mikael jardstam svarade på ämnet Saab 95 köpes västernorrland/västerbotten i forumet Bilar, köpes 6 år, 7 månader sedan
Det finns en 95 v4 super 1977 i Örnsköldsvik.
Den går bra och har drag. Ombyggd till teleskopdämpare bak.
Orkidévit med bättringsfläckar.mikael jardstam svarade på ämnet Det nya 2-takts koncentratet Triboron i forumet 95/96 TT 8 år, 6 månader sedan
@Hubbe wrote:
@Mikael Jardstam wrote:
Det står för injection eller för direktblandning på flaskan. 20:1-50:1
Jag har nog haft den i fem år. Fick den på en prisutdelning och visste inte vad det var.Det låter inte bra, kan du visa en bild på dekalen?
IMG_0344 (600×800).jpg[/attachment:1nwa9zyo]
Så här ser den ut.mikael jardstam svarade på ämnet Bankörning på mittsverigebanan den 24 Maj i forumet Norrlandssektionen 8 år, 8 månader sedan
Nog bromsas det, mest i nedförsbacken i och för sig. Det är mycket lindrigare när man inte åker nerför hela backen och måste bromsa som 17 längst ner.
I övrigt behövs det inte bromsas så mycket 🙂 toppfarten är inte så hög. Och så justerar jag spårvalet lite så varvet inte sjunker i onödan och jag måste okynnesväxla en massa.mikael jardstam svarade på ämnet Bankörning på mittsverigebanan den 24 Maj i forumet Norrlandssektionen 8 år, 8 månader sedan
Tack för en rolig dag.
Det är inte alltid man får köra i princip ostört hur mycket man vill. Det gick åt fyrtio liter bensin och en del bromsbelägg, men den nya chikanen sparar bromsarna en del.
Roligt med film, och kul med bilderna. 🙂mikael jardstam svarade på ämnet Bankörning på mittsverigebanan den 24 Maj i forumet Norrlandssektionen 8 år, 8 månader sedan
Jag ska köra tvåtaktare på banan.
mikael jardstam svarade på ämnet Mittsverigebanan i Maj i forumet Träffar & andra aktiviteter 8 år, 9 månader sedan
@Lustgasen wrote:
Mitt största bekymmer är väl vilken bil jag skall ta dit.
Antar fler har detta angenäma problem?
Åk med tvåtaktaren! Det blir kanon, den har varit med förut för nästan tio år sedan kan jag tänka.
Se till att ha bra med bromsbelägg, årsfärsk bromsvätska och bensin 🙂
Är det tätstegad låda i den nu?mikael jardstam svarade på ämnet Mittsverigebanan i Maj i forumet Träffar & andra aktiviteter 8 år, 9 månader sedan
Är det föranmälan till denna träffen, eller är det drop-in?
🙂mikael jardstam svarade på ämnet Det nya 2-takts koncentratet Triboron i forumet 95/96 TT 8 år, 11 månader sedan
Det står för injection eller för direktblandning på flaskan. 20:1-50:1
Jag har nog haft den i fem år. Fick den på en prisutdelning och visste inte vad det var.mikael jardstam svarade på ämnet Det nya 2-takts koncentratet Triboron i forumet 95/96 TT 8 år, 11 månader sedan
Jag blandar i bränslet.
Långnos -65motor.mikael jardstam svarade på ämnet Det nya 2-takts koncentratet Triboron i forumet 95/96 TT 8 år, 11 månader sedan
Roligt att höra om dom som testat Triboron.
Jag har en liter ståendes som jag inte vågat prova än.
Får prova i rallybilen framöver, renare gång och bättre sprutt är inte fel 🙂mikael jardstam svarade på ämnet Blyfritt? i forumet 90/99 9 år, 7 månader sedan
Då ska jag göra det, kände det på mig lite.
96 oktan står det i boken. Det kan vara lite dåligt av det i sortimentet, kör ni 95 eller 98?
Jag kör min v4 på 98 oktan, den går så magert på 95.mikael jardstam svarade på ämnet Tryckfall i bromssystemet! i forumet 95/96 V4 9 år, 7 månader sedan
Ajaj då 🙁
Bromsservot är det nog inte. Då hade pedalen blivit tungtrampad istället, men bromsarna tar ändå.Sjönk pedalen till botten? Hann du ta om taget på pedalen innan det small?
Fattas det ingen bromsvätska i behållaren skulle jag misstänka huvudcylindern. Och medan du liks gormar med bromsarna ta en titt på hjulcylindrarna bak. Kolla att d…[Läs mer]mikael jardstam svarade på ämnet Huvudbromscylinder 1969 i forumet 90/99 9 år, 7 månader sedan
Nädå, ingen fara med det. Luftnipplarna sitter vända uppåt.
mikael jardstam svarade på ämnet Alternativa förgasare till 1965 enkelport? i forumet 95/96 TT 9 år, 7 månader sedan
Just 1965 års motor lär väl vara den som Saab fintrimmat mest.
Förgasaren ska ha extra progressionshål vars kanal finns i packningen mellan förgasarhus och spjällhus.
Luftburken är tänkt att tjäna som plenumkammare, hur mycket det ger vet jag inte.mikael jardstam svarade på ämnet Demontering av frihjul i forumet 95/96 TT 9 år, 7 månader sedan
Jag brukar dra ut frihjulet en liten bil. Sedan drar jag ett buntband över rullarna innan jag tar ut hela.
mikael jardstam svarade på ämnet Huvudbromscylinder 1969 i forumet 90/99 9 år, 7 månader sedan
Den är nog bra, men inte snygg.
Den har stått under ett träd i en massa år och blivit grönare än vad den egentligen är.
Den är skavd här och där, sprayburkad på sina ställen och har en del skavanker i inredningen.
Men den är inte rostig.
Har renoverat bromsoken, fixat handbromsen, shimsat styrstag, plockat bort växellådsgaveln och fått lös frihj…[Läs mer]mikael jardstam svarade på ämnet Huvudbromscylinder 1969 i forumet 90/99 9 år, 7 månader sedan
Metoden liknar den jag brukar ta till på tvåtaktarn när det krånglar. Där tar jag bort trummorna, pumpar ut kolvarna och pressar tillbaka med polygrip.
Jag har pumpat bakvägen flera varv och varit noga att inte få med luft. Det går bra att pumpa ut bromsvätska via nipplarna med bromspedalen, men något tryck blir det inte.
Bilen har stått i c…[Läs mer]mikael jardstam svarade på ämnet Huvudbromscylinder 1969 i forumet 90/99 9 år, 7 månader sedan
Det är precis på det viset. Jag har luftat flera vändor fram och baklänges, men något tryck får jag inte upp.
En sån cylinder blir dyrare en hela bilen 🙂 Men det är onödigt att inte kunna köra den med. Och så är det roligt att slippa bygga om och hålla på rappla med bromsrör som inte passar mm.
mikael jardstam svarade på ämnet 70,0 mm kolv. i forumet SSR 9 år, 9 månader sedan
Det är det som är bekymret. Bara Sport och MC får köra med överborrning.
Jag har en Saab sedan 1965mikael jardstam svarade på ämnet 70,0 mm kolv. i forumet SSR 9 år, 9 månader sedan
Det är inte nypningar på enstaka cylindrar som är problemet. För det mesta när jag tar isär en motor är den renoveringsborrad. Den värsta var på 71,5 mm.
Jag såg på Ebos hemsida att de tar 3100kr per cylinder att fodra plus material. Går väl på drygt 10 lök för en motor då jämfört med 1000-1500 spänn för en vanlig borrning.
Jag kör me…[Läs mer]- Visa mera