlåset att göra. Sen jag bytte tändlåsrelä har det fungerat. (Dock har jag inte ännu bekräftat det med att sätta tillbaka det gamla relät för att se om felet kommer tillbaka.)
    På en annan 900 jag ägt så var det glapp i tändlåsströmbryt…[Läs mer]

  • OG 900-Intresseklubben kan anteckna att bränslepumpsrelät (på senare modeller) vara ett 5 stifts relä med utgång. Det funkar inte med ett standard 4 stifts. Och absolut inte med ett 5-stifts med !
    Tyvärr relän tydligen ovanliga.
    (Jo, det går att modifiera sockeln, i en nödsituation. Ej att rekommendera)

    Nu har jag varit på två utflykter…[Läs mer]

  • Det har du nog alldeles rätt i, Saab_hed. Tillfällig sinnesförvirring. Jag är inte alls van att behöva tänka så här mycket på en gång. Det har vart mycket nu, med pandemiproblem och familjekonflikter och annat.
    Mitt liv har sedan länge varit rätt så inkört i gamla hjulspår. (16 tums superaeros!). Och det mesta av mitt tänkande o mina problemlös…[Läs mer]

  • Update: Jäklar, nu förstår jag varför bensinpumpen startade när jag satte dit ett annat fempoligt relä utan att tändningen var på. Jag missade att det jag satte dit hade en -utgång istället för en .
    Det finns ju två sorters fempoliga relän.
    Det ena växlar mellan de två utgångarna. Om ingen styrström är ansluten till relät så är ström kopplat ti…[Läs mer]

  • Uppdatering:
    Jag tog mitt nya relä som jag fick från Speedparts såsom passande till bränslepumpsrelä Dock var deras relä ett fyrpoligt, typ 85-86 som styr 87-30. Den som sitter i bilen, komponent 102 i VHB, är ett 5-poligt dvs det har även 87B utgång. Då ville jag inte sätta dit det.

    Jag bytte då istället tändlåsrelät på centralen i mott…[Läs mer]

  • Tack för responsen. Nu fick jag lite hopp. Jag vill ju att det ska vara hall-givaren, dels för att det verkar besvärligt att byta (på en p-plats), hur i all världen ska man t.ex. få plats med en avdragare mellan motor o torped? -Dels för att dän där givaren är dyyyyr. Kostar 1800 på webshoppen. Min mamma fick betala 1500 på sin Audi 100 93, ink…[Läs mer]

  • Ok, beslöt mig för att byta bränslepump i min trotjänare och ögonsten: en klassisk 900i 16v-91 som jag köpte 2008. Efter några år tyckte jag att pumpens vinande var lite väl högt, så inför en långresa köpte jag en komplett pump (hela kitet med burk o slangar o allt) på skroten. Enligt etiketten passande 900 från 89 och framåt. Testad innan dem…[Läs mer]

  • En rullande NG9-5. Ser spänstig ut.
    Blev nästan sugen på en NG. Dom finns att köpa från 90000,
    fast då handlar det om diiiiiieselbilar.
    Men ändå.

  • michelle svarade på ämnet Spindel ABS i forumet OG900 1 år, 5 månader sedan

    Det borde man absolut göra. Och även passa på att byta fett i drivknuten. Men jag vet inte om jag orkar. Jag är ju pensionär numer. 🙁

  • michelle svarade på ämnet Spindel ABS i forumet OG900 1 år, 5 månader sedan

    Tusen tack! 🙂
    Då satsar jag på det. Vad kan gå fel? (Mycket, men den dagen, den sorgen.)
    Skulle jag ändå vara tvungen att köpa nytt hjullager så kostar dom 305:- på speedparts. Överkomligt ju.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng