sabbe

  • Fusket med chassinr är inte helt ovanligt.
    En bruksbil som aldrig besiktigas och en finbil som går några månader på sommaren med samma chassinr.

  • Det är en givarkrans till tändläge. monteras på svänghjulet och justeras in för att styra tändläget.
    Blir mer exakt än styrning av brytarlöst i fördelaren.

    Mitt endoskop fungerar men inbyggda lampan är väldigt svag. Svårt att se om man söker defekter.
    Jag har en liten USB lampa som jag som vanligt har förlagt. Kommer med bättre bilder när jag h…[Läs mer]

  • Saabklubbens övre kylarslang som jag köpte där var enligt min mening så hård och vridstyv att jag inte vågade använda den. ”Tror” att den hade fått
    kylarens anslutning att vibrerar loss i kylet. Inte så roligt om man är långt hemifrån.

  • Nu har jag fått igång mitt endoskop. Det fodrar en sen funktion på telefonens USB som heter OTG. On-the go är det. Saknar det på min 2 år gamla Sony Experia men det fungerar på en nyare Samsung. Skall titta i några oöppnade motorer i kväll får vi se hur bra det fungerar.

  • Är det 93 mms Granadakolvar?

  • Går att återanvända om man borrar 2 små hål som man kan sätta plåtskruv i för demontering.

  • Jag har en 95.a från 64 helt utan botten. Den tänker jag inte svetsa . Den är enbart reservdelsdonator.

  • Kolvtappen går aldrig genom fodret, däremot blir det stora repor i cylinderväggen och kraftigt ökad oljeförbrukning. Jag har sett motorer som gått flera tusen mil med kolvtappen ute i cylinderväggen. Då kan spåren vara 1-2 mm djupa och motsvarande breda.
    Hörde nyligen om 1 felvänd övre kolvring på en 3 -cylindrig fyrtaktare. Den motorn drog…[Läs mer]

  • Inte säkert att du kan se underifrån om det är repor i loppet. Är det repor från kolvtappen går reporna bara ner ca 40 + 66.8 mm = 107 mm från topplanet.

    Kan du inte låna ett endoskop av någon?
    Tycker det är onödigt att riva isär om du inte ser något fel.

  • När jag tänker efter påverkar lossad kolvtapp inte kompressionen så mycket. Det blir 2 stora repor i cylinderväggen på samma sida från änden på tappen.
    På flytande kolvtapp brukar bara en låsring vara felmonterad eller saknad.
    I din motor skulle ”inte tänkbara repor” börja ca 41 mm ner och fortsätta neråt. Där nere blir inte kompressionsför…[Läs mer]

  • Kolvringarna var väl förmonterade? Då är chansen att någon ring är felvänd väldigt liten. kanske 1 på 100 000.
    Vilken kolv hade borrfirman som master, 1:ans?

    Var har du monterat kolvarna på stakarna? Känner till att kolvtappen har lossat och repat upp cylinderväggen men det borde synas på kompprovet.
    Detta kan vara en orsak till hög blowby m…[Läs mer]

  • Kolvarna är ok för denna effekt, de är dock till motorer från 67 och äldre med 5 mm oljering. 4 mms ring ger lite mer tryck mot cylinderväggen och skrapar lite bättre. Dessa kolvar vänder 1 mm under blockkanten om inte man begärt att plana blockplanet 1 mm vid borrningen.
    Hur mycket är topplocken planade? Dessa kolvar ger 8.7:1 i komp.förh…[Läs mer]

  • En standard V4 med 9:1 i kompressionsförhållande brukar visa 10.5 bär på mätaren. Du har bra kompression, vänder kolvarna jäms med blockplanet? vanliga 1700 kolvar vänder 1 mm under kant, Sonett 1700 vänder 2 mm under kant. har några sådana kolvar med stakar.
    Det heter blowby beroende på att en del av förbränningstrycket läcker förbi kolvring…[Läs mer]

  • Jag har flera både nya och begagnade. De kan monteras antingen i fram eller bak på vänster topplock.

  • Om du lossar vipparmsbryggorna går det att mäta både med kolven i topp och bott. Ponera att du har en nypning i en cylinder kanske det märks bättre med kolven nere. Med tryckluft får du ju samma tryck i båda fallen. Men jag vidhåller att ett kompressionsprov är bäst.
    Ställa kammen med märkningen på dreven är rätt metod om man inte kan mäta in de…[Läs mer]

  • Ett gammalt hederligt kompressionsprov säger mer än detta. Men med båda ventilerna stängda och tryckluft i cylindern kan man höra om det blåser ut via kolven, insugningsventilen eller avgasventilen. Se till att ha kolven i topp eller i bott om inte överlappet gör att någon ventil är öppen. Har du ställt in kammen så överlappet centrerar vid…[Läs mer]

  • Blir inget vevhustryck om du öppnat anslutningarna på ventilkåporna. Detta verkar oroande, skall inte läcka i tätningar då. Om du på tomgång håller för en anslutning i taget skall det komma blowby i den andra nippeln. Om du håller för båda nipplarna kan du få ett tjutande ljud från tätningarna när trycket vill ut. Håll inte för länge då kan vevax…[Läs mer]

  • Sätt en strypning i blowbyflödet som går in i insuget under förgasaren. I saabs verkstadshandbok har de inte fattat att på höga varv går flödet från höger ventilkåpa och över i luftfiltret.
    Det sitter en fjäder och ventil i nippeln på plattan under förgasaren. Den funktionen blir svårinställd med trimmad motor. Jag har för mig att jag kör med s…[Läs mer]

  • Har hittat Saabs bestyckning av sportsatserna till 1500 och 1700 , 80 och 90 DIN hk.
    Jag skulle satsa på denna solex 32. Frågan är hur mycket mer effekt man får med de större munstyckena?
    På enkel FOMOCO förgasaren har jag hört att effekten kan öka 5 hk med stort hvdmunstycke.

  • Orginalkamaxel lyfter 6,39 till 6,59 mm toleransutfall inräknat.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng