rask

  • Check out Swedbank Insurance.

    They offer the same setup (10 year/15000mil) in their basic insurance. And a lot cheaper as well.

  • Det var batteriet, förmodligen var det gamla sönderfryst. Tack för alla svar!

    Nästa steg blir att ge bilen en motortvätt för att bli av med lite oljekladd och sen köra den till beskiktningen och hålla tummarna. Trodde att det var denna och inte http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=154645#Post154645 som jag skulle köra ti…[Läs mer]

  • rask svarade på ämnet Suck… i forumet OG900 7 år, 9 månader sedan

    Mer dåliga nyheter, länkarmsinfästningen var rostskadad och försäkringsbolaget kommer inte att stå för kostnaden att laga denna.

    Vad som kvarstår är att se hur dyr offerten blir för de övriga skadorna. Blir antingen skrot eller om jag i förhandling med försäkringsbolaget kan få en slant i hand för de skador de täcker och lägga pengarna på länka…[Läs mer]

  • hasselgren wrote:

    Rask wrote:
    Hängde dit ett par 6×9 där bak. Passar egentligen inte men använda vanliga buntband för att hänga dem på plats. Syns enbart o man kollar underifrån och du maximerar ljudet.

    Funkar utmärkt och är lätt att ta bort om man så önskar längre fram.

    Har du möjligtvis ngn bild på hur det ser ut?

    Tack för tipsen allihop.…[Läs mer]

  • Hängde dit ett par 6×9 där bak. Passar egentligen inte men använda vanliga buntband för att hänga dem på plats. Syns enbart o man kollar underifrån och du maximerar ljudet.

    Funkar utmärkt och är lätt att ta bort om man så önskar längre fram.

  • rask svarade på ämnet Suck… i forumet OG900 7 år, 10 månader sedan

    Väntar på besked, när vi plockade av hjulet så såg vi att hela hjulupphängningen böjts bakåt. Får se vart det landar, reparation eller skrot…

  • rask svarade på ämnet Suck… i forumet OG900 7 år, 10 månader sedan

    Fick bytt hjul efter många svordomar och har nu konstaterat att något i styrningen har brakat ihop. Rakt fram innebär ca 30 graders rattvinkel. Pratade med Kaj på AH bilservice och han misstänkte nedre länkarm. Får se när min polare byter däcket i em…

    Undrar fortfarande kring skyddet på centrumnavel. Vilken funktion fyller detta? Behövs de…[Läs mer]

  • Tack för alla svar. Min kompis med låssmedserfarenhet fiskade upp något som såg ut som ringen från en nit eller dylikt. Hoppas skaka fram en bild att visa så småningom!

    Tack så mycket för all hjälp!

    /Matias

  • Tror backen ligger i. När jag trycker in kopplingen börjar bilen rulla och stannar när jag släpper upp den. Alltså är den i växel i alla fall. Och jag provade att rycka lite i växelspaken.

    Läst runt lite och för de som drabbats att att backspärren strular så verkar det innebära att de får i nyckeln men att den inte kan vrida den.

    Jag får…[Läs mer]

  • -89 900i 16V.

    Hur får man ut det isof? Tryckluft på burk? Om det inte funkar?

    Kan det finnas andra orsaker?

    Jämförde med reservnyckeln hemma och de ser ungefär samma ut. Alltså tror jag inte nyckeln det är fel på även om man hoppades på att det den var sliten eller dylikt.

  • hasselgren wrote:
    Om du är lite händig kan du börja med att själv kolla vilka felkoder du har och få en hint om vad som är fel.
    http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm Har själv gjort detta och det är busenkelt. Jag har en sådan grej om du vill låna.

    Tack för erbjudandet, men är tyvärr inte jättehändig. Och vädret just nu är inte särskilt my…[Läs mer]

  • Lite mer har hänt.

    Efter incidenten härrom dagen med det svårstartade beteendet har bilen uppförde sig som den gjort tidigare, dvs samma tomgångsvariationer. Dock råkade jag ut för att batteriet har blivit trött (kör mycket korta turer, har 7 km till jobbet). Laddade upp det över natten i förrgår och att fungerade som det skulle.

    Ig…[Läs mer]

  • Hade ett ”lustigt” fenomen igår. Kom ut till bilen och den var rejält svårstartad. Fick gasa och sedan varva den för att den inte skulle dö. När den blivit lite varm, kanske en minut så fungerade den som den ska. Och hela vägen hem var tomgången på rätt nivå. Ingen förhöjd tomgång när den blev varm!

    Problemet känner jag igen på min gamla 8v där…[Läs mer]

  • Hoppas på svar, problemet består…

  • Grejade lite med ”throttle bodyn”, gasspjäll? eller vad det nu heter på svenska. När jag har bilen avstäng klickar det mycket riktigt när jag vrider på den. Antar att det är själllägesgivaren/kontakten som låter? Stämmer det?

    Nåväl, när jag startar och bilen går igång och jag därefter gasar så sticker som bekant tomgången upp till 1500-2000varv…[Läs mer]

  • rask svarade på ämnet spökig 900 s 91 i forumet OG900 8 år sedan

    Hur gick det?

  • rask svarade på ämnet Ojämn tomgång 9000 i forumet 9000 8 år sedan

    Per-Erik wrote:
    Jag har ny dump och tomgångsmotor i garaget så jag kan ju testa att byta dem först (edit: en åt gången 😉 ). Vilken kallar du för ”bypassventilen” SaabAero? Är det Magnetventilen du menar då?

    – alla slangar är kollade och hela
    – spjällhuset är nyss rengjort och injusterat

    Hur gick det?

  • Hej,

    Ville bara ge en sen uppdatering här ang mina vibrationer. Det var nållagrerna på tripoden som hade havererat. Tack för all hjälp! Med bytt tripod är allt som det ska igen.

    Tomgången är fortfarande hög. Upptäckte dessutom härrom dagen att jag ibland har råkat ut för att tomgången stiger när motorn är varm. Idag eftermiddag när jag svängde…[Läs mer]

  • morsole wrote:
    Hmm verkar inte lätt att förstå – ut ifrån vad DE säger…
    Om tripoden gått utan fett kan det där ju hända, men var som sagt länge sen jag var med om det.
    Det är inte så svårt att byta ut inre koppen, men du måste ha nån stans att stå för att göra det.
    Och ute är lite i kallaste laget kanske?
    En ”ny” kopp kan inte tinga många…[Läs mer]

  • morsole wrote:
    Du har hittat en bra beskrivning där.
    ”Inner driver” är rätt beteckning på delen som ska byta sida.
    Naturligtvis ska/får inte tripoden vara extremt sliten.
    Rörelsen i sidled är ju given vid fjädringsutslag och ska kunna göras; det är tanken bakom konstruktionen.
    Det blir en liten ”grop” där tripoden ligger an i inre koppen när…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng