sabina51

  • För några år sedan ville jag ha vita sidor. Märkesdäck med vita sidor var ”svindyra”, så de fick vara. Jag hittade ett däck hos Däckonline som heter WW-classic som passade perfekt, fungerar utmärkt 3 år senare.
    Leffe

  • Skall försöka komma förbi och presentera mig dock utan gammelSaab. Vill inte ta med den in till stan (jobbet) på dagen.
    Brukar följa det mesta här på forumet utan att vara särskilt aktiv själv.
    Leffe

  • Jo jag har bytt packboxen på lamellaxeln.
    Är det vanligt att ringarna som tätar bak på vevaxeln blir dåliga med tiden och behöver bytas.
    Hälsn
    Leffe

  • Hej igen!
    Haft förgasare isärplockat urblåst m tryckluft, noggrann ihopmontering med tanke på flotör/nålventil. Förra vintern satte jag i en ny nålventil, när jag nu kollade å satt det dubbla kopparringar under den tidigare men jag bara monterat en när jag bytte. Kollade också sliden till chokefunktionen samt noterade att chokevajern flexade en…[Läs mer]

  • Hur mycket olja brukar ni fylla ? Lånar denna tråden ett tag.
    Det står ca 1,4 L i verkstadshandboken, men då syns ingenting i nivåpluggen. Har satt i nya tätningar i växellådan och vill inte att de skall ”paja” bara på grund att man fyllt i för mycket.
    Leffe

  • Jag har nu fått isär hela fördelardrivningen, gick ganska lätt utan specialverktyg och pressat i nya tätningar. Har också köpt speciellt värmetåligt fett som Saabklubben säljer. Skall montera ihop det hela och hoppas att det blir bättre.
    Hälsn Leffe

  • Kanske bäst att man köper på sig några mindre avdragare och försöker få dem anpassade. Har en del kontakter på en verkstadsmekanisk firma. försöker undvika att riva hela motorn, då den rent mekaniskt fungerar och låter alldeles utmärkt och då skall man väl röra så lite som möjligt.
    Leffe

  • Har samma problem. Har bytt allt i förgasare och pump med samma resultat. Jag tror att det blir någon form av hävertverkan och ”soppan” rinner tillbaka till tanken och backventilerna i pumpen verkar inte helt täta trots att de är nya.
    Har funderat på två lösningar: Att dra en längre bensinslang i en hög båge, för att se om hävertverka…[Läs mer]

  • Tack för tipset skall beställa lite fler bultar när man ändå håller på.
    Man drar väl bultarna som vanligt även om de är av en högre kvalite ?

  • Någon som vet var man kan köpa nya topplocksbultar ? Kan inte hitta dem på klubbens försäljning. Skallen gick tvärt av när jag lossade på dem. Kanske för hårt dragna.

  • När jag var ”grabb” och farsan åkte TT kortnos, hade han knackat ner locket på luftrenaren så att det blev en liten försänkning i mitten. Där fanns ett hål borrat, med ett ”kvarter” oljeblandad bensin kunde motorn snapsas direkt ner i luftintaget före start..

  • Jag är i alla fall tacksam för den tid ni lägger på detta. Viktigt att ni får det att fungera för er, om man får vänta ett tag är väl inte hela världen. Ide: Att e.x expidera ordrar varannan vecka eller var tredje. Bara det framgår och man vet, när man lägger beställningar tror jag de flesta har förståelse.
    Har f.ö beställt grejor tidigare me…[Läs mer]

  • Jag har gått och svurit över grejer som inte kommer. Men de gör väl så gott de kan.
    Funderade över vad man skulle göra istället, om möjligheten inte fanns att handla från klubbshopen.
    Grejerna kommer väl får man hoppas.
    Leffe

  • OK, då vet jag. Inga hårda ord.
    Vi skall vara glada att det finns möjlighet att handla delar delar genom klubben.
    Leffe 😀 .

  • Tar gärna ett foto när den sitter i bilen. Får vänta till våren när det blir varamare i garaget.
    Leffe

  • Skicka era mail-adresser till mig (lg.sorunda@gmail.com) skall jag försöka fota av kontakten och skicka till er.

    Leffe

  • Är det samma avgassystem till långnos som till kortnos ❓

  • Tack , nu förstår jag.
    Jag har kontakten men ej den lilla plåtbiten. Borde gå att tillverka själv, bra om man slapp borra hål i växelföraren kanske går att fästa med en liten slangklämma.

    Tack så mycket för hjälpen och god fortsätning på (h)julen.
    Leffe Gustavsson (håller på att återskapa ungdomsbilen) 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng