nisset16

  • God dag

    Lite mer riva är det, börjar bli sugen på att återmontera lite snart!
    Här kom tanken ner:

    Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett ”mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln.
    Är det i aluminium original? Var alldeles ”bortvittrade” på reservdelsbile…[Läs mer]

  • Då mindes jag rätt gällande LTT / FTT och främre fästet.
    Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen 🙂

    //Nils

  • Kul att hitta NOS grejer man glömt att man har 👍🏻
    Kom ihåg att de på ganska behändigt avstånd finns ett helt komplett system avseende ABS komponenter om du saknar något 👍🏻😊
    Förövrigt bra fart nu, snart cab väder igen!
    Mvh Nils

  • Jag tror jag försöker flytta över då det kändes som bränsleledningarna var friska på donatorn. Synd att jag inte tänkte så långt när den stod inne i värmen (- 17 när jag for imorse)…
    Får ta de försiktigt och ha skarvningen som plan B.

    De konstiga med denna är att den inte har hydrauliskt fäste fram? Vill minnas att det skiljer på 900 S…[Läs mer]

  • Milstolpe! Det sista som vittnar om högerstyrningen är bortmonterat!
    Även fjädrar samt dämpare fram är väck 🙂

    Undra om jag måste byta bränsleledningarna i samband med tankbytet? Eller kan man skarva på något sett?
    Även den främre infästningen till motorkudden verkar skilja. Kan man köra med den gamla modellen av kudde + fäste (1985) likt den…[Läs mer]

  • I Spanien Urban, i Spanien 😉

  • Bra tips!
    Och som du nämner, säkerheten är viktigast!
    Kanske ska man försöka få delarna i ett skruvstäd så det sitter ordentligt och sen kör med båda händerna på slipen?

    🙂

  • Vi längtar!!! 🙂
    Så bra det blir!
    MVH Nils

  • Hasplåten = Ligger på hyllan. Inte samma infästning på den gamla 1985:an?
    ABS komplett med ”allt” = Ligger på hyllan
    Styrväxel = Avtagen. Ska putsas och ner i Lollo
    Torkarlänkage = Redan ihopbyggd med fräschare motor från Lollo då dessa skiljer mellan höger / vänster styrda
    Låssats = EJ avtaget men de är ju en bra idé då allt är riktigt och…[Läs mer]

  • Tack Björn, alltid roligt om de underhåller någon. Läser själv allt i projektväg och finner de mesta intressant!

    Ska testa att blanda rostätare i framtiden. Det låter både smidigt samt att man verkar erhålla ett gott resultat.
    Bra att knacksensorn finns ny, har inte tänkt så långt ännu. Men har tagit reda på att den ska dras med 20nm och m…[Läs mer]

  • Sant angående kameran, de blir nog mer projekt i framtiden. Det är ju så kul 🙂

    Sparar de du nämner angående handbroms bak men skippar att kapa ur då. Finns ännu gått om 1988-1990 ”som står”.
    Även wire såg nästintill nytt ut, så de sparas också.

    Värmeskyddet har jag sparat, men det är dåligt just där katten sitter. Har dock sett både sämre o…[Läs mer]

  • Bra tips, det ska testas! 🙂
    MVH Nils

  • Igår var en lycklig dag: Paket!
    Ganska lustigt att man blir så engagerad och glad i bildelar man får betala själv. Det spritter till i kroppen när man får meddelande från speditören.

    Powerflex till krängningshämmare fram/bak, olja m. ny kopparbricka, stift, servorör, drivremmar x3, avgasgummi samt 3st servorör (så man har för eventuella fr…[Läs mer]

  • @Regin:

    Du har rätt, ganska smart att ha en riktig kamera för ändamålet. Ska se om de finns någon, men nu är de nästan bara finmek kvar (inbillar jag mig)… 😉
    Tack för tipset med skenan, tog rätt på den samt de nämnda bromsröret igår. De blir faktiskt ett klart lyft med den monterad!
    Återstår att se om den kommer på plats nu eller sen, men…[Läs mer]

  • O-ringen har jag köpt, men inte packboxen. Finns den i ”klubbshoppen”? 🙂
    Skifta sida på klockorna blir det innan montering.
    Remmar samt generatorbussningar finns nya.
    Varför ”vända på skruven”?

    Har fortfarande inget APC-system (tyvärr) men de låter vettigt att montera knacksensor utanför bilen och se över gängen/hålet för dito.
    MVH Nils

  • Så kom då dagen D, och som vanligt när man har ångan uppe så blir det dåligt med kort…
    Dåligt av mig, men de blir lätt så när man håller på med grisiga drivaxlar o.sv.
    Man vill inte gå och tvätta sig emellan de olika momenten och inte ta i telefonen med skitiga händer heller 😉

    Hur gick det då? Både bra och dåligt.
    Det positiva är att m…[Läs mer]

  • Nu har jag betat av en massa på listan som jag skrev senast.
    Det började med detta. Man kan inte var nog noggrann heter det.. 🙂

    Efter att jag börjat ”riva” i härvorna kan jag konfirmera de @saabaero nämnt tidigare: ABS-systemet är separerat på dessa.
    De har egen säkringsbox, egen kabelmatta samt egen strömförsörjning via kopplingsp…[Läs mer]

  • Efter nyår var de så dags att göra ”ett byte” i garaget: in med donatorn!
    Som tyvärr stod såhär:

    De positiva var att dagen den skulle in i garaget var de +2 grader, så en enklare motortvätt hanns med.
    Köpte CRC ”Engine Wash” på tryckluftsflaska. Fick bort de värsta på lättåtkomliga ytor 🙂
    Finns inga bilder på detta spektakel som innebar ha…[Läs mer]

  • Vilken snygg combo de blir med svart / silver.
    Kommer göra sig kanon mot de gula 🙂

  • Det kommer ju bli skitbra på ren svenska! 🙂
    Tur att LER fick rycka ut som huvemballage, har också fraktat huvar på de där sättet. Genialt!

    Har du kommit vidare angående registreringen / T16 manuell?
    Du verkade orolig tidigare angående helbilsgodkännande / årsmodell 1994?

    Hoppas allt rullar på!
    MVH Nils

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng