mrjo

  • Hej

    Jag är på jakt efter en saab 96 1960-64 i körbart/nästan körbart skick, helst utan rost i bärande delar. Skicket i övrigt spelar ingen större roll, är inte på jakt efter en utställningsbil.

    Jag bor i Örebro men kan tänka mig att åka långt för rätt bil till rätt pris.

    Skicka pm eller maila till jooj44@msn.com

    Med vänlig hälsning, Joakim

  • Nu har bilen stabil tomgång alla fall.

    Går att tomvarva upp till 3000varv om man smyger väldigt försiktigt.

    Har mätt alla givare ända in till styrboxen och allt verkar ok.

    Luftmassemätaren ger 1,3v vid tändning och 2,4v vid tomgång.

    Vad sjutton kan det vara för fel?!

    La märke till att handbromslampan(som lyser på tändning och tomgång) näs…[Läs mer]

  • Nej kanske inte optimalt men borde ju fortfarande gå att gasa utan belastning tycker jag.

  • Har testat med tre olika. dessutom skall väl motorn gå bra när den är urkopplad om det är den som är fel?

    Har tyvärr inte kollat några felkoder

  • Japs 96 -60. Inte kört den än. Men allt är nyligen isärtaget och smort så
    allt skall glida lätt.

    Ja precis nej men att den flyttar på sig gör ju att förflyttningen framme
    vid kopplingsarmen blir kortare?

    Är bra mycket mer spel mellan urtrampningslagret och plattan skulle uppskatta
    minst 10mm troligtvis mer. Precis när pedalen bottnar så trycker…[Läs mer]

  • mrjo svarade på ämnet Bygga 2krets i forumet 95/96 TT 8 år, 11 månader sedan

    Diagonalt är väl säkrast?

    Fram och bak ger ju helt klart mindre rör plus att du kan ha en ställbar strypventil till bakbromsarna, annars måste du ju ha två fasta.

    Hydrauliskhandbroms gillas som sagt inte av besiktningen så det är nog inte så smart att använda sig utav.

  • mrjo svarade på ämnet 9-5 startar inte. i forumet Allmänt 9 år sedan

    De första 9000 som hade DI hade svart kassett

  • mrjo svarade på ämnet Bromsservo till 96 -63 i forumet 95/96 TT 9 år sedan

    Jag har monterat ett vakuumbromsservo, dock inte testkört så vet inte riktigt om det blev bra eller ej.

    Det jag kan säga alla fall är att det är jäkligt trångt. Att ta bromsservo från nyare saab typ 99/900 är ej att tänka på.

    Det bästa alternativet tycker jag vore att montera amazon/pv sport(?) bromsservo och huvudbromscylinder, dock så kostar d…[Läs mer]

  • Detta går väl att lösa på ett mycket enkelt sätt helt utan givare och motorer som kompenserar för acceleration och krängningar?

    Bara att låta mugghållaren hänga ”lagrad” så den kan röra sig så sköter gravitationen resten?

  • mrjo svarade på ämnet Inre drivknut v4 i forumet 95/96 V4 9 år sedan

    Haha ja nog märkte jag att det var glappt =P

    Det löste sig alla fall

  • Måste det?

    Räcker det inte med att huvudcylindern är för liten så att den bottnar innan beläggen tar stopp?

    Har ju inte testkört utan bara känt på bromsarna förhand och konstaterat att de är låsta

  • Svarar på mig själv lite..

    Har nu kollat upp lite grejjor och har fått fram att 900og ok har kolvar på 54mm.

    Detta ger att jag har: Fram 54mm bak 19,05mm

    Har även hittat vad nissan micran har för bromsar och den har: Fram 48mm bak 17,78mm

    Kan det då verkligen stämma att micrans huvudbromscylinder bottnar? (fick ju ändå hjulen att låsa sig…[Läs mer]

  • Låter bra, meddela gärna när du hittat felet!

    Börjar bli ganska irriterad på ljudet nu, man får smyga fram från rödljusen för att slippa höra eländet 😉

  • mrjo svarade på ämnet wastegate klocka i forumet OG900 9 år, 5 månader sedan

    Är nog ”liite” mer jobb att installera t5, men det går ju det med.

    Är ju dock helt klart rekommenderat att installera ett apcsystem/t5 istället för att bara höja laddtrycket, vet man inte vad man sysslar med så är det nog ganska lätt att skjuta motorn om man bara skruvar på mer ladd.

  • mrjo svarade på ämnet 900 16v –> 99 i forumet 90/99 9 år, 5 månader sedan

    Super!! Tack för all info 🙂

    Det där med 90ians drivaxlar lät lockande, måste byta ena drivknuten på bilen och vill ha växellådan från 900an för att den är femväxlad och det står stort bakpå 99ian 5speed och växelspaken är också en sådan, men det finnes bara 4växlar alla fall haha.

    Så vore fint att montera en 5petad låda, och då passar det ju fi…[Läs mer]

  • Åh var ju rotorn som var boven!

    Jag som kände på den bland det första jag gjorde och tyckte den satt fast, men när jag nu tog loss och bytte den så trillade den lilla plastkilen bort.

    Just typiskt!

    Men men bilen fick renoverad förgasare och helt nya tänddelar alla fall.

  • Bilen får soppa, tändstiften blir blöta, har kollat över förgasaren och den såg okej ut.

    Enda som är kvar att byta nu är rotor och tändkablar, är det lönt att byta dessa?

  • Det tror jag(äger tyvärr ingen kompressionsprovare) men går lika tungt på starten som den brukar, borde inte bilen tända till på dom andra cylindrarna åtminstone då?

  • Jo kom på de där med kammen som tur var haha

    Slangen till bromsservon sitter som den skall, förgasarmembranet bytt, tänmodul, tändspole, fördelarlock och stift bytt.

    Bilen vill fortfarande inte alls starta, men ger ifrån sig en avgaspuff då och då.

  • Nej dom verkar inte väldigt blöta utan ganska lagom tror jag haha

    Kan tillägga att den endast tänder till när choken är fullt ute, vilket borde tyda på att den inte får för mycket bränsle eller?

    Och när den tänder till så stannar startmotorn.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng