niklas lind

  • Jag körde Ferrita på min 9-5. Det funkade väl, men jag blev inte imponerad av kvaliteten.
    Fästdetaljerna som följde med vad fullständigt usla. ALLT (klämmor, låsfjädrar, gummin) ruttnade bort på ett år. Efter återmontering av originalgummin och andra klämmmor så hängde det uppe under flera år, men efter sju år spydde bakre dämparen ur sig…[Läs mer]

  • Spontant så tycker jag att det låter som att tändlåskontakten inte bryter strömmen som den ska. Prova att knacka på tändningslåset och kanske lirka lite med nyckeln och se ifall något ändras.

    //Niklas

  • Ser ut att bli fin passning! Vad är det för bockningsmaskin du använder?

  • Hmm, nu minns jag inte riktigt detaljerna på 8v-motorn, men sitter inte oljetrycksgivaren på den sidan blocket? Om den spricker så sprutar oljan ut på det sättet du beskriver…

  • Dubbelmassvänghjul har jag tyvärr ingen koll på. Jag tror dock att du kan få bättre svar på frågor om Saabar så nya som din ifall du frågar på STCS.

  • Ett oljebyte i lådan är ju sällan fel. Däremot brukar man aldrig behöva smörja länkaget på Saabar såvitt jag vet.
    Personligen så skulle jag börja med oljebyte och se till att lådan får rätt mängd av en lämplig olja.

    //Niklas

  • Min sommarpärla ”Rödan” (900S-91) ska få luftkåpor över ventilationsutsläppen på C-stolparna. Jag har fått tag i kåpor, men tyvärr inga skruvar.

    Är det någon som har koll på hur kåporna ska sitta? Jag skulle vilja veta:
    -Vilken dimension ska det vara på skruvarna? De som håller gallren är för korta för att kunna användas till att hålla kåporna.…[Läs mer]

  • Jodå, det finns avtappningsplugg. Åtminstone på min -91:a. Jag köpte olja från ”Växellådsjörgen”, ska kolla ikväll vad det var för sort. Min låda blev i alla fall lättväxlad och trevlig efter ett oljebyte.
    Originaloljan hade nog sina bästa år bakom sig…

    //Niklas

  • Lossa klädseln på insidan av luckan. Be någon manövrera centrallåset och se ifall nåt rör sig. Om motorn är stilla och tyst så är risken stor att den har lagt av. Enligt min erfarenhet är motorn en vanligare felkälla än kablaget.

    Du kan dock testa motorn genom att direktmata den med 12V och jord, då ska den röra sig om den är OK.

    Lycka till!

    //Niklas

  • 950g R134 i min 900s-91 enligt etiketten som monterades när AC:n konverterades 2002. Mekonomen läcksökte och fyllde upp den utan problem 2014, så nu är det bra kyla i bilen.

    //Niklas

  • Jag köpte bultar på Speedparts till min T16-motor förra året. Bultarna var av den nya modellen med en ”sträckmidja” Bultarna höll bra att dra med angivna moment, även när jag efterdrog bultarna efter ett par hundra mil.

    Som sagt, prata med Speedparts för jag tror också att de vill sälja schyssta delar.

    Mvh
    //Niklas

  • Kolla du med reservdelsfirmorna, men jag tror att det är en lite för udda del för att de ska ha den i sortimentet.

    Vild gissning: det är säkert nån tumgänga. Jag skulle mäta håldiametern med skjutmått och kolla med närmaste välsorterade rörfirma om de kan ha något passande. Annars en vända till skroten kanske, om inte nån vänlig forumsmedlem har…[Läs mer]

  • Hotrodder, lova att du skriver dina memoarer nån gång!
    Du kan verkligen uttrycka dig klockrent, och dina berättelser borde sparas åt kommande generationer! Antingen som inspiration, annars som avskräckande exempel… 😉

    //Niklas

  • Urban T wrote:
    Dessutom skulle det vara lämpligt att införa fartbegränsare i alla personbilar inställda på t.ex. 120 -130 km/h för att ytterligare dämpa farten. Många jag talat med är mycket kritiska mot detta vilket jag inte kan förstå. På den tunga trafiken finns redan fartbegränsare och där fungerar det uppenbarligen.

    Viktigt att betänka i…[Läs mer]

  • Jag har sett den längs E18 mellan Örebro och Karlskoga sommaren -05, inte vid något vägarbete utan på en busshållplats vid en lång raka.

    Personligen är jag mycket skeptisk mot dessa ”statliga beskattningsbankomater” som inte gör mycket skillnad på vägen annat än att folk tvärnitar ner till 75-80 ca 100 meter innan och sen gasar som vanligt igen.

    //Niklas

  • Jag är nästan helt säker på att den ska göra så vid vissa temperaturförhållanden. Beteendet låter lika som min 9000CSE-96 alltid har gjort när det är köldgrader.

    //Niklas

  • Jag skulle nog skära upp ett större hål i tröskeln så jag kom åt att få bort vaxet. Det går ju lika snabbt att svetsa ett stort, regelbundet hål som att svetsa flera mindre. Själv har jag ju också en kraftfull aversion mot brinnande rostskydd som droppar på golvet och mig och skapar en Lützen-dimma i garaget…

    Nåväl, ha det bra och njut av he…[Läs mer]

  • Jag brukar värma bort rostskydd med varmluftspistol. Det smålter snällt och rinner bort utan att ta eld. Eventuellt får man hjälpa till med morakniv för att skrapa rent. Kan det funka månntro? Besvärligt att det är på insidan, men det kanske går att komma åt genom rosthålen?

    //Niklas

  • Det är kamkedja, men den brukar inte orsaka några problem.

    Såvitt jag vet är reservdelstillgången fortfarande mycket god. Priserna är vettiga.

    Tidiga 900:or, jag tror fram t.o.m. -80, har vattenpumpen inbyggd i blocket. För att byta den krävs ett specialverktyg som kan vara lurigt att komma över. Senare modeller har en konventionell remdrive…[Läs mer]

  • Det är lugnt. Jag har själv fått mycket hjälp på forumet så det är kul att kunna hjälpa nån annan också.

    Kylaren behöver du inte röra. Gör så här:

    1) Ta hjälp av nån och demontera motorhuven.

    2) Lossa den svarta plastkåpan över kopplingen i motorns framkant. Nu ser du slavcylindern framför kopplingen.

    3) Nu måste kopplingen pressas i…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng