siksten saabson

  • Fantastisk liten motor.

  • Jag föredrar definitivt de 4-växlade varianterna. Ingen jätteskillnad på högsta växeln, men ett extra steg och synkad 1:a lyfter bilen väldigt mycket i körupplevelse. Finns alltid en växel som passar vid inspirerad körning, istället för jättehoppet mellan 2-3. Sedan finns det ju olika slutväxlar att prova och därtill drevsatser.
    Men det är en helt…[Läs mer]

  • Byt INTE bort de hydrauliska motorkuddarna, vad du än gör!! Om din bil inte har utslagsbegränsaren på främre kudden så är det inte konstigt att de ger sig. Den skall sitta där. Från fabrik.

    Med de hydraliska motorkuddarna dämpas aggregatsrörelserna betydligt. Speciellt vid inspirerad körning. Dämpar även de vibrationer som överförs till…[Läs mer]

  • Helt OK mix. Det är ju inget tvivel om att Saab sneglade en hel del på DKW när det begav sig en gång i tiden.

    Det vore ju trevligt om denna DKW/Saab-kombination innehåller Quattro-transmission?

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson

  • Vi arrangerade ett antal konkörningsarrangemang i SSK-Trollhättesektionen en gång i tiden men vi konstaterade att intresset dog ut – fullständigt!

    Tråkigt, för det var riktigt roligt.

    Men så är det, kommer ingen så är det ingen idé att arrangera.

    Med Vänlig Hälsning
    Sikten Saabson

  • Hej Niklas,

    Nej, vi talar nog inte om samma sak. Tråden handlar väl om Saab 99 som historisk rallybil och på det sätt den byggdes på tiden det begav sig eller hur man bygger den för historiskt rally FIA APP. K idag.

    E85 som drivmedel är en helt annan ”Historia” och förtjänar definitivt en egen tråd.

    När det gäller bensinens ”kvalitet”…[Läs mer]

  • Om jag inte har helt fel använde man Solex 44 PII:n i grupp 3 på kortnos 96:orna. Någon klassning var inte nödvändig för detta.

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson

  • Rallymotorer var avsedda (= skulle) att köras på handelsbensin på den tiden. Inte som idag på ett enhetsbränsle som FIA tillhandahåller (säljer) till WRC-bilarna.

    När det gäller handelsbränsle så har vi nog bättre bränsle för tävlingssammanhang än någonsin direkt ur pumpen. Allt var faktiskt inte bättre förr…..

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson

  • Nej. Supersatsen har aldrig varit homologiserad för Saab 96 850cc i grupp 2.

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson

  • En classic 900 Aero är alltid rätt. Köp nu innan det är försent. Det går nog att pruta en del. Det viktigaste är att den är komplett och inte sönderskruvad. Helst så lite rost som möjligt, speciellt länkarmsinfästningarna fram är viktigt att kolla upp. NOGA!

    Hur många är det inte som ångrar att man inte köpte den där Saab Sporten en gång i…[Läs mer]

  • De officiella effektsiffrorna på Grupp A-motorn var 220 hk i 99:an ( och även i 900:an ). Siffror som jag bedömer vara konservativa = Väldigt trovärdiga, speciellt jämfört med dagens inflation i hästkrafter på rullande landsvägar.

    Effektminskningen var mest beroende på att man var tvungen att använda standard K-jetronic aggregat, inloppsrör…[Läs mer]

  • Jag har en likadan, fast med metallänk. Förmodligen baserad på ett något förenklat ETA-Valjoux 7750 verk. Kan vara framtagna till någon lansering på uppdrag av Saab , eller troligare av någon importör, kanske tyskarna. Skulle tippa att den härrör från tidigt 80-tal.

    Hursomhelst är det ett trevligt armbandsur!

    Med Vänlig Hälsning
    Siksten Saabson

  • Jag var nere och hälsade på Tord Gullstrand på TG motor strax efter nyår. Han har tagit fram Carillo-vevstakar (!) till v4:an. Såg VÄLDIGT fina ut…….

    Med Vänlig Hälsning
    Sixten Saabson

  • Tror den gick till Norge. Den kördes av en Norrman vid namn John Glesaasen vid en rallytävling i Säffle i början av 80-talet, då jag såg den in action. En svart sedan var det.

    Med Vänlig Hälsning
    Sixten Saabson

  • siksten saabson svarade på ämnet samma motorhuv? i forumet OG900 11 år sedan

    Fredrik.A. wrote:
    kan tänka mig att det går lättare åt det hållet, när jag skulle sätta på långnoshuven på min -84a så högg det i in mot vindruta och framdörrar derekt!

    Jag är förvånad över dina erfarenheter. Har du använt justeringsmöjligheterna på huvinfästningen på kylarbalken överhuvudtaget? Dom är faktiskt rätt generösa. Det du beskriv…[Läs mer]

  • siksten saabson svarade på ämnet samma motorhuv? i forumet OG900 11 år sedan

    Jag bytte till en 85:a huv på min 1988B Aero. Fungerade rakt av. Justera fick jag göra förstås men inte mer än att de ordinarie justeringsmöjligheterna på infästningen mot kylarbalken räckte. Enkelt var det inte men det var inte oväntat.

    Med Vänlig Hälsning

    Siksten Saabson

  • siksten saabson svarade på ämnet samma motorhuv? i forumet OG900 11 år sedan

    Ja!

    Mvh Siksten Saabsson

  • siksten saabson svarade på ämnet Rally Trophy i forumet SSR 11 år sedan

    Det är hur bra som helst! Jag skall ta fram mitt igen- NU! Naturligtvis är det den bruna V4:an som gäller……

    För övrigt kan man konstatera att Volvo Amazon är en drög att köra, precis som orignalet!

    Gasa på!
    Siksten Saabson

  • Jag har sett en sådana förut. Det topplocket är väldigt vanligt i Folkrace. Reijo Nyrönen är mannen bakom dem. Det är egentligen en Volvo B230-16 topp han konverterat och gjort en egen ventilkåpa till……funkar bäst med en enkel Strombergsförgasare.

    Mvh Siksten Saabson

  • Från och med årsmodell 1989 ändrade man slutväxeln från 9:33 till 9:35 om jag minns rätt. Detta för att öka varvtalet internt i växellådan och därigenom minska momentpåkänningen i den.

    När det gäller växlingskvaliteen är det m91 och framåt som gäller. Redan avhandlat i denna tråd:

    http://foru…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng