Frihjularn

  • Jo, det kanske var så. Det verkar som om Zeniths namn, patent och fabriker(?) köptes upp av franska Solex i mitten av 50-talet. Solex bildade Solex UK som hanterade Zeniths verksamhet i England.

    Tydligen använde man mestadels namnet Solex på fallförgasare, medan förgasarna med ”variabel venturi” (CD175, CD150…) som Zenith tog fram i börja…[Läs mer]

  • Hej Oskar!

    Jag känner igen det där meditativa lugnet som uppstår i en gammal fin Saab 😉 Själv glider jag runt med ett fånigt flin i min 70’ans 99’a!

    Men jag tycker också att det låter som en läcka i Du har gjort rent förgasaren sa du? Inspekterade noggrant, eller bytte du då också ut, förgasarmembranet. Det behövs bara en liiten spricka för…[Läs mer]

  • Bara en liten, nej STOR faktiskt, Alla motorer har tändkurvor anpassade till motorns ”bestyckning”.

    Tändpunkten är både varvtalsberoende (centrufugalförställning) och belastningsberoende (vacuumförställning). turbomotorer brukar ha tändkurvor än sugmotorer.

    Felaktiga tändkurvor leda till försämrad effekt, högre bränsleförbru…[Läs mer]

  • Bara en liten, nej STOR faktiskt, Alla motorer har tändkurvor anpassade till motorns ”bestyckning”.

    Täntpunkten är både varvtalsberoende (centrufugalförställning) och belastningsberoende (vacuumförställning). turbomotorer brukar ha tändkurvor än sugmotorer.

    Felaktiga tändkurvor leda till försämrad effekt, högre bränsleförbru…[Läs mer]

  • Hejsan!

    Ja, utan den där så går inte motorn speciellt bra…

    Eftersom Saabklubbens webshop verkar har tomt på hyllan (för tillfället?),

    , så skulle jag först prata med Gunnar på Förgasarteknik;

    Tel 0125 44030 (Säkrast kvällstid 17-22 må, to, fr.)
    epost: info@forgasarteknik.se

    Han kan nog direkt säga vilken dämpkolv som passar Solex-variante…[Läs mer]

  • Jag måste komplettera mina önskningar med att återupprepa ett tidigare inlägg!

    5. är slut i klubbshopen, och i princip omöjlig att uppbringa ”på världsmarknaden” också. Är det bara tillfälligt, och fler är på väg, eller är manhänvisad till begagnat eller (de obefintliga) svetskunskaperna hädanefter? Man ser många i övrigt fina 9000 som bara skul…[Läs mer]

  • Är det någon som vet om denna eller liknande finns att få tag på i Sverige? Eller måste man beställa från Amerkat? Den ser ju i alla fall ut likna originalmaterialet, och den är ämnad för både ljuddämpning och värmesköld i just motorrum (vilket dämpmattor på marknaden är…)

    https:/…[Läs mer]

  • Okej, här kommer en första(?) ”önskelista” från mig:

    fallerar blir det svårt att ta sig igenom besiktningen. Jag har själv nödtorftigt lött ihop en avbruten ledning, men ser detta som en potentiell ”time bomb” för framtida hälsosamma Saabar! I princip omöjlig att få tag på NY idag. Exempel på lagersaldo(0!) och utseende:

    ht…[Läs mer]

  • Hej på dig!

    Tack för inputen! Jo, jag trodde också att det borde vara samma grejor, och verkstadshandboken (jag har också en, idag lite gulnad, sådan) förespeglar ju att det bara är nålarna som skiljer åt. Ja, och så flottörnivån också faktiskt…

    när man sedan tittar i tabellerna över alla olika typer som finns av bara 175CD-2S modellen så in…[Läs mer]

  • Hi there!

    Have you found anything yet? The B201 is the first iteration of Saab’s H-engine (8 valve). Cam chain guide is in swedish. But actually this particular part in our web shop. Furthermore, searching the web shows sign of shortage on this particular part…

    However, a good ”tool” in searching for obscure parts is the cross reference…[Läs mer]

  • Hejsan, och tack för svaret!

    Jag är tämligen säker på att förgasarna (både på min ”gamla” 70’a, och min ”nya”) är original, men är så klart inte 100% säker. De har i alla fall ett helt identiskt yttre (utan temperaturkompensator, och med ställskruv nåbar underifrån). Båda bilarna går/har gått mycket bra, så de kan inte vara felbestyckade… (…[Läs mer]

  • Tyvärr har byte av spindelleder, för mig i alla fall, alltid fört med sig olika problem som jag behövt ”improvisera” för att lösa. Jag kan inga generalknep, även om det ovan föreslagna; att dänga till fästet som konan löper genom för att ”deformera” detta något kan vara en bra universallösning
    Jag har värmt, borrat, slipkapat, kofotat, press…[Läs mer]

  • Hejsan!

    Mitt första inlägg som medlem i Sveriges finaste bilklubb blir två frågor!

    Men, först lite bakgrund. Jag är uppväxt(?) i en Saab, nämligen min fars 99’a årsmodell 1972 (en av de första med den svenska 2-liters motorn). Denna är fortfarande i familjens ägo, och i bra skick men ”lite fix” att göra på…

    Vi har sedan ägt olika 900, 900…[Läs mer]

  • Profilen för Frihjularn uppdaterades 4 år sedan

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng