norra

  • För att kolla inre drivknuten bör du krypa under bilen, ta en mindre
    rörtång och grip om axeln och rucka på på den fram och tillbaks.
    Då ska den inredrivknuten följa med utan glapp (dögång). Det händer
    att nålarna kliver ur sitt läge oftast beror det på lite oförsktig montering
    vid tex damaskbyte. Enklast är det om du hittar en komplett drivax…[Läs mer]

  • Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular
    är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt.
    Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en
    gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.

  • Börja med att prova byta tändmodulen, den sitter långt fram på vänster innerskärm.

  • Den övre kopplingscylindern brukar jag alltid renovera på plats. Man lägger bara
    en trasa under cylindern som fångar upp bromsvätskan som rinner ut när man
    drar ut kolven. Om man vill få mer svängrum så är ju förarstolen lätt att ta ut på
    gamla saabar.

  • Hej jag ser att ni vill köpa en 99a eller 90a, jag har en SAAB 90 -85 5 växlad med drag 23000 mil. Som har gått i
    Gällivare kommun hela livet, och är helt rostfri mycket fin bil. Små skavanker finns men i det hela en mycket bra
    bil. Nytt innertak april 2020 besiktad sept 2020, OBS bilen står ca 120 mil norr om Stockholm. Jag säljer helst
    åt en…[Läs mer]

  • norra svarade på ämnet Kopplingsfundering i forumet 95/96 V4 1 år sedan

    Det går att justera kopplingsspelet med en skruv på andra sidan
    kopplingskåpan påsamma plats var slavcylindern sitter. Skruva
    ut justerskruven ett 1/4 varv åt gången och prova så ska du se att
    det slutar att skorra.

  • Ja min sambo har ägt bilen från ägarbytet 2006-2011, vi köpte den med havererad balansaxel
    och vevlagren var lite slitna så jag bytte dom också. Vi hade den som extra bil några år, men
    kamaxeln bytte jag aldrig. Originalmotorn hade svarta ventilkåpor, ser att dom är blåa nu
    kanske ägaren efter oss har bytt motor eller målat kåporna. Han kom upp m…[Läs mer]

  • Slirande vattenpump tänkte jag också på men vid 120km/h så
    har man ju redan rätt så höga varv på motorn så remmen
    borde slira redan då. Men om man kör hårt med
    en sliten motor så går den lättare upp i temp
    än en likadan motor som är bra. Ingen regel men ibland
    blir det så, hoppas det blir bra med renoveringen. Om det är
    originalmotorn so…[Läs mer]

  • Svar på det att motorn suckar vid fullgas från tomgång brukar det hjälpa
    med att ställa tändningen på 9 grader föd istället för 3 eller 6 som rekommenderat.
    Bilen brukar även gå lite bättre på lågfart med den tändinställningen.
    Om tempen går ner av sig självt efter en fullgas körning och förblir normal utan att
    du behöver stanna och lufta elle…[Läs mer]

  • Om tändmodulen är trasig så brukar det oftast bli så att bilen inte startar.
    men det kan även vara så att den går illa och smäller, kan gå bra en kort stund
    sen börjar den poffa rycka igen. Man måste prova byta den för att vara säker
    gnista kan mycket väl finnas fast man vet ju inte om den kommer när den ska.

  • Byt tändmodul

  • Vintertid föredrar jag att köra med motorbroms det minskar risken för hjullåsning vid bromsning med vanliga vinterdäck. Om man har 1dl för mycket eller för lite olja har nog ingen inverkan på frihjulsfunktionen, gärna en lite tunnare olja på vintern.

  • Jag vet att i Finland kördes det utan balansaxel i folkrace med V4or, riktigt trimmade också med korsinsug och dubbelblåstoppar. En elmotor på generatorfästet drev vattenpumpen, det gav enligt uppgift 5 hk.

  • Jag hade liknande problem en gång, det berodde på pirat fälgar som ej centrerade. Men för din del låter det mest som en inre drivknut, hissa upp framhjul i
    taget lägg dig under bilen vrid på drivaxeln med en poligrip/rörtång så ser du om det är för stort spel i den inre knuten. Om ett motorfäste är utav brukar växlarna sparka ur.

  • Prova byt blinkers relä.

  • norra svarade på ämnet Kortslutning Saab V4 i forumet 95/96 V4 5 år sedan

    Prova med att dra en extra jordkabel mellan motor och chassie alt batteri.

  • På en 91a så finns det ingen oljesticka, men en nivåplugg på hö-sida under grenröret med 19mm fattning. nivån ska vara till nedre kanten på pluggen som vanligt, om du vill byta olja så måste du suga ur oljan eller öppna locket för slutväxeln och tömma oljan den vägen, det finns ingen bottenplugg. personligen tycker jag att det funkar bättre…[Läs mer]

  • Då får leta nogrannare har inte hittat den tidigare.

  • Jag har en 9-3 biopower 011 som var lite trögväxlad, vid ca 8000 mil bytte jag till redline MTL SAE 80w90.Växelådan blev klart mer lättväxlad, förutom vid helt kall bil typ när bilen har stått hela natten.

  • Jag menar den som går från tanklocket inte avluftningen. Tack för tipset om biltema slangen.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng