nibjo

  • Det man skall göra är att ta ut innertaket, riva bort allt gammalt tyg plus eventuellt skumgummi som sitter kvar. Sedan målar man pappmaterialet som stommen består av med polyesterplast så att ytan får lite styrsel och går att limma bra emot. Det drar åt sig en del faktiskt, så runt 1 kg kan behövas. När det härdat, en lätt avslipning och avfettni…[Läs mer]

  • Är väl vissa fel som lagras men inte ger tänd CE också har jag för mig. Så att läsa ut felkoder oavsett är ju aldrig fel!

  • 😆 häärligt! Klart du måste ha projekttråd, jag vill se!! 😀

  • nibjo svarade på ämnet luftnippel? i forumet OG900 9 år, 7 månader sedan

    Och helst lite värmen på sälva nippeln! så utvidgar den sig i gängan. (akta gummidetaljer och bensintanken…)

  • Om spänningen inte höjs när du startat motorn och mäter, då är det antagligen spänningsregulatorn i generatorn som är boven! Den har även kolen inbyggda så den slits ut med tiden. (Detta om det sitter likadan generator som på mina svenska bilar)

  • Antingen så är batteriet så slut att det dör direkt av lite belastning, eller så laddar inte generator.. eller båda. Kolla om generatorn laddar genom att mäta spänningen på batteripolerna när motorn är igång, bör vara upp emot 14 v eller lite över tom.

  • Håller med ovan talare, när jag öppnade min turbomotor med 26000 mil på nacken var den hur fins om helst inuti. Den har gått på helsysntet 5w-40 sedan 18000 mil med byte varje 1000 mil. Byt någon/några gånger med kortare intervall och lägg pengarna på något roligt 🙂

  • nibjo svarade på ämnet Backspärr? i forumet OG900 9 år, 7 månader sedan

    Hej,

    antar att spaken var låst när du råkade puffa ur till neutral? när jag bytte växellåda i min så fick jag också lite strul med låsläget en gång och spaken gick inte att föra till backen, inte heller gick det att få ur nyckeln. Men jag lirkade bara på med nyckel och spak i olika lägen och till slut gav det sig till nomrallläge igen.

  • Ah! ok, tack för svar! Har nog fått tag i ett lock med sticka nu! 😛

  • Byt inre knutarna med växeln ute! Det är värt det att inte behöva göra det i bilen/behöva ta ut växeln igen. Angående renovering så kan det ju inte vara något omöjligt projekt eftersom packningssatserna finns? 😉

  • Hej!

    Hade samma sorts glapp i min rattaxel förut. Det axiella på min försvann när man drog åt övre klämmskruven till spline-förbandet. Men inte det i rotaionsled. Om du vill prova detta först så kommer man åt den övre klämskruven underifrån vid pedalstället. Den nedre sitter bakom gummiskyddet som sitter nere vid fötterna. Detta skydd sitter ru…[Läs mer]

  • Ok. Då kan det ju vara lambdasond, tempgivaren vid insuget, eller själva katalysatorn. Tempgivaren kostar ju inte mycket och om den visar fel så kan ju systemet tro att motorn är kall och behöver extra soppa. Lambdasond kostar lite mer men inte så farligt. Katten kostar mer, men det kan ju som sagt vara den också..

  • Min brukar ha för höga värden om katten är för kall vid mätning, efter stillastående i provningshallen. En eller två repor runt kvarteret brukar göra nytta. Säger inte att det är det men såg ni till att den var varm?

  • Ja. ta saabs handbok eller Bentley publishers! Den finns på (tror jag det var) akademibokhandeln eller liknande affär, i beställningssortiment.

    /Niklas

  • Fråga 1: Jag har luftat min ABS fram med luftman och den har fungerat över sommaren tycker jag. Och bytt bromsbelägg och tryckt tillbaka kolvar har jag också gjort utan problem.

    /Niklas

  • Stiften köpte jag standard NGK på mekonomen, så det lär ju vara BCP5ES som sitter, det är de som rekommenderas nu på deras sida. Kablar, fördelarlock och rotor bytta, men inte tändspolen eftersom det är den modellen som sitter på höger sida i motorrummet, ihopmonterad med vad jag antar är tändförstärkaren? I alla fall så var den svårare att få…[Läs mer]

  • Den går att komma åt om man tar bort ratten och insatsen/ramen där alla strömställare sitter i. Den sitter med fyra långa skruvar underifrån. Sen är det lite bökigt att få bort elanslutningarna till hela instrumentklustret, sen skruvar man bort klustrets fästskruvar och mätarwiren, sen kan man lyfta ur alla mätare.

    /Niklas

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng