saab-jonte

  • Hej!

    för att lösa problemet snabbare än kvickt så…

    motorn är den svenska B-motorn om jag förstår rätt så den är inte utbytt eller nått sånt. sen är väll anledningen till packningsbytet i mars en bra idé att kika närmare på. vad va det som gjorde att packningen var tvungen att bytas, eller va det något annat fel som gorde att någon trodde pack…[Läs mer]

  • korrekt uppfattat, trä honan från sidan av den runda anslutningen. 🙂 så blir nog allt bra… det fungerar percis på samma sätt som en hane, fast du för sladden från sidan ist. 🙂

  • för lite bränsle verkar det som i kombination av dåligt bränsle… 95 oktanen på Jet verkar innehålla mer sprit än OK/Statoil/Preem mfl…

  • mja… kommit såpass långt att det är spikningar det handlar om, så långt så klart, och har en teori, för ett par månader sedan började bilen gå hemskt dåligt och dö för mig… resultatet var en dålig bränslepump, trodde jag, men för säkerhets skull så monterade jag ett standard 8 m.m. filter med god genomströmmning från mann på matarslangen inn…[Läs mer]

  • ah… där ser man, jag finns på plats från och med fredag klockan 11:00 ca och frammåt söndag kväll…

    kaffe finns gratis på campingplats ”C028”

  • kan bli ett litet problem med färgkoderna på just fälgar, det är en silverfärg med mycket fingrynig pearl, inte metallic, givetvis blir det mycket bättre resultat med färgspruta och 2K färg… lämmna helst biltema utanför detta projekt då det inte riktigt håller måttet i kvalité…

    riktig färg + klarlack kan på sin höjd gå på 1000 spänn… hör…[Läs mer]

  • 75% av skivans slityta bör vara i bruk… så om skivan från kant till nav är 10cm så skA 7,5cm brukas, detta är rekomenderat, tror gränsen för SBP är 50% av skivans yta på båda sidor…

    det är ju som följande, ju bättre skivor, destå fortare stannar du ju…

    en lokal skärande firma kanske kan svarva av skivorna nåra 10 delar mot fikabröd?

  • mja det finns nog grejjer där, dock är nålarna nya och membranen och munstyckena… dom fungerade klockrent på 900an, och visst under 10% effektökning visst visst, men bilen blir påtagligt ´piggare märkte jag då när jag hade fixat dom än en likadan bil me enkelförgasare

  • iofs… 1983, insuget kommer lika så från en 1983a 900 GLs

    mja… värt å prova iaf..

  • oljan ä precis bytt…

    förgasarnålen är skrot, har konstaterade detta idag då den 3/4 delar upp från toppen övergår och blir oval… blir GLs insug på under veckan med nyrenoverade zenith 155or och ny egr…

  • Nu är det besigtigat…

    1: sidobalk höger yttre rostskadad
    2: CO-halt tomgång för hög (6,9) :O

    vad kan co halten bero på, öppnade upp och kikade, hittade ett söndertrasat membran, har aldrig vart med om en saab jag haft med förgasare som gått så bra i övrigt som denna med ett så trasigt membran i…

    kan membranet som sagt vara boven i dram…[Läs mer]

  • saab-jonte svarade på ämnet ringtryck i forumet OG900 8 år, 7 månader sedan

    okok… har 2,0 bak nu och 2,2 fram… dock ser det ut som om det är för tungt fram fortfarande och för lätt bak den står liksom på tå på bakhjulen och det är precis bara mönstret som ligger mot bak och fram så är det mer lite som att det ser ut å vara för lite luft, är det fel å köra med kanske 1,8 bak och 2,5 fram… då avser detta halv tank 1…[Läs mer]

  • viktigt att köra med rätt stift även, har bara dåliga erfarenheter av allt annat än NGK…

    så NGK BP6ES är det enda jag kör med… troligtvis har du något problem med luft eller förgasare, d.v.s. tätt luftfilter, eller som eliasson skriver, förgasarolja, denna gör ju att kolven inte brakar rakt upp vid minsta gaspådrag, utan försiktigt gl…[Läs mer]

  • saab-jonte svarade på ämnet AKUT! i forumet OG900 8 år, 9 månader sedan

    precis… menar ifall dom klockorna passar på växellådan… gör dom det så är det perfekt

    har allt i mycket bra skick till 88an, men måste byta klockorna på 84ans växellåda för att få i axlarna

  • mja… det är väl inte sådär jättebra med bilen, men förhoppningsvis så är den räddningsbar, man ser endast under bråten och inne i bilen att taket har fått ordentligt med stryk och är intryckt, dock är A-B-C. stolparna intakta och helt oskadade. med lite tur så går taket att behandla ut igen, mer bilder kommer efter utredningen som förväntas bli…[Läs mer]

  • den metoden måste jag prova i morgon, har börjat tröttna på trasiga ringar nu, då borde det även gå att göra en i lite tjockare material som passar utanpå muttern till tanknivågivaren rent logiskt sett iaf…

    nja knackningsmetoden har jag laggt på hyllan, då jag i regel demonterar ganska många OG900 per år och har löst dom flesta problemen rela…[Läs mer]

  • gjutjärns svetsning är ingen lek… bor tyvärr alldeles för långt bort för att det ska vara värt att ge sig i kast med, men lättast förklarat är att du bör hitta någon gammal kunnig man på en skitig svetsindustri (kanske ont om sådana nuförtiden i 08-området) hur som helst så för att få ett vettigt resultat måste rörer blästras först och s…[Läs mer]

  • :lecture: när jag hade min 99 GLi 1981 så fanns det då.. (2007) 16 stycken i trafik, 63 stycken besigtigade fast avställda och 136 stycken som hade körförbud. totalt antal saab 99 GLi 1981 som finns i sverige (maj2007) = 215 stycken…

    jag kan även meddela att strax efter det så va det bara 214 kvar och 15 i trafik, eftersom min bil påvisad…[Läs mer]

  • Kör min 900i Katalysator 1988 8vent på Enbart E85 sen en lång tid tillbaka, fungerar ypperligt tillsammans med CI-systemet, visst när graderna kryper neråt på thermometern så blir den lite kinkigare, och motorn går väl runt en 10 varv innan den går igång för egen maskin och då går den lite sisådär i en 30 sek, men kör då som oftast med motorv…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng