saab95v4

  • Hej.
    Kollade i mitt bagage och upptäckte att det saknade reservdäck, istället låg det en plastpåse med kompressor och lagningsmassa. Alla bilar hade ju inte reservdäck i utrustningen utan just lagningskit och det är helt ok, däremot så vill jag ju att det inte ska ligga inslängt i en plastpåse halvslarvigt under mattan.

    Så därav undrar jag v…[Läs mer]

  • Kopplade in värmaren igen och den funkar. Däremot ett missljud ifrån fläkten men den får man väl byta tids nog.

  • Det är alltså det gråa drevet till vänster i bild som ”släppt” från axeln.
    Någon med tips till lösning?
    Hur får man ens bort de här axlarna?

    Det finns ju drev att köpa så något sätt måste det ju finnas att ta isär det.

  • Det gråa drevet som inte är plast?
    Det vita drevet går ju att limma, men det gråa vette fasen hur man ska komma åt.

    Här är en länk där det är en som renoverar en mätare till en annan Saab-modell men beskriver exakt samma problem.
    Dvs att det gråa drevet lossnar från axeln med tiden.

    http…[Läs mer]

  • Hej. Har letat runt efter en hastighetsmätare till bilen men inte lyckats hitta, någon som har en över?
    Alternativt tips på att fixa min.

    Felet är som följer;
    Det gråa drevet uppe vid vägmätarställningen ”lossnar” från axeln ibland vilket gör att trippen slutar räkna och miltalen står still.

    Har plockat loss den flertal gånger nu och tryckt till…[Läs mer]

  • Får upp meddelande om begränsad prestanda växellåda, tycks komma upp efter att man kört igenom alla växlar och ligger i marchfart.
    Efter meddelandet så växlar den bara mellan 2 växlar, tror att det är 3 och 5. Alternativt 2 och 5, neutral och back funkar.

    Får den stå ett tag så ”funkar” den igen tills samma sak inträffar.
    Miltal runt 20k.

    Googla…[Läs mer]

  • Tänkte vänta med att beställa ifrån klubben då en annan sak jag behöver därifrån är slut i lager just nu, så är det någon som under tiden jag väntar har en liggandes till salu. Då får ni gärna höra av er.

  • Tack för länk.
    Nej, ingen turbo, vanlig B-motor. Den är väl delad pga av tomgångsstyrningen via hastighetsmätaren, över
    30 km/h ger förhöjd tomgång.

  • Är det någon som har den korta delen av vajern in till mätarhuset?
    Fästet in till mätaren är trasig på min och skulle vilja ha tag i en ny kort del.

    Själva ”låsskruven” i plast är alltså trasig.

  • Såg även att jag blandat ihop indirekt och direkt verkande kolv, den indirekta styr handbromsen och inte tvärt om som jag skrivit.

  • Uppdatering.
    Det verkar ha löst sig hoppas jag, någon innan mig verkstad eller den tidigare ägaren (är bara 1 innan mig) verkar ha spänt vänster fram åt helsike för mycket.
    Märkte det efter andra gången jag monterade tillbaka den att hävarmen hade ett jäkla spel mot okhållaren (ska vara 0,5mm).
    Då gick jag in och kollade spännskruven…[Läs mer]

  • Precis, det är handbrom som inte räcker till vänster fram.
    Självjusteringen verkar ha fastnat, handbromsens hävarm tar nu i okhållaren så det hjälper inte om man skulle spänna vajern.

    Det finns ju 2 kolvar, indirekt för färdbroms (den som skruvas vid beläggbyte) och den direkta för handbroms. Får plocka isär och kika helt enkelt.

  • Jo att den är självjusterande vet jag ju, men är det något som går att laga?
    Samt hur funkar det? Står nämligen inte i min handbok.

    Och är det ett helt Ok man får köpa?
    Eller räcker det med den direktverkande kolven. Var sitter självjusteringen liksom, så att man vet vad man ska byta.

  • Var länge sedan jag höll på med kamaxlar men 10,6 borde väl vara lyftet och 280 graderna?

    Om det är till H-motor så ska det sitta styrning till fördelaren i ”lilländen” annars B-motor.

  • Den direktverkande kolven verkar kärva i oket vänster fram.
    Handbromsens hävarm går såpass långt att den tar i okhållaren och den nyper inte tillräckligt.

    Höger fram så är det åtminstone 10 mm fram till okhållaren på hävarmen.

    Tror ni att kolven bara kärvar eller är det något specifikt som kan ha gått sönder? Har inte plockat isär den än för und…[Läs mer]

  • Hej, har fått detta meddelande. Något som går att fixa själv och i så fall hur? Eller är det verkstad.
    Läst mig till om någon givare i ratten?

  • Hej, har dykt upp ett underligt problem med motorn nu när det varit kallt.

    Vakuumpluppen som sitter på insuget bakom förgasaren ploppar ur ibland till följd att motorn tvärstannar, sätter man tillbaka den så startar den direkt och går bra.
    Kan det vara tändningen som behöver justeras? Dvs att den baktänder, för vissa gånger har den baktänt när…[Läs mer]

  • Tack för svar, har inte hunnit kolla upp alla tips. Men är det lika till en Saab 99 – 79 (B-motor) som till en V4?
    Ber om ursäkt om användarnamnet ställer till det, men jag har alltså en 99a.

  • Finns det något smidigt sett att byta ut befintligt till ett brytarlöst tändsystem på en 99 -79?

  • saab95v4 svarade på ämnet Kamkedja i forumet NG9-3 2 år, 4 månader sedan

    Jo kolvarna vet jag om, men det är väl främst ena motorn? Kommer inte ihåg om det är T7 eller T5.
    Men just vid kamkedjebrott, generellt sett vad är det som behöver bytas? Både kolv och ventiler och kanske t.o.m vevstakar?

    Tänkte om man skulle köpa ett projekt, men det ”sjuka är att dom ligger inte speciellt billigt om man då t.e.x måste byta bå…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng