saab99

  • Det är väl i de banorna jag tänkt också, dvs bruksskick, åtminstone till en början. Jag är rädd för att om man går ut för hårt kommer man aldrig i mål och tröttnar.

    Tror det får bli o köra av dem med roterande stålborste och lacka upp dem.

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Ja visst är det en klar motivationshöjare när man vet att den startar och går. Nu är det mest fokus framvagnen, hur renoverar man länkarmar m.m smidigast för att få upp putsen?

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Nyfiken fråga, fick du denna bilen såld eller hur går det? 🙂

    Mvh
    Patrik

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Jag har varit fruktansvärt dålig att uppdatera denna tråden och min renovering har gått sakta då jag har två barn på 1 år resp. 3. Som om inte det vore nog kommer vår tredje nu i dagarna.

    Hur som helst har en del blivit gjort och igår startades bilen upp efter över 20 år. Bilen går jämnt och än verkar det inte vara några konstigheter fö…[Läs mer]

  • Fantastisk bil och det verkar bli en kanonfin renovering. Synd man inte har möjlighet att se den live!

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Hej!

    Tjusigt arbete. Jag måste bara fråga hur du tvättade golvmattan? Verkade som du fick till det riktigt bra.

    Mvh
    Patrik

    Sent from my iPhone using Tapatalk – now Free

  • Hej!

    Felsöker gör du genom att trycka in auto och off samtidigt på acc panelen. Då kalibrerar den och informerar om eventuella felkoder.

    Mest troligt har en av dessa armarna gått av och det ser du isf vid felsökning. Repkit köpte jag på speedparts om jag minns rätt och det var inte något jättejobb, räkna två timmar kanske. Lycka till!

    Mvh
    P…[Läs mer]

  • Ja precis, den har stått ca 20 år så rosten i cylindern kan komma från nästan vad som helst. Det får bli att lyfta toppen så ser man lite mer av skicket på grejerna. Framöver är det en helrenovering som krävs men tänkte få vänta med det ett år åtminstone. Oljan var av rätt färg och upplevdes inte vattnig vilket känns positivt och borde ge en br…[Läs mer]

  • Gjorde ett miniryck ikväll med bilen och efter några dagar med 5-56 i cylindrarna går den nu runt. Fick också liv i startmotorn så efter att kört runt motorn på starten verkar det mesta ha släppt. Frågan nu är om man först ska försöka starta upp den och utvärdera eller om man innan det ska lyfta toppen för att byta toppackning.

    Hur hade ni andra…[Läs mer]

  • Tack för era tankar, jag kommer så snart som möjligt börja med insuget för att sedan lyfta toppen. Jag tror mest på rost i cylindern men jag föredrar att veta i detta fallet.

    Övrigt kan nämnas att turbogrenrör är inhandlat och lite annat är på G!

  • @Andreas Hermansson wrote:

    Står dom länge kan sotflagor ”ramla ner” från toppen och hindra kolven att nå ändläge och vända neråt igen…
    Kan kanske gå att blåsa bort via tändstiftshålet.

    Tack för tipset, ska prova detta! Bilen har ju stått 20 år men med tanke på hur stum den blir ska det vara rejäla flagor. Fler ideér?

  • Jag har kollat runt lite efter prylar till stolen men inte hittat nåt än. Idag åkte iaf innertaket ut för att kläs om framöver, blir nog skapligt lyft.

    Jag har dock ett problem jag inte begriper, motorn går ett halvt varv så fastnar den, verkar vara något som händer när cyl 2 o 3 når ö.d. Detta gäller alltså oavsett om man drar den fram eller bak…[Läs mer]

  • Härlig tråd o läsa! Det känns som du och jag har ungefär samma saker att göra, min tråd ”Väcka liv i 99 turbo”. Den har också stått ca 20 år och jag tänkte faktiskt prova med att köpa de prylar som saknas för o se om den startar efter lång tid i dvala. Din film gav mig lite förhoppningar.

    Tummen upp till dig och jag kommer följa din tråd!

    Mvh
    Patrik

  • Tack för feedback, här kommer lite fler bilder!
    Liten update 27/8:

    Idag var bara planen att få in bilen i garaget inför vintern och det lyckades, då det var typ punka på tre hjul plockade jag av dessa och for till macken och fyllde lite luft. I samma veva inspekterade jag hjulhus och upphängningar lite mer och blev väl inte särskilt förvånad…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng