og900i

  • Tändlåskontakt 340kr på speedparts.se

    Returfjädern sitter inne i denna och det är alltså den man byter och inte låscylindern.

    Tar väl ca 5 min att byta.

  • Det låter som att Saab bara rekomenderar motorolja i lådorna om man läser den här tråden men jag roade mig med att titta i instruktionsboken till min 900:a som är från 88 och där stod det att det skulle vara motorolja SAE 10W-30 el. 10W-40 ALTERNATIVT transmisionsolja API GL-4 el. GL-5 SAE 75W.

    Jag är inne på andra växellådan nu, den första rasa…[Läs mer]

  • Lustgasen wrote:
    Jag har kollat upp det där , och troligtvis har det något med styrtrycksventilen.

    Du har ingen styrtrycksventil på din bil, endast 8v motorerna med K-jetronic har sådana.

  • Nu har jag ställt upp den till uppskattningsvis 23 grader (hade ingen lampa men visste hur många mm 5 grader motsvarade sen tidigare) och bilen går helt klart bättre. För det första så blev tomgången helt jämn (ej högre) och bilen accellererar fortare. Ska bli skoj att se om förbrukningen minskar men lite borde det göra för man behöver inte…[Läs mer]

  • Nja lite borde man tjäna både i effekt och bränsleförbrukning eftersom bränslet tas tillvara bättre ju närmare ”knackpunkten” man ligger utan att det knackar. Moderna bilar har ju knacksensorer som känner av när det knackar och ställer tändningen automatiskt så aggressivt som möjligt. På gamla bilar som min är det ju en stor säkerhetsmargi…[Läs mer]

  • 60 visningar men inget svar. Är det ingen som provat detta förr?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng