obias

  • @SaabAero wrote:

    Varför ska du byta spridarna ?

    Ne körde med röda och ett chip från ”mats.”
    Men gick så jävla fett. Låg bra på tomgång och låglast men när man gasar fullt så går bredbandslambdan ner till 0.6 och vidare ner kan inte se mer än det.
    Så tänkte stoppa i original spridare och så och prova.

  • @SaabAero wrote:

    @Obias wrote:

    En till fråga.
    Om man ska byta spridare, går det bara tt byta eller måste man göra något mer?
    Alltså till ett par större tex röda?
    Och kan man byta spridare hur som helst eller måste man kolla på något mer?

    Chippet i boxen måste vara anpassat till storleken på spridarna

    Okej. Vad händer annars?

  • En till fråga.
    Om man ska byta spridare, går det bara tt byta eller måste man göra något mer?
    Alltså till ett par större tex röda?
    Och kan man byta spridare hur som helst eller måste man kolla på något mer?

  • @SaabAero wrote:

    Viktigt att ECU och LMM hör ihop.

    Man måste såklart skilja på system med/utan kat.
    Kat = 2.4
    Utan kat = 2.2
    Ovan gäller för Svenska bilar

    Okej. Hur kan man se så dom passar ihop??

  • Måste boxen vara jordad i plåten?? Alltså sitta fast i plattan vid passagerar sidan?

    Och vad händer om man provar en box som inte är från rätt årsm ??

  • @TurboLamko wrote:

    Denna sidan är riktigt bra att kolla på för att få info 🙂

    http://saab.doda.se/LH/

    Aa har varit inne och kollat på den lite. Men fattar inte riktigt vad jag ska kolla på om det passar eller inte. Har en box som heter – 519 på slutet. Är från en 9000 – 85 kan den passa??
    Den har samma lmm men spridare och btr är annat nr på.
    Mvh tobbe

  • Kolla lite snabbt på spridare hitta några på bildelsbasen
    http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/0280155968/
    någon som fattar om det är för alla eller om priset är för en beg spridare?? :S
    Med vänlig hälsning tobbe

  • @M.Broberg wrote:

    @Obias wrote:

    Hur mkt ladd kan man köra med e85? Kör ju 1,2 nu 🙂

    Tack 🙂

    deeet vettefan. är nog tändningen som styr. över 1.2-1.3 så hänger inte fördelaren med o då är det ingen idé o varva mer.

    Okej:) får prova mig fram sen. Tack för hjälpen. Kommer nog skriva här igen sen:)

    Mvh tobias

  • @M.Broberg wrote:

    OK tar en sak i taget
    @Obias wrote:

    Okej, så ska alltså fortsätta köra med mats chipet och skaffa större spridare?
    Blire ca 30% extra om man kör med dom gröna spridarna? kan man justera på lmm om det skulle felas lite? har en bredbandlamda jag går efter.
    Chipet är iof anpassat för 2,8bars btr så då kanske det blir lite mer än…

    [Läs mer]

  • @M.Broberg wrote:

    @Obias wrote:

    Har för mig att jag läste för länge sen att den skulle få ca 30% mer soppa om man hade röda spridarna och sen orginal chipet!?? Kan det stämma. Eller det kanske blir lite om man kollar på sakerna jag har på.

    Vart kan man hitta sånna spridare lättast och billigast? Och heter dom så här 0 280 155 968??
    Sitter…

    [Läs mer]

  • @M.Broberg wrote:

    @Obias wrote:

    vad ska jag göra/ändra för att kunna köra e85??
    Mvh tobias

    ändra tändninge lagom (ingen aning om vad som blir lagom)

    och skaffa 30% större spridare.

    431orna år på 352cc @ 3 bar om jag minns rätt.
    mao ska du ha spridare på ca 457cc@ 3 bar

    tror att gröna R-spridare, / -968 /-465 or blir lagom. dom flödar 450…

    [Läs mer]

  • Hej, läste tråden för ett tag sen, men minnet är ju inte det bästa:P
    Men tänkte konventera min og900 men vill ha lite tipps och så.
    Saab 900 t-16 aero -88 utan katt.
    saker som sitter på nu
    2,1l insug
    2,3l topp
    röda 431 spridare
    2,8bars btr
    just nu chip från mats (men har för mig att man skulle köra original??)
    tändning på ca 21 som sjunker ner t…[Läs mer]

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 6 månader sedan

    Ok vilken av dom är rätt då? Finns väll 3 anslutningar? Och ska man hålla för hålet på spjällhuset också när man ställer tändningen eller ska man bara plugga själva slangen från fördelaren o låta spjällhuset vara öppet?

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 6 månader sedan

    Har rn liten fråga. Vart ska vakumslangen till fördelaren sitta??
    Är det på spjälhuset eller på insuget??
    Mvh tobbe

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 7 månader sedan

    Visst gäller dom lambda värderna när man kör med E85 också??
    Mvh

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 7 månader sedan

    @SaabAero wrote:

    Om man ska vara petig, en bil utan kat ska inte ha lambda 1 på tomgång.
    Korrekt CO-halt framgår av dekalen på skärmen och den brukar väl vara 1-3,5% eller nått i den stilen.
    Vad 2% CO motsvarar i lambdavärde vet jag inte. Kanske är ganska nära 1 ?

    Hitta en sida där stog det att co 0,5% var 0,9 i lambda och 1,5% co var 1,1 i lamb…[Läs mer]

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 7 månader sedan

    okej. körde på afr förut men det var bara krångligt.
    hur äre? Under 1 i lambda är fetare och över 1 snålare?? stämmer det?

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 7 månader sedan

    Vad ska lambdan ligga på vid tomgång? 1.0?? Och vad ska lambdan ligga få vid full last?? Kan lambdan bli fel om något drar in vatten i avgaserna tex som turbon??

  • obias svarade på ämnet "nolla" lmm. i forumet OG900 5 år, 7 månader sedan

    Vad ska lambdan ligga på vid tomgång? 1.0??

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng