pats

  • Hejsan!
    Är det någon som har en OK bakaxel till en 900og från -93?
    Utgångspunkt från Göteborg/Trollhättan.

  • Det är inget jag lagt märke till men det borde varit samma uppsättning när jag bytte till nya fjädrar.
    Får ta en extra koll där!

    En ny bakaxel skulle nog inte sitta fel med tanke på hur den ser ut idag.
    Men som du skriver Broberg så växer de inte på träd här i södern. (Om någon har tips tas de varmt emot! :))

  • Tackar! Jag får se över närmare hur det ser ut egentligen med infästningarna 👍

  • Nja sådär illa ser det inte ut som tur är. Både metall och bussningar är fnuskiga men saker och ting verkar sitta på rätt plats i alla fall.

  • Bra tips! Men vid tidigare okulär besiktning har det sett ganska rostfritt ut.

    Kan det vara så att en stötdämpare som skakat i 34000 mil kan säcka ihop? I övrigt tycker jag att de fungerar, de gungar inte utan känns ganska stumma om man trycker till.

    Eller kan det vara någon bussning eller liknande?

  • Hej!
    Jag har en 900i CC 5 dörrars från -93 som hänger ner ett par cm mer vid vänster bakhjul.

    För ett år sen bytte jag båda originalfjädrarna bak till leisjöfors förstärkta fjädrar (vilket gjorde stor skillnad för väghållningen men samma differens på höger/-vänster sida). Båda stötdämparna är så vitt jag vet original (svart/blå).

    Vad tror…[Läs mer]

  • Hej wallero!
    Första meddelandet verkar inte ha gått iväg, hoppas det funkar nu.
    Vi hörs!

  • Hej på er!
    Jag är på jakt efter ett nytt eller bättre begagnat avgassystem till min 900i.

    Det gäller en halvsats till en 900i 16v B212 med kat från -93.

    Gärna i krokarna kring
    Hjo-Skövde-Trollhättan-Göteborg med omnejd.

    Ha det gott!
    Patrik

  • När jag klädde om mitt tak med klubbens tyg räckte det inte med de två burkarna 08080 jag köpt så jag fick komplettera med biltemas kontaktlimspray som tursamt fanns hemma.
    Jag gjorde då även c-stolparna med fönster (5dörrars) där det kanske går åt lite mer lim i alla vinklar och vrår.

    lycka till!

  • Tack för tips!
    Bränslepump och koppling ska i alla fall vara bytta sedan några år tillbaka av förra ägaren.

    Stift, tändkablar och bränslefilter står på tur att bytas inom en snar framtid, hoppas att det löser problemet!
    Nästa gång jag är ute får jag även prova plattan i mattan vid jämn 80km/h 👍

    Sedan får jag väl erkänna och lägga till att…[Läs mer]

  • Hej på er!
    Sedan ett par månader har bilen, , stundtals betett sig lite konstigt vid start.
    Vid gas från stillastående tenderar bilen börja hacka sig framåt, det känns nästan som om det skulle bli motorstopp (vilket det inte blivit).
    Det kan även uppkomma vid krypkörning med tvåans växel.
    Det är svårt att parera gas – koppling vilket det inte vari…[Läs mer]

  • De blir nog inte så nöjda, jag gjorde så som Broberg sa och det gick fint 🙂

  • Jag har haft liknande problem med att lampan lyser (har samma modell som du). Ev. var jag lite orädd om kontaktrullen som sitter innanför krockkudden. Snurrar du den åt fel håll/för mycket kan den lätt gå av. Glapp där = srs-lampan lyser. Denna kontaktrulle verkar i princip vara omöjlig att hitta som reservdel, alternativt vara mycket dyr.
    I m…[Läs mer]

  • Hej wallero
    Fint att du sitter inne på massa bra nos-delar!
    Såg det på tradera också?
    Har tyvärr inte haft fokus på detta projekt senaste dagarna. Och fortfarande lite kluven om jag ska hänge mig (har ej eget garage = alla projekt tenderar att bli lite krångligare och utdragna 😛 )

  • Så bra med alla svar och insikter. Själv har jag 0-erfarenhet av AC så det hjälper för att få en bild av hur mycket ekonomi/tid det är värt att investera.
    I min naiva värld tänkte jag att det gick att få tag i ett eftermarknads AC-kit. För jag vill minnas att det fanns som tillval för i tiden samt att jag tror jag kan ha sett ett nytt sånt kit på…[Läs mer]

  • pats svarade på ämnet Svårväxlad 900i -93 i forumet OG900 1 år sedan

    Vill bara återkoppla angående den svårväxlade lådan (framförallt 3->2).

    Efter många om och men fick jag till slut tid och tillgång till garage att byta till quadralube i lådan samt byta växelknutsgummit. Vilken skillnad, som ”ny”! Och en väldigt enkel manöver med smörjgrop.

    Gummit som satt var sprucket på flera ställen och höll inte formen s…[Läs mer]

  • Tack Adam för bra tips!
    Det är lockande att åka och kolla på dementeringsobjektet du länkade till, speciellt eftersom det inte är långt bort. Dessvärre har jag svårt att få till en tur till Kungälv dagtid/vardag då det krockar med jobb.

    En ev. dum fråga: Jag har inte tidigare skruvat själv på skroten. Vad brukar det kosta jämfört med priserna på…[Läs mer]

  • Tack för info! Ja det vore ju gött att slippa ha ur motorn för detta.
    Jag föredrar nog att hitta ett kit begagnat, det blir ju en slant om man köper alla nya delar även om det är bra pris, men å andra sidan kanske kompressor, slangar och annat inte håller så bra begagnat.

  • Hej!
    Eftersom jag kör mest sommartid och för det mesta har en hund som passagerare är jag på jakt efter AC till min 900i från 1993.
    Det är en fin bil som jag vill ha kvar länge, men med de varma somrarna som varit så behöver jag se över möjligheten att kunna kyla ner lite.

    Är det någon som har ett komplett kit att sälja, alternativt ej komplett m…[Läs mer]

  • Kanske var rörklämman den bästa av flera sämre lösningar på problemet, glad att jag kommer runt med bilen iaf 🙂

    Jag får hoppas på att det kan vara en lösning att byta gummit och se om det hjälper.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng