mse

  • Tack för info.
    Det löste sig dock på annat sätt, rätt eller fel..
    Jag har ökat spelet lite samt lagt en bricka mellan slavcylindern och fästet (så cylindern kommer lite längre fram mot kopplingen) och nu har jag full kopplingsväg utan att kolven tar i låsringen i cylindern. Funkar det inte ska jag göra som du föreslår.
    Tack,
    Mvh Mats

  • Hej!
    Jag köpte min Sonett 3 -71 i somras med ett problem att gaffeln tagit i tryckplattan vid frikoppling.
    Nu har jag bytt lameller och tryckplatta samt lager.
    Igår när jag testade att dra runt startmotorn med kopplingspedalen i botten tar fortfarande gaffeln i.

    Felsökning gav att slavcylindern vid jämförelse med en annan som jag hade ligga…[Läs mer]

  • Hej
    Saknar något roligt projekt och vågar trotsa frugan genom att lägga ut en tråd här..
    Jag har haft 96or från 60 och 61 tidigare och det är nog något sådant som skulle vara kul att äga igen.
    Kompletta bilar och inte för mycket rost. Helst besiktigade.
    Mats
    Helsingborg

  • Hej
    Jag har beställt NGK A-7 på mekonomen nu, hämtar idag.
    Tack alla för era svar!

    Bra att det finns adapter, säkrar ju tillgängligheten i framtiden. Vet inte hur vanligt det är med den gängan på stift? Fast än så länge blir det alltså originalstorlek.

    mvh Mats

  • OK
    Jag har bevisligen inte letat på rätt ställen.
    Så kan man hitta dem rakt framför näsan!

    Tack alla för hjälpen.
    mvh Mats Segerup

  • Det var en bra ide med att få mattan kantsydd. Blir nog ett propert resultat.
    Originalmattan är väl ganska hel men känns ömtålig. Så jag hade väl tänkt spara den och ha något annat att slita på.

    Alla ideer mottages tacksamt!

    mvh Mats

  • Hej igen.
    Det bor en grön saab 95 V4 också i Fleninge som står på en tomt längs västkustvägen. Ser lite risig ut dock. Samt ett par 96or V4 lite längre mot Hasslarp..

    Jag är nu anmäld till rallyt. Det var väldigt många anmälda så det ska bli kul. Några fler från saabklubben tro?

    //Mats i Fleninge

  • Nja Eniros karta är lite fel!
    Har meddelat dem men det tar väl ett tag kanske att fixa till.
    Tar man flygfotot ser man en byggarbetsplats (numera ett hus) vid koordinat X= 6224273
    Y= 1312348 Där bor bl.a gammelsaaben 😉

    Vi ses
    //Mats

  • Ja! Lergökarallyt var det! Tack för hjälpen.

    Får se till att anmäla mig om det går.

    Då ses vi säkert! Jag kör en vit gammal TT-96.

    mvh Mats

  • Hej
    Jag har ägt en tidig -61:a och att döma på dörrklädseln stämmer inredningen med den som satt i min bil.
    Bifogar en bild.

    mvh Mats

  • Hej
    Vattenkyld turbo fanns inte -83. Är det en H motor du har? B motorn fanns en bit in på 81. Om det är en H motor passar turbon du har från 83.

    Lycka till.
    Mats i Helsingborg

  • Hej
    Vattenkyld turbo fanns inte -83. Är det en H motor du har? B motorn fanns en bit in på 81. Om det är en H motor passar turbon du har från 83.

    Lycka till.
    Mats i Helsingborg

  • Nja, det gick sådär..
    Min bes.man tyckte att dessa gamla bilar ska klara dagens krav med allt vad det innebär.
    Han började faktiskt med att koppla in avgasvärdet, fast då kom en kollega till honom rusandes och sa -Det är ju en tvåtaktare, du har sönder maskinen :-).
    Bromsvärdet bak skillde mellan hjulen. Han trampade allt vad han orkade och fick…[Läs mer]

  • Tack för svaren.
    Jag ska felsöka på måndag.
    Den tänder väl ungefär en gång på tio ”drag”. Kan det vara så att hantaget går i botten nät man drar ut det och wiren inte räcker till? Är det vad som menas med att kolla att wiren inte är för slak.

    Batteriet är Tudor super power och två år gammalt.

    Lägger in en bild för skoj skull. Hon har ”sovi…[Läs mer]

  • Hej.
    Ett tillägg..
    Veteranbilar är från 1950 års modell och äldre.
    Bilar som fyllt 30 år ner till årsmodell 1951 kallas för något annat egentligen. Tror de benämns entusiastbil eller liknande. Någon som vet?
    Hälsningar Mats i Helsingborg

  • Hej igen.
    Jag köpte bilen för ett par månader sedan och igår ringde jag den ägaren som ägde bilen från den var två år fram tills 1983.
    Han sa att det var han som målat fälgarna röda och att de var svarta från början.
    Alltså hade denna -60:a färgen vit med svarta kederlister och svarta fälgar.

    Skall bara fixa bromsarna sedan bär det ut på tur!
    De…[Läs mer]

  • Tack för alla svar.
    Om det blir köp får man kanske byta listerna till röda då.
    En fundering till var att hjulkapslarna hade saabloggan i rött. Min 61:a har ingen färg i präglingen. Skall denna vara röd på 60:an?
    mvh
    Mats i Kalmar

  • Tack för svaret.

    Tillverkningen är så gott som klar förrutom just borrningen då.

    Annars tack för erbjudandet.

    170mm var det!

    /Mats

  • mse svarade på ämnet Hjulcylindrar i forumet 95/96 TT 18 år sedan

    Hej.
    Jag har oxå en tidig -61:a
    Det sitter 92:ans bromsar på -60 och de tidiga -61:orna. Dessa i aluminium. Enkolvscylinder.
    92A bromsarna ärvdes av de första 96:orna(!)

    92B bromsarna ärvdes av 93:orna.

    Ganska svårt att hitta delar. Jag har sökt men ännu inte hittat..
    Lycka till

    /Mats

  • Hej på er

    Jag minns att det fanns bilder på olika bilar i min elevklender som jag hade när jag gick i tredje klass. (1980)
    Under bilden på en Saab 95 stod att den i folkmun kallas för gurksnoppen.

    Väldigt kul för en 10 åring.. Kommer aldrig glömma det!

    /Mats i Kalmar

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng