rickard735

  • Har en Saab 9-3 2002 B205E här hemma på gården.
    troligtvis vevlagerras men är ju inte säker.
    När jag försöker starta den så beter den sig nästan som den är stum. Drar runt nåt enstaka varv men man hör att det som går tungt. Har släppt på aggregatremmen om vattenpump eller annat skurit.
    Finns det nåt lätt sätt att kolla upp vevlagerras eller…[Läs mer]

  • Hmm den får man lova att titta efter när man åker till Willis. Är ju bara 7 mil till dig.

  • Förr i alla fall så kunde man kontakta återförsäljaren så kunde dom plocka fram aktuell kod. var nog via chassienr eller nr på radion

  • Från saab Wiki
    i Tyskland tillverkades en speciell modell av 900:an kallad Saab 900R som endast gjordes i 200 exemplar och endast i coupé-utförande med turbo av årsmodell 1996. Det som skiljde R-versionen från originalbilen var att den hade en speciell metallic-lack från Opel (svart med guldpearl), Recaro skinnstolar, instrumentpanel i kolfi…[Läs mer]

  • @Christian Haugsöen wrote:

    Jo, det var det jag misstänkte. Som tur är så är den inte jättedålig så den går nog att rädda hyfsat. Går det att fixa till handskfackluckan? Hur får jag bort ”klädseln” på ett vettigt sett, den har bubblat och krullat sig så den behöver limmas om. Skall jag värma av den eller bara försöka dra av den försiktigt?

    [Läs mer]

  • Var ju tvungen att googla lite och

    TADAA!!!!
    Finns en väldigt enkel lösning på problemet med plinget när man startar bilen!
    Ta på dig bältet innan du startar bilen :wrench
    då plingar den inte när du startar den.
    Var tvungen att gå ut och prova på min 9-5 02 och det stämde.
    Men vill du slippa den helt så är det som sagt omproggning i tech2

  • @Janne Hagnell wrote:

    Ja, det verkar rimligt då man kan bestämma om radion ska starta med den volym den stängdes av med eller alltid börja med låg volym.
    Lite OT men kan mågon berätra hur man stopp får SID:ens 👿 plingande när den gör självtest (mao vid varje vridning till tändläge)?

    Skruvmejsel genom den lilla högtalaren på sidenheten har…[Läs mer]

  • @Saabandreas wrote:

    Riv upp instrumenteringen, ta ut mätarhuset, plocka bort lampan för srs!

    Glöm det. Nya regler hos bilprovningen då ser dom att den inte lyser när du vrider på tändningen så då blir det samma anmärkning som på blinkande srs lampa

    Reglerna för detta på bilprovningen ändrades väl i januari i år eller var det i fjol :ID

  • Då jag justerar dörrar så plockar jag bort låsblecket och justerar dörren rätt med skruvarna i dörren alt vid dörrgångjärns infästningen.
    Sen monteras bläck tillbaka ganska löst stänger dörren och sen öppnar den försiktigt med intryckt dörröppnare fin justerar sen bläcket så den stänger perfekt sen dras allt fast ordenligt.

    OBS!!!! v…[Läs mer]

  • Okej då var det inte Ulf Bjärstål
    Han jobbade hos Mellberg när jag blev erbjuden jobb där.
    Jag och Ulf hade gått på bilplåtslagar utbildning samtidigt.
    Vi skingrades eftersom då dom hade löpande intagning.
    sen fick dom flesta jobb direkt efter utbildningen va slut.
    Hur Uffe hamnade hos Mellberg vet jag inte men sprang på honom SHS -86 i Nyköping.

  • @Åke O wrote:

    Blev den hopvikbar.. Som barnen skulle säga en transformers

    Nej, en inskannad tidningsartikel(där det skrevs om en som jobbade hos Mellberg) som blev oläsbar.

    Om vem?
    Var det Uffe?
    Såg att han gick bort 2011

  • Japp det är ganska lätta att spräcka rutan
    MEN bara om den är begad.
    En ny ruta tål riktig mycket innan den spricker
    En gammal har en tendens att bli betydligt skörare bla beroende på ålder men
    för det mesta beror det på väldigt små stenskott som i princip inte syns

  • srs enheten är väldigt känslig och kan lösa för ingenting.
    Jag körde felsökning på min ac enhet
    Plopp så tändes lampan!
    För att släcka så måste du ansluta en tech2 eller motsvarande diagnos utrustning
    Fast har du provat att koppla bort batteriet ett tag?

  • @saabfjollen wrote:

    Lite trevlig läsning om Leif Mellbergs historia.

    http://www.mellbergscustom.com/bilarna/

    Fränt och skoj att läsa om Mellberg
    Hittade nån bild där jag själv dök upp :ROLF
    Fanns även en bild av dom anställda hos Mellberg 1987
    där hade jag stått om jag tackat ja på erbjudandet jag fick :weld2
    Men som sagt mycket rolig läsni…[Läs mer]

  • 99:an och 900 tar man inte bort gummilisten utan kränger den försiktigt på plats med en plaststicka. sen monterar man dekorlisten med plaststickan. ca 30minuters jobb

  • Om det är dekor list typ spränglist så sätts den in efter man dragit in rutan förutsätter dock att man har indragningsverktyget för spränglist. Har man inte det så får man trycka in den före och det är inte så roligt .

    Dekorlist av aluminium sätts på plats med tunt snöre eller för hand sen dras rutan in med snöre

  • G Grön heltonad ruta
    GB gröntonad ruta med blå överkant
    C Helt ofärgad ruta
    BzB Bronz färgad ruta med blå överkant
    Fanns nog även en Enbart Bz också alltså Bronz

    Vad har ni för ruta?
    så här gjorde jag
    veva ner sidorutan halvvägs
    Ta ett vitt papper
    håll papperet mot glaset med halva papperet på glaset
    jämför det vita papperet med den del som du…[Läs mer]

  • Som gammal glasmästare så har jag aldrig sett att Saab hade en CG ruta
    utan det jag kommer ihåg från vara kataloger från glasleverantören Pilkington så fanns det G. GB. C.och BzB.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng