scania

  • scania svarade på ämnet styrservo i forumet SSR 10 år, 8 månader sedan

    Hej!
    Jajamensan, jag tog ett motorfäste från 900 och svetsade ihop med 99 ans monterade sedan servo pumpen ung. samma som 900ans (va en 900 16v 92:a som donatorbil.
    Tog bakre länkarmsinfästningen från 900:an (plattan med bultarna) kapade bort en hörna, knäckte till plåten lite så att den passade med 99:ans form (syns på ritningarna hur man ska k…[Läs mer]

  • Hej!
    Håller med Andreas om att du ska ta av batteripolen, lossa säkringsdosan och ta av en kabel i taget , klämma till kabelskon lite och sedan montera. Blir ofta glapp där.

  • Hejsan!
    Kan va spridarna som inte öppnar i början, så e de på min 99 ems (samma sprut).
    Prova att hälla i en insprutar rengörning av bra kvalitet, de e iallafall lättare än att börja med att riva toppen, ang röken så brukar katalysatorbilar ryka en del när de är kalla.
    Kan oxå va ”plattan” i luftmassemätaren som kärvar lite, prova att ta av slang…[Läs mer]

  • Hej!
    Jag tog någon rostlösande krypsmörja från Inotec tror jag de heter, men det går säkert med annan krypsmörjande spray, när man väl fått dem att gå lättare kan man kanske även fylla på med t.ex. kedjeolja som inte avdunstar som exempelvis 5-56.
    Glömde att säga att det är lite kladdigt jobb, men väldigt enkelt.
    Jag tog faktiskt av snöskyddet öve…[Läs mer]

  • Haj!
    Hade samma problem på min -84:a, min funkade inte alls utan hjälp med handkraft.
    Jag va lite bekväm och satte silvertejp runt muttern på utsidan, där axeln går igenom plåten vid friskluftsintaget (utan att demontera ngt, fick inte loss torkararmen), silvertejpen fungerar sedan som en tratt. Fyll sedan med ngn bra krypsmörja, inte 5-56 och kör…[Läs mer]

  • Visst är väl vissa kofångare lackade?
    Vilken färgkod isf?

  • Hej!
    På vilket sätt yttrar sig felet?
    Verkar ju lite konstigt att båda är trasiga, kanske är ngt annat fel.
    Du måste ju se till att få ihopa bilarna, ska ut och se på lite rallysaabar på torsdag hade jag tänkt :-).
    Hör gärna av dig om jag kan hjälpa dig få igång de på ngt sätt, förstår att det börjar bli lite knappt om tiden.
    Telnr finns i min profil
    mvh

  • Haj!
    Jag har renoverat några.
    Borra bort nitarna som sitter på locket med ett litet borr, öppna locket.
    Vid ett tillfälle va det fjädern som brustit, vänd bitarna så att de inte gängas in i varandra, eller hitta en ”donatorspak”.
    Andra fel är att hacken på aluminiumhuset är utslitna och då får man ta ett hus från en annan, går lika bra med delar…[Läs mer]

  • Hejsan!
    På min 99:a rally bil tog jag en avgasupphängning med bult i båda ändarna, delade den och monterade, blev bra och nu kan man justera max utfjädring.

  • scania svarade på ämnet Växelföraren saab og900 i forumet OG900 11 år sedan

    Hej!
    Ska du ha en saabmotor med drivpaket i en annan bil så borde växelstången vara centrerad, detta pga att motorn lutar något åt höger och detta gör i sin tur att lådan då fått ”flytta” lite åt vänster.
    Som sagt är drivaxlarna olika långa, drivklockorna är dock lika dana på båda sidor.

  • Hej!
    Om jag inte minns helt galet har jag för mig att vänster är kortare.
    Växellådan ligger lite förskjuten mot vänster.
    Lycka till!

  • Hejsan!
    Växellådan sitter inte mitt i bilen!
    Drivaxlarna är inte lika långa.
    mvh Andreas

  • Hejsan!
    Jag använder orginal skenor som man sedan bultar på plåtprofilerna till sätet.
    Funkar mkt bra, man får ju en viss inställningsmöjlighet på stolen då.
    Skenorna sitter fast i stolen med 4 st m8.
    Detta är godkänt i rally.
    mvh Andreas

  • Ja, de va härligt och komma in i värmen bland alla människor med saabintresse.
    Undrar hur många böcker de sålde!
    Som vanligt gick man och mös av de gamla rallybilarna, framförallt 99:an

  • Hej!
    Du har en 8ventilers om den har 110 friska hästar!
    När bilen väl startar, går den rent utan att ryka då?
    Kan vara t.ex. spridarläckage så att bilen ”surar”.

    Om bränsletrycket försvinner kan du bygga upp nytt genom att slå på tändningen och lyssna om pumpen går, sedan stänga av, slå på återigen några ggr. Då har du garanterat tryck.…[Läs mer]

  • Hejsan!
    Verkar va många som kör från Skåne (danskar inräknat), Kommer det att va samlad trupp eller var för sig? Tidsplan isf?
    Kanske tar ja 99:an på långtur!
    Mvh Andreas i Hörby

  • Hej!
    Bar´s leak funkar skitbra. Geggan är mestadels mineralolja som smörjer t.ex. vattenpump, värmekran m.m., sedan är det plastgrannulat som inte sätter igen kylsystemet utan endast hålen i t.ex. värmepkt. Ska man göra det seriöst så läs bruksanvisningen, häll INTE direkt i expansionskärlet utan ta av en kylarslang och häll där i stället.
    Ang. g…[Läs mer]

  • Hej!
    Du har inte någon bild på lösningen?
    Kan man använda 3 st orginal eller tex förstärkta volvo-kuddar?
    Vad har du på de bakre fästena?
    Gillar att köra 99:a, ger rätt mkt uppmärksamhet, ska försöka utveckla den lite nu när rallysässongen är över här i Skåne!

  • Halloj!
    Lite frågor:
    Jag kör själv med en 99:a i grupp h(med förgasare), Hur har ni satt fast motorn i karossen, t.ex. fram finns ju ”lite” påfrestning.
    Vad använder ni för oljepump till växellådan.
    Mvh Andreas

  • Hej!
    Nu e de dags för Svedalas tävling på söndag, kommer det att finnas en saabfotograf där då?
    Den vita 99:an kommer iaf, med nya bakbromsar t.om.
    /Andreas

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng