michelle

  • Av bilden på tändlåset att döma verkar det ju som om (nästan) hela lås-cylindern är utslitet från låskistan. Om inte låskistan är allvarligt deformerad där i hålet, så borde det ju gå att stoppa ner en ny låscylinder där. Det finns ju en liten fjädrande pigg på cylindern som klickar in i ”därför avsett hål” och håller den på plats sen.

    Att byt…[Läs mer]

  • Klammerlösningen funkade fint. Rostfritt o prydligt. På bilden är den inte slutjusterad. Fick bocka om plåtvinkeln lite för att kabeln skulle hamna lite längre utåt, så att böjen blev så ”mjuk” som möjligt.
    Däremot fick jag inte loss bultarna till länkarmsbussningen när jag skulle vända på fästena. Eftersom jag meckade på parkeringen ville…[Läs mer]

  • En sån där klammer var det väl jag tänkte på. Jag är bara lite osäker på hur mycket kabeln behöver kunna röra sig under fjädring. Originalfästet kan ju röra sig ganska mycket.

  • Aha, kan det vara så att om inte CE-lampan lyser, så mäter dom bara CO?
    Men jag har då aldrig sett CE lampan tändas på min bil, hur mycket misständningar eller överhettningar jag har haft. (Det har inte varit många såna, men det har hänt)
    Fast CE-lampan lyser inte när man slår på tändningen, ska den göra det på en 91:a?

    Lite mysko är det ju.…[Läs mer]

  • Är det nån som har en lösning på den här styrning/hållaren för handbromskabeln på bakre länkarmen. Bägge har gått sönder på min bil, och mina super aeros (16×6½”)skaver lite grann på kablarna.
    Den finns inte webshoppen eller hos Speedparts.

    Och apropå länkarmen, det var en som sa att det går att vända en bussning eller hållare eller nåt fö…[Läs mer]

  • Om ingen annan har råkat ut för att besiktningen inte mätt lambda och HC, så antar jag att det helt enkelt var en slapp bilprovare som glömde det. Eller en dum en som trodde att eftersom det inte finns diagnosuttag på den här bilen skulle man bara mäta CO.
    Besiktningen gick väldigt fort. Jag såg faktiskt aldrig att han ens anslöt avgasslang…[Läs mer]

  • Jag besiktigade min gamla 900-91 i förra veckan. Utan anmärkningar, men när jag tittade på protokollet verkar dom inte ha kontrollerat alla avgasvärden. Inte CO 2500 varv, inte Lambda, inte HC. Bara det enklaste CO..?
    Jag har ju sett nånstans att det skulle bli ”enklare regler”.
    Men är det verkligen så att dom helt plötsligt slutade mäta vissa s…[Läs mer]

  • Från Ove-flmen.

    😉

  • Jo visserligen, men jag är svårt förtjust i v4-motorns ljud. Både med originalavgassystemets unikt rullande ljud och så med simons rallysystem förstås. Hade jag fått bestämma så hade Saab satsat på en egen V4, med 16ventiler och insprutning, istället för den raka fyran för 99:an och framåt. Då hade man fått en kort motor som inte behövt tvärställ…[Läs mer]

  • Jag drömmer om ett projekt, men saknar garage.
    En kortnos med V4 och jaguar-inspirerad front.

    Först när jag vände grillen upp och ner så tyckte jag att formerna blev harmoniska.

  • Jag drömmer om ett projekt, men saknar garage.
    En kortnos med V4 och jaguar-inspirerad front.

    Först när jag vände grillen upp och ner så tyckte jag att formerna blev harmoniska.

  • En 95:a med 2.3 Turbo, det vore ju lite fräckt.

  • Några månader senare:
    Mina teorier kom på skam. Inget av det där funkade. Till slut fick jag i alla fall upp dörren, genom ett lagom hårt släggslag från insidan. Då gick fortfarande mekanismen att vrida, fastän trögt. Jag försökte lossa på den genom att vrida klacken fram och tillbaka, men det lossnade inte, tvärtom låste det sig ännu hårdare oc…[Läs mer]

  • Några månader senare:
    Mina teorier kom på skam. Inget av det där funkade. Till slut fick jag i alla fall upp dörren, genom ett lagom hårt släggslag från insidan. Då gick fortfarande mekanismen att vrida, fastän trögt. Jag försökte lossa på den genom att vrida klacken fram och tillbaka, men det lossnade inte, tvärtom låste det sig ännu hårdare oc…[Läs mer]

  • Tack för tipset om den lilla piggen, men den har jag själv kapat bort för att kunna låsa bilen med knappen (innan man stänger dörren). Det har jag gjort på alla mina fyra 900. Av bekvämlighetsskäl; för att slippa fiffla med nyckeln när man lämnar bilen. Man riskerar att låsa in nycklarna förstås, så man måste vara uppmärksam.
    Jag har ännu inte…[Läs mer]

  • Om det fungerar med nyckel så är det ju el-motorn.
    Om det inte fungerar med nyckel heller, så är det mekanismen.

    Här en gammal suddig bild på hur det ser ut på insidan av handtaget.
    På bilden är handtaget upplyft för att visa skillnaden i låst och olåst läge.
    Det är liten plastsläde som med hjälp av nyckelcylindern (eller el-motorn) dras…[Läs mer]

  • Om det fungerar med nyckel så är det ju el-motorn.
    Om det inte fungerar med nyckel heller, så är det mekanismen.

    Här en gammal suddig bild på hur det ser ut på insidan av handtaget.
    På bilden är handtaget upplyft för att visa skillnaden i låst och olåst läge.
    Det är liten plastsläde som med hjälp av nyckelcylindern (eller el-motorn) dras…[Läs mer]

  • Cool 96:a, precis en sån som jag skulle vilja ha. Kortnos med V4. Den är väl för dyr för mig, men vad kostar den och var finns den?

  • I vintras gick dörrlåset på förarsidan sönder. Det gick inte att öppna dörren från utsidan, men insidan funkade. Jag vande mig liksom att sträcka mig in från passagerarsidan för att öppna dörren. Men sen var jag ju tvungen att fixa det till besiktningen. Lite tur ska man ha och den lokala skroten hade en 900 med ett fungerande lås, som jag lycka…[Läs mer]

  • I vintras gick dörrlåset på förarsidan sönder. Det gick inte att öppna dörren från utsidan, men insidan funkade. Jag vande mig liksom att sträcka mig in från passagerarsidan för att öppna dörren. Men sen var jag ju tvungen att fixa det till besiktningen. Lite tur ska man ha och den lokala skroten hade en 900 med ett fungerande lås, som jag lycka…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng