morris

  • 2,0 är väl det som gäller i dom.

  • Dog detta intresse?

  • morris svarade på ämnet Packningar i forumet 95/96 V4 11 år, 5 månader sedan

    Jag ringde och kollade med biltema om det går att köpa kompleteringssatsen till 60-127 men den finns ej längre. Men min närmsta temabutik hade 4 ! sotningssatser enligt saldo..
    Jag chansar att det går att använda till en besiktningsmotor men räknar ej med evighetsgarantier på bla plastiga ventiltätningarna.

    Någon som vet vad kompleter…[Läs mer]

  • morris svarade på ämnet Packningar i forumet 95/96 V4 11 år, 5 månader sedan

    Hela motorn har doppats i blå färg….. inkl förgasaren….
    sen har den stått i typ 25år och rostat , så jag är tveksam.Den ska ha gått bra men när man lyfter på ventilkåporna så ligger bitar av ventiltätningara här och där så en packningssats kan tänkas ligga högt på önskelistan.

    Biltemas sotningssats: är den med ”kompleteringssats” =helrenoveringsats?

  • morris svarade på ämnet Packningar i forumet 95/96 V4 11 år, 5 månader sedan

    det borde väl vara någon skillnad eftersom det fanns två packningssatser var min tanke.
    Men man får väl helt enkelt chansa och köpa en sats och vara noga med att kontrollera dom nya delarna mot dom gamla.
    Jag är inte riktigt med på vad som är blå,svart eller silver. Är någon hygglig att förklara skillnaden. Årsmod ,hk ??

  • morris svarade på ämnet Packningar i forumet 95/96 V4 11 år, 5 månader sedan

    På den tiden när biltema hade packningar till v4 så fanns det blå och svart(??) motor som man skulle hålla reda på. Men på slutet så fanns det endast en gemensam sats om jag minns rätt. Vad är/var det för skillnad på dessa satser?
    Vad behöver jag ta reda på om jag ska ha packningar till en motor som ej går att se färgen på? vart ligger skillnaden?

  • Det är lite kul hur mycket info som kommer upp angående insug.
    Ni är lite hemliga och gillar inte att sticka ut hakan och ”avslöja ” saker och ting i onödan……..
    Men det finns ju ett enormt intresse om just detta, så ni som inte har ”talat ut” om någon variant som ni såg eller hörde talas om när dessa saker var heta får nog hjälpa oss andra a…[Läs mer]

  • Som jag fattat är : Bygger du med ford 2,8 kolvar så får du för lite komp hur planade topparna än är och då ger du dej på att plana blocket oxå.
    Jag har ej mer fakta än detta utan fick tips om att använder du orginal kolvar/stakar ur 2,8 så blir det fel om du inte planar blocket, men jag har kanske fått fel uppgifter…..

  • Du ser vad man kan lite…. men behöver du plana blocket med dom rätta kolvarna ihopsatt med 1700 vev ?
    Tanken är att det kostar att bearbeta ett block och kan man hålla ner den kostnaden genom att bara borra (inte plana) så kanske det är ett bättre alternativ än 2,8 kolvarna?
    För om du ska plana så måste väl vinklarna skena iväg och insuget blir…[Läs mer]

  • rätt höjd innebär att man slipper plana blocket som du får göra om man använder sig av ford 2,8 kolvar??
    Vad kostar kompletta kolvar om man handlar utan rabatter?

  • Trevligt! Lylloskillen har ett riktigt kors. Jag ska hemsöka dej i dina drömmar!! och TA ditt kors och gömma det ………….. he he he
    skämt å sido
    vad har du för trimningsgrad? vill du berätta?

  • om man är sugen på en lång fördelare som ”xp” var ska man anmäla sig då?

  • Enligt Mellow Yellow så är 40 tusen en bra affär för en uppskrämd v4:a ?
    Jag lirar nog inte direkt i den klassen.
    Kanske därför jag försöker att hitta redan lyckade hemmabyggen som man kan ”kopiera”, det är ju ganska kul att klippa och klistra lite själv också.(när tid finnes…….)

  • Tackar för den infon.
    Slapp jag vara i garaget 15 kvällar till ….Då blir hon som jag delar hus med glad 😉

  • Var det Växjö bildelar som även hade gjort en variant av insug?
    Jag lekte i sandlådan när dessa delar var heta. Och nu finns inget kvar av dessa ritningar /gjutformar….
    Jobbigt att behöva ”uppfinna hjulet” igen när det har funnits en eftermarknad.
    Jag har börjat såga i ett insug för att göra en egen lösning och får väl hitta på någon variant…[Läs mer]

  • Det gamla LS insuget var väl skruvade rör på ett ”orginal” insug? Det måste väl gå att förädla den lösningen?

  • Vad är dyrt om man får fråga??
    Vad får ett nytillverkat kosta för att folk ska köpa?
    Hur många är intresserade,finns det 10 pers eller 100 som vill ha ett nytillverkat insug??

  • Intressant att se hur många som tar upp ämnet ”insug” och förgasare men så få som verkar ha ork och drivkraft att göra någon eftermarknadslösning. Om någon gjorde en fin kopia av det klassiska korset eller dubbla stående så verkar det finnas många intresserade?? Eller måste man ha gamla kultförklarade delar vid bilträffen?

  • Äntligen så börjar det hända något…..
    52 mil till insuget?? hmmm ingen som bor i närheten som kan ta ett foto??

  • Då får man väl ta fram sågen då och kapa bort allt som inte har med tätningsytorna att göra och bygga egna vattenkanaler och hänga ett termostathus lite längre fram i något buntband…… och platta till några rundrör mot topparna för att sen göra en fästplatta mot förgasarna och och och hmmmm ,jag ser det framför mig f-n så enkelt hi hi…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng