samppo

  • Jag har haft flera T16 med automatlåda och nu även bruksbilen med sådan. Hade mina fördomar innan, men nu är jag helt nöjd. Det lite högre varvtalet på landsväg blir man fort van med. Bränsleförbrukningen är ganska nära vad Saab uppger, om inte aningen mindre, däremot tar cabben aningen mer, iaf nercabbat.

    Det kommenterades om att turbogurglet…[Läs mer]

  • När jag skulle köpa turbo cab hade jag stora fördomar mot automatlådan. Efter en längre tids ägarskap skulle jag nog ha svårt att byta till en med manuell växellåda. I mitt tycke passar automaten perfekt till en cab då man inte behöver tänka på växlandet utan bara får njuta av fina sommarlandskap. Speciellt i samband med nyare motorvarianten…[Läs mer]

  • Köpte förra sommaren här:
    Vindskydd

    Fick två stycken för 310 euro inklusive frakt. Bra kvalitet och funktion, förutom främre pinnarna som gör att skyddet glider lite från sida till sida. Mycket enkel lösning är att sätta några små gummibussningar i ändarna på pinnarna för att få bort glappet, funkar fint. Det behövs håltagning för främre fästen,…[Läs mer]

  • samppo svarade på ämnet 900CD färgkomb i forumet OG900 11 år, 1 månad sedan

    Jag har sett en tvåfärgad (lyx) 900 CD till salu i Finland. Detta är säkert snart 10 år sedan. Vet dock ej om denna kommit så från fabriken.

    Finns även en 900 CD t16 -84 här i trakterna med original taklucka i plåt

  • Jag skulle börja med att försöka tvätta, kan vara smuts. Sprickorna brukar bli lite mindre när man fettat in säten.

    Kolla hur jag gjorde med min bil, inredningsbilderna där finns information:
    http://www.garaget.org/?car=2725

  • Vi har i familjen 3 st 9000 Aero med både manual och automatlåda. En -94, -95 och -97, -95:an med automatlåda.

    Automatvarianten tar ca. 1 liter mer bränsle på 100km i blandad körning, landsväg en aning mindre. Lådan har bra hållbarhet, minst lika bra som den vanliga växellådan, bara den är någorlunda servad med oljebyte.

    Visst, med manuell växe…[Läs mer]

  • hasselgren wrote:

    SaabAero wrote:
    Annars är ju en 9000 snålare än 900 :doh:

    Har ställt frågan i en annan tråd men ännu inget svar: Vilken 9000 är snålast?

    Av dom 9000 som ägts i familjen: 9000 2.0i CD/CC/CS, CS 2.3ltt automat, 2,3 aero manuell/automat så är aeron med vanlig växellåda mest ekonomisk på sträcka. I blandad körning ganska…[Läs mer]

  • Allra minst bensin har familjens aero t16 dragit. Ren landsväg 6,5-7,2 liter/100km, blandat ca. 8-8,5/100km. Lätttryckarna har ej viljat gå under 8 liter landsväg, men blandad körning ungefär samma som aeron.
    Aero cabben med automat tar ganska exakt 9,5-10 liter på hundra km oavsett körsätt. Verkar som automaten är faktiskt ganska ekonomisk i stadskörning.

  • är mycket möjligt att det är http://www.fennosteel.fi/ som tillverkat det.

    dessa finns kvar hos http://www.motonet.fi/?id=4 , en större reservdelsfirma här i Finland
    Motonet har skiljt nummer för främre 900/99 röret

    Där hittas detta (främre rör+ljuddämpare, 4-bultar) 62,90EUR, ca 660-680 SEK:
    Etuputki Turbo 80–84 (4-pultti-laippa). . . . . . .…[Läs mer]

  • Dom där trubbnosarna är nog ovanliga, för övrigt såg jag våren 2000 en silver trubbnos parkerad i Jönköpings centrum. Kan förstås vara att den importerats från USA. Tyvärr så har jag inget foto på bilen

  • Ett köpebrev borde åtminstone ha uppgifter på säljare och köpare med personnummer och address, bilens reg.nummer+chassienummer och pris, datum, vittnen med underskrift samt underskrift av köpare och säljare. Sen förstås kolla identitet av köpare. Två likadana, en till köpare och en till säljare. Vill minnas att Svenska konsumentver…[Läs mer]

  • Har själv köpt några bilar från Sverige och det har alla gånger gått smärtfritt då Finlands besiktningsbolag har samarbete med vägverket. Kört med svenska nummerplåtar till finska gränsen, tagit tillfälliga plåtar från tullen och i samband med reg.besiktningen givit dom svenska plåtarna till besiktningen och dom har skött avregistreringen…[Läs mer]

  • En kass styrväxel brukar ofta bete sig så att den speciellt kall är trög och sen blir det mittiallt lätt att svänga. Den nyare varianten av styrväxeln brukar visst hålla lite bättre.Är nu på min tredje 900 med snart tredje ”ny” styrväxel..

  • Så det var du som nappade på den, kan bara säga grattis! 🙂

  • Skulle ha en fråga nu när ämnet är uppe..har nån lyckats få tag på nya/renoverade styrväxlar till rimligt pris? Speedparts 5000kr lockar inte direkt.

  • Hej!

    Vi har i familjen en 900 aero -84, den har inget 900 märke och troligen har det inte heller funnits. I något skede har alla emblemen plockats bort och man kunde tydligt urskilja var dom suttit, men något 900 syntes inte. Bilen har originallack

    Har också en broschyr från -84 där inget 900 märke finns, -86:ans broschyr däremot har det

    Mvh
    Samuel

  • Mabo, kan bara säga grattis, har en likadan själv!

    Angående antal tidiga 900 turbo i Sverige..tror det var här i nån tråd tidigare upp antal som finns kvar. Kollade statistiken i somras på 3-dörrars, minns nu inte direkt utantill, men det var rätt så stor del av dom avställda som skrotats senaste tre åren! I trafik kan det inte finnas mer än 10-2…[Läs mer]

  • Hej igen! I en annan Finlandia relaterad sak råkade jag komma på en del information angående tillverkade bilar -86. Denna uppgift nämner att antalet tillverkade -86 är 19st, precis som nämndes här tidigare. Detta framgick i en artikel som publicerats i Finska Saabklubbens medlemstidning. Artikeln vilken jag läst men helt missat uppgifterna angåend…[Läs mer]

  • Vad jag vet så tillverkades det 6 st CD -86, det var uppe för diskussion något år sedan inom finska saabklubben. Infon på 6 st kom från Valmet i Nystad där bilarna tillverkades, men det finns förstås en möjlighet att det är inga absoluta antal.

    Enligt uppgift i registret på finska saabklubbens medlemmars bilar så finns det 3st CD här. Den tre…[Läs mer]

  • Det var intressant information, låter som ingen riktig höjdare kvalitén på Simons avgas då. Får ta en funderan på saken, som nu lutar det åt Saab original

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng