Jan Idenäs

  • Säljer en växellåda som har gått 12 000 mil,pris1500 kr ,topplock 8 v pris 1000 kr,styrservo pris 500 kr,instrumentbräda pris 500 kr,hastighetsmätare pris 500 kr,Aerofälgar 4 st utan däck pris 800 kr.Hämtas på plats eller köparen betalar frakt.Hlsn Janne

  • Problemet löst.Efter en lång och mödosam felsökning kom jag nu fram till att bränslepumpen var vden felande länken.Men kopplingen till returledningen gick sönder när jag bytte pump.Hur värmer jag slangen så att den blir större och går att trä på kopplingen.Värmepistol eller kanske frugans aceton.Någon som vet?

  • Efter ytterligare felsökning kom jag nu fram till att när man vrider på stratnyckeln utan att dra startmotorn så låter det inget från bränslepumpen.Jag har för mig att den ska gå ca 2 sekunder.Felsökte vidare, kopplade en bygel i sockeln för bränslerelät mellan 30 och 87.Pumpen går ändå inte.Till slut blev det så att jag tog två långa kablar från…[Läs mer]

  • Bilen fungerar helt felfritt när den går och man kör,inget ryckande eller annat.Varvräknaren rör sig inte vid startförsök.Jag har även bytt tändförstärkarmodul ,men ingen skillnad.Har nu beställt en vevaxelgivare,hoppas att det är den felande länken Det är även bytt rotor och strönfördelarlock .Får man lös remskivan från vevaxeln lätt eller…[Läs mer]

  • Var idag och hämtade bilen för tredje gången hos Mekonomen.Dom hittar inget fel.for iväg ,stannade vid affären och när jag skulle ha igång bilen (Död igen)
    Startmotorn drar runt.Kolladem med en voltmeter på + stiftet nr 15 på tändspolen.ingen 12 Volt ,provade med kontaktspray i tändningslåset,blev mycket bättre .Nu finns det 12 volt på primärsida…[Läs mer]

  • Var sitter rvevaxelgivaren på motorn?Hittar inget fel så jag lämmnade in bilen till Mekonomen,som inte heller hittade något fel.Dom hade provstartat ca 20 ggr ,bilen startade varje gång.Perkele man kan ju inte fara till skogs och fiska som den nu är.Går inte att lita på att den startar.

  • Efter en tur idag med Sivan som är en Saab 900 -92 med 2,1 liters motor,så blev hon svårstartad och nu vill hon inte alls starta.Jag har fyllt på bensin så det finns och har lossat bränsleskruven vid kallstartventilen ,så tryck finns.Jag har även provat med ett löst tändstift mot godset=ingen gnista.Har även provat mäta på primärsidan…[Läs mer]

  • Har en styrservo liggandes .Den med separat pump.Priside 500 kr+frakt

  • Jag har en växellåda liggandes i uthuset som enligt uppgift gått 12000 mil.Prislapp 1500 kr+frakt

  • När jag trampar ner kopplingspedalen så går den i botten utan något tryck.Hur felsöker jag för att hitta felet.Hittar inget läckage vid huvudcylinder varken inne på golvet eller på torpedväggen.Hlsn Janne

  • Har någpn ett relä art nr 898357 för bränslepumpen till en Saab 900 T8 spec -89

  • Jag har en OG 900 T8 special -89.Som sagt den bara startar till typ 2 sek sedan dör den och går inte att få igång.Jag har inte gjort någon djupare analys ännu ,men gnista finns så dett lutar på bränslepumpen.Det stora blanka reläet till bränslepumpen luktar bränt.Finns det någon därute som her ett till övers att sälja.Hur mäter men enklast att…[Läs mer]

  • Har nu fått domen/lösningen på problemet av Mekonomen.Deras kunniga Saabmekare hade haft in bilen vid tidigare tillfällen redan från att den var ny.Det är kolvarna som slamrar för mycket i cylindrarna,för stort glapp.Finns det nya kolvar att köpa,måste dom vara överdimensionerade?Hlsn Janne

  • Har lyftat ventilkåpan .Olja kommer det.Grisade rejält i motorummet när jag startade motorn.Har vinte kunnat mäta oljetrycket ännu ,p.g.a.kyla ute (har inget garage,bara carport.Allt ser ok ut ,men tycker att det låter som mest vid insprutarna.Kan det vara någon sådan som bråkar?Hur kollar man detta?Går det all lossa elkopplingen?Tar motorn någon skada då?

  • Kopplar man in en oljetrycksmätare i stället för givaren på oljefiltret eller finns det något annat ställe på motorn för inkoppling?Hlsn Janne

  • Har kört ca 30 mil efter renovering av toppen.Som sagt toppen planad 0,2 mm bytt ventiltätningar samt nya hydralyftare.Ventilerna urplockade och rengjorda,såg helt ok ut i säten.Hlsn Janne

  • Har nu efter kontakt med 4 oberoende ”sk experter” kommit fram att det är i toppen/ventilerna det låter/skramlar.Man tror att loppen där dom hydraliska lyftarna löper är slitna.F…n bilen har ju bara gått 17 000mil.Någon där ute som har en bättre topp till en 2,1? Så hör av er till mig.

  • Enligt sk experter så låter slamrar dessa motorer mycket,men efter att ha varit runt och pratat med dom så säger dom att det är ventilerna som slamrar.Men dom går väl inte att justera på dessa motorer med hydraliska lyftare eller?

  • Så här ser toppen ut efter renoveringen.allt ser rätt ut eller hur.

  • undrarom någon har en ide om detta?Jag har just repat topplocket på min 900 2,1 -92.Bytt blockpackning ,planat toppen0,2 mm,bytt ventiltätningar,kollat venliler och säten(ok)
    samt bytt hydralyftarna.Ändå tycker jag att det kommer stt slamrande oljud från toppen vid kamaxlarna.Va f…n kan det vara nu då?Hjälp mig med svaret.Hlsn Janne

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng