parru

  • Va bra att du hittade en rimlig förklaring i kylarlocket. Om inte kylarlocket lyckas hålla trycket så kockar det vid betydligt lägre temperaturer (under 92 eller 89).

  • Hej
    Söker det undre termostathuset (det som sitter under termostaten) till en saab 99 GL 1976
    mvh
    Pär Rundqvist
    0704533616

  • Hej
    Lyckas inte få startmotorn att koppla in. Startmotorn går runt för fulla varv låter det som men det verkar inte som om manövermagneten gör det den skall. Hur styrs denna? Är det via en impuls från start reläet eller är det kontinuerlig spänning? Jag har inget extra startrelä eller startmotor liggande. Det gäller en 99GL från 76.
    Pär

  • parru svarade på ämnet Sned balk i forumet 90/99 4 år, 8 månader sedan

    Hej
    Gångjärnstappen sitter där den skall däremot ser gångjärnet ut som hej kom och hjälp mig. Se bild nedan. Dags att köpa nytt!

  • parru svarade på ämnet Sned balk i forumet 90/99 4 år, 8 månader sedan

    Hej
    Gångjärnstappen sitter där den skall däremot ser gångjärnet ut som hej kom och hjälp mig. Se bild nedan. Dags att köpa nytt!

  • parru svarade på ämnet Sned balk i forumet 90/99 4 år, 8 månader sedan

    Hej
    Problemet är inte att ser lite dumt ut mot motorhuven utan
    1. Det blir värre hela tiden. Det började för en vecka sedan drygt
    2. Sedan dess har jag ställt in gång järnen till max samt fört iväg dörrlåset maximalt åt andra hållet. Ändå skrapar dörren i b-stolpen och framför allt den del av dörrlåset som sitter skruvad i b-stolpen

  • parru startade ämnet Sned balk i forumet 90/99 4 år, 8 månader sedan

    Hej
    Bifogad bild visar hur det ser ut nedanför A stolpen på förarsidan. Det är balken som förardörren är fäst i som buktar bakåt. Det är alltså inga problem med motorhuven utan det är allt annat som rört sig bakåt. Jag har inte sett någon direkt rost.
    Någon som upplevt detta och vet vad man kan göra åt det? Går det göra något åt det?

  • parru startade ämnet Sned balk i forumet 90/99 4 år, 8 månader sedan

    Hej
    Bifogad bild visar hur det ser ut nedanför A stolpen på förarsidan. Det är balken som förardörren är fäst i som buktar bakåt. Det är alltså inga problem med motorhuven utan det är allt annat som rört sig bakåt. Jag har inte sett någon direkt rost.
    Någon som upplevt detta och vet vad man kan göra åt det? Går det göra något åt det?

  • Hej
    Det stod inte hur du kollat bränslepumpen men jag antar att kollat bränsletryck osv.
    Skulle rent spontant gissa på vakuumproblem, att det kanske är en slang eller liknande som drar tjuvluft. Har du testat att dränka motorrummet i startgas. Det gör att vakuumläckan drar in startgas istället för luft.
    Sedan de gamla klassikerna, hur ser olja, st…[Läs mer]

  • Hej
    Om du tittar noggrant så ser du om ventilen rör sig (”det lilla rostfria stiftet”). Det brukar gå att motionera upp om det inte kärvat ihop 100%. Om du tar bort kranen, det brukar vara enklast se upp med den långa kopparwiren som går in i värmepaket.
    Pär

  • Profilen för parru uppdaterades 5 år, 7 månader sedan

  • Hej
    Slangen vid locket är det på expansionskärlet? Om det är det så öppnar locket på expansionskärlet vid för högt tryck. Det kan bero på två saker:
    1. Locket öppnar för tidigt
    2. Det ”kokar”
    Om det kokar beror det på två saker:
    1. Det är för varmt
    2. Det är luft /läcker i systemet
    Prova att lufta systemet, nippeln sitter mot värmesystemet. Om p…[Läs mer]

  • Håller nog fortfarande att det är generatorn som spökar för dig. Antingen att det är att kolen är slut eller att axeln kolen ligger emot inuti generatorn är så pass nedsliten att sas kolen inte når ned ordentligt. Om det är så, så skulle dessa symptom uppkomma mer om bilen börjar gå dåligt och även det omvända att om generatorn inte laddar orde…[Läs mer]

  • När vill du senast ha ordern för att kunna få med den? Vet ännu inte om jag kommer iväg.
    Pär

  • Hej
    Det blev en intressant resa från Forserum till Jönköping. Jag var medveten om att kylsystemet läcker vatten, både den gamla mekaniska vattenpumpen samt en del av de adaptrar jag skapat för att gå från en slangdiameter till en annan. Lägg till detta en koppling som var minst sagt tjurig så det är bara med guds försorg man får i växlarna. Me…[Läs mer]

  • Och min 99cc-76 har 1200 så man undrar ju

  • Hej
    När jag har haft bort dörrarna så har jag alltid utnyttjat spelet när man skruvar fast gångjärnen i A-stolpen för att just justera rutramen annars går det på vissa dörrar i a f att justera där gångjärnen går i dörren. Detta sagt så har det oftast varit bäst att använda precis den inställningen dörrarna hade från fabrik (skruvmärken brukar…[Läs mer]

  • Nu har jag satt dit en elektrisk vattenpump från en prius. Så nu blir inte bilen varm längre. Har dock inte räknat ut bästa sättet att koppla det elektriskt än. Just nu kör jag utan termostat och startar fläkten manuellt.
    Om jag nu bara får ordning på slavcylinder och koppling skall nog den lille rackarn kunna åka en bit.

  • Japp
    Fortfarande tokvarm

  • Ok
    Nu har jag kollat och bytt. Kylaren blir inte varm men motorn blir överhettad. Kylfläkten startar inte ens för att det är så kallt. Verkar vara ett ok tryck i systemet för det pyser ordentligt om jag öppnar någonstans. Finns det något sätt att ta reda på om vattenpumpen fungerar utan att byta?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng