potatis

  • Hejsan.

    Har bestämt mig för att köra med min långnos motor och avyttrar kortnosmotorn jag tänkte renovera.
    Säljer den antingen komplett som den är (sitter halvt fast, går att dra runt med spett) eller i delar.

    Om ni vill köpa i delar så finns förgasare med insug samt luftburk.

    Generator/vattenpump i renoveringsbehov.

    Fläktaxel med fläkt.

    För…[Läs mer]

  • Tack för många bra tips och information.

    Blir nog elfläkt för smidighetensskull och behålla treväxlade lådan till en början.

    Just att jag byter till långnosmotor är för att jag fick tag på en fungerande för ett bra pris och efter att jag plockat isär orginalmotorn jag har så inser jag att renovering av den kommer kosta bra mycket mer och jag vi…[Läs mer]

  • Hejsan.

    Vet att jag sett detta förr någonstans med någon som mejslat ner en långnosmotor i en gammal trubbnos.
    Har själv en 66 trippelförgasarmotor på gång och är bra sugen på att slänga ner den i min 62a.
    Vad är de stora skillnaderna man bör tänka på?
    Elen? Växellåda (passar treväxlade från trubbnosen rakt av på en långnos eller kanske v4a lådorna)?

  • Hejsan.

    Har äntligen kommit till skott och slängt på dubbla förgasare på min 99a.
    Dragit om vattenanslutningen då det är ett Bmotorsinsug på en Hmotor.
    Allting gick smidigt, fick den att gå riktigt bra till en början men dagen efter så ville bilen knappt starta.
    Bara hostade och spottade och ville inte gå jämnt för fem öre.
    Provade olika nålar sa…[Läs mer]

  • Tack ska ni ha gott folk för de bra svaren. Annat kom emellan (nytt jobb med tillhörande utbildning) så glömde helt av att jag ställt denna fråga, men nu börjar det bli dags att krypa ner i garaget för att göra något åt framtidsplanerna.

  • Som jag förstått det så precis som föregående talare sa så rensar man inte termostaten helt utan borrar ett gäng små hål i den ventil/membran som är i termostaten för att ändå skapa ett visst motstånd i systemet.
    Har varit lite inne på att göra samma sak då min termostat har en hygglig bula i huset.

  • Hejsan.
    Efter sökande här på forumet och även google så blir jag inte mycket klokare (kanske dålig på att söka), så min fråga är:
    Vart vänder sig folk för att få sina vevaxlar renoverade och balanserade till sina tvåtaktare?
    Går det att göra om en standardvev så att den har mer utförande av en gtvev eller gäller det att hitta en original gtvev o…[Läs mer]

  • Hejsan.

    Tänkte kolla intresset på en stycken saab 96 från 1962.
    Bilen står nerplockad och blästrad med i stort sett alla delar som behövs för att bygga ihop bilen (vad jag kan komma på som fattas är stötdämpare, bränslepump, tändspole och renoveringskitt till huvudbromscylindern), motor som står på sidan av går runt, begagnad effektpipa, nyt…[Läs mer]

  • Hejsan.

    Är på jakt efter en dubbelförgasar setup till min saab 99 från 1983 (H motor).
    Alltså är komplett uppsättning med förgasare och insug av intresse, gärna med luftfilterbox också.

    Kontakta mig via PM om ni har med eventuellt pris.

    Mvh: Emil

  • Hejsan.
    Kollegan ska sälja sin saab 90 från 1985.
    Överlag en fin bil som går bra, enbart ca 17000 mil på mätaren.
    Skärmkanterna är målade med saab original bättringsfärg (burken med det fina saab emblemet och färgen ingår i köpet).
    Priset är inte hugget i sten och kan diskuteras vid intresse, kan även vara intressant av byte med veteranmoppe.…[Läs mer]

  • Jag själv byggde med en universaldämpare av lämplig storlek, en bit extra rakt rör ett par 90 böjar för att bland annat komma över bakaxeln sedan en y förgrening med dubbla chromade pipor för rätt hagelbösselook.
    Rätt smidigt att snickra ihop och det finns bra med utrymme under 99an för att få till den, fick göra egna fästen till ljuddämparen me…[Läs mer]

  • Om det är stiftet som armen trycker på som du menar, det som ser ut att sitta på ett gummimembran så rör det sig så fint.
    Fortfarande full värme däremot :/

  • Var ett tag sedan nu.
    Men har konstaterat att vajern rör sig fint och allt på kranen rör sig utan problem, så slutsatsen är att ventilen i kranen måste kärvat.
    Går det på något sätt att renovera detta då det inte verkar gå att få tag på nya kranar.

  • Jo kikade runt lite i webshoppen tidigare, verkar dock bara finnas främre till triumph motorn.

    Men de ritningarna var riktigt bra så man får tacka så mycket, ska bara jaga rätt på någon som kan tillverka dem 😉

  • har nog en sådan liggande som kan skickas mot fraktkostnad.
    blev över då jag byggde om till elpump.
    Men måste dubbelkolla så jag inte kastade det om det finns intresse.

  • Jo jag bytte bussningarna både i generatorfästena och den i blocket till generatorarmen, fick precis som du sätta i hylsa för att få det riktigt stabilt.
    Blev däremot ingen skillnad då den fortfarande slår i, så är nog så enkelt att främre motor/växellådsfästet är dåligt.
    Vart får man tag på ett sådant eller finns det något bra alternativ till detta fäste?

  • Kanske får lite ledig tid över här under nyår, kan börja med att riva ner och kolla bakom vredet då 🙂

  • Hejsan.

    Senaste dagarna så har värmen på min 99a häng sig på full fart, trevligt såhär i vinter (om man inte åker för långt) men kan bli jobbigare i sommar.
    Finns det någon vanlig orsak till detta och någon smidig reparationsåtgärd?

    Vad jag förstår så är det vajer till kranen som kan bli krökt, mitt reglage har alltid fjädrat lite när man dragit…[Läs mer]

  • kan vara intressant, ska prova att modifiera fästet på 900 generatorn och köra rämmen på det yttre spåret så får jag den bakåtflyttad ca en halv till en centimeter.
    Är endå lite mer kraft i 900ans generator (om man får för sig att bygga lite stereo eller annat).
    Vad vill du ha för generatorn annars?

  • Visstja, det glömde jag.
    Grejerna finns i torshälla.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng