niklas lind

  • Min sommarpärla ”Rödan” (900S-91) ska få luftkåpor över ventilationsutsläppen på C-stolparna. Jag har fått tag i kåpor, men tyvärr inga skruvar.

    Är det någon som har koll på hur kåporna ska sitta? Jag skulle vilja veta:
    -Vilken dimension ska det vara på skruvarna? De som håller gallren är för korta för att kunna användas till att hålla kåporna.…[Läs mer]

  • Jodå, det finns avtappningsplugg. Åtminstone på min -91:a. Jag köpte olja från ”Växellådsjörgen”, ska kolla ikväll vad det var för sort. Min låda blev i alla fall lättväxlad och trevlig efter ett oljebyte.
    Originaloljan hade nog sina bästa år bakom sig…

    //Niklas

  • Lossa klädseln på insidan av luckan. Be någon manövrera centrallåset och se ifall nåt rör sig. Om motorn är stilla och tyst så är risken stor att den har lagt av. Enligt min erfarenhet är motorn en vanligare felkälla än kablaget.

    Du kan dock testa motorn genom att direktmata den med 12V och jord, då ska den röra sig om den är OK.

    Lycka till!

    //Niklas

  • 950g R134 i min 900s-91 enligt etiketten som monterades när AC:n konverterades 2002. Mekonomen läcksökte och fyllde upp den utan problem 2014, så nu är det bra kyla i bilen.

    //Niklas

  • Jag köpte bultar på Speedparts till min T16-motor förra året. Bultarna var av den nya modellen med en ”sträckmidja” Bultarna höll bra att dra med angivna moment, även när jag efterdrog bultarna efter ett par hundra mil.

    Som sagt, prata med Speedparts för jag tror också att de vill sälja schyssta delar.

    Mvh
    //Niklas

  • Kolla du med reservdelsfirmorna, men jag tror att det är en lite för udda del för att de ska ha den i sortimentet.

    Vild gissning: det är säkert nån tumgänga. Jag skulle mäta håldiametern med skjutmått och kolla med närmaste välsorterade rörfirma om de kan ha något passande. Annars en vända till skroten kanske, om inte nån vänlig forumsmedlem har…[Läs mer]

  • Hotrodder, lova att du skriver dina memoarer nån gång!
    Du kan verkligen uttrycka dig klockrent, och dina berättelser borde sparas åt kommande generationer! Antingen som inspiration, annars som avskräckande exempel… 😉

    //Niklas

  • Urban T wrote:
    Dessutom skulle det vara lämpligt att införa fartbegränsare i alla personbilar inställda på t.ex. 120 -130 km/h för att ytterligare dämpa farten. Många jag talat med är mycket kritiska mot detta vilket jag inte kan förstå. På den tunga trafiken finns redan fartbegränsare och där fungerar det uppenbarligen.

    Viktigt att betänka i…[Läs mer]

  • Jag har sett den längs E18 mellan Örebro och Karlskoga sommaren -05, inte vid något vägarbete utan på en busshållplats vid en lång raka.

    Personligen är jag mycket skeptisk mot dessa ”statliga beskattningsbankomater” som inte gör mycket skillnad på vägen annat än att folk tvärnitar ner till 75-80 ca 100 meter innan och sen gasar som vanligt igen.

    //Niklas

  • Jag är nästan helt säker på att den ska göra så vid vissa temperaturförhållanden. Beteendet låter lika som min 9000CSE-96 alltid har gjort när det är köldgrader.

    //Niklas

  • Jag skulle nog skära upp ett större hål i tröskeln så jag kom åt att få bort vaxet. Det går ju lika snabbt att svetsa ett stort, regelbundet hål som att svetsa flera mindre. Själv har jag ju också en kraftfull aversion mot brinnande rostskydd som droppar på golvet och mig och skapar en Lützen-dimma i garaget…

    Nåväl, ha det bra och njut av he…[Läs mer]

  • Jag brukar värma bort rostskydd med varmluftspistol. Det smålter snällt och rinner bort utan att ta eld. Eventuellt får man hjälpa till med morakniv för att skrapa rent. Kan det funka månntro? Besvärligt att det är på insidan, men det kanske går att komma åt genom rosthålen?

    //Niklas

  • Det är kamkedja, men den brukar inte orsaka några problem.

    Såvitt jag vet är reservdelstillgången fortfarande mycket god. Priserna är vettiga.

    Tidiga 900:or, jag tror fram t.o.m. -80, har vattenpumpen inbyggd i blocket. För att byta den krävs ett specialverktyg som kan vara lurigt att komma över. Senare modeller har en konventionell remdrive…[Läs mer]

  • Det är lugnt. Jag har själv fått mycket hjälp på forumet så det är kul att kunna hjälpa nån annan också.

    Kylaren behöver du inte röra. Gör så här:

    1) Ta hjälp av nån och demontera motorhuven.

    2) Lossa den svarta plastkåpan över kopplingen i motorns framkant. Nu ser du slavcylindern framför kopplingen.

    3) Nu måste kopplingen pressas i…[Läs mer]

  • Skit, jag hade skrivit en lång, detaljerad beskrivning som försvann när jag skulle förhandsgranska .
    Nästa gång lär jag väl skriva i Word och sen klistra in texten här istället…

    Nåväl vet du om det är huvudcylindern vid pedalen eller slavcylindern vid kopplingen som strular för dig?

  • Med lite pyssel kan du själv läsa ur felkoden, det gjorde jag på min gamla 9000i -88b.
    Det finns en bra beskrivning på STCS forum. Kolla på http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

    Du behöver bara en strömbrytare och en bit kabel.

    Lycka till!
    /Niklas

  • Det skulle underlätta om du talar om vad det gäller för bil…

    //Niklas

  • Planen för min renovering är att seriöst fixa all rost, renovera bromsar och det som behövs för att göra bilen körduglig, sen fortsätta med en rullande renovering.
    De senaste 2,5 åren har jag bytt trösklar, större delen av golvet, en bit av torpedväggen samt större delen av hjulhusen fram. Dessutom har jag renoverat huvudbromscylinder och koppling…[Läs mer]

  • Inte direkt svar på din fråga, men… Har du provat de nya, svarta originalfiltren? De ska tydligen vara ”skrikfria” och rena oljan bättre, men jag har inte provat själv.

    //Niklas

  • Jag har aldrig hört att aeroturbon skulle vara extra hållbar, däremot kan den såklart pumpa mer luft än standardturbon.

    Trionic 7 är ett mycket avancerat system som reglerar på begärd effekt och luftmassa, inte direkt på laddtrycket. Från det lilla jag vet så är jag tveksam till att systemet utan vidare skulle trivas med en större turbo.

    Fund…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng