simme_90

  • Om det nu är driftkostnaderna som är problemet borde det då inte vara lämpligt att iaf köpa in samlingen i sin helhet så att den inte sprids ut och är förstörd för all framtid. Jag menar att förvara alla bilarna någonstans måste ju vara möjligt och inte kosta några enorma summor. Om man sen inte kan ha någon museeverksamhet eller liknande så får…[Läs mer]

  • Ja som studerande skulle jag inte kunna lägga 5-siffrigt men en 5000:- skulle jag kunna lägga in.

    Sen verkar det ju som driftkostnaderna för museet uppgår till flera miljoner per år, kommer inte ihåg vilken tidning jag läste detta i, tycker dock det verkar otroligt högt. Men i vilet fall som så borde ju prion vara att hålla samlingen intakt, s…[Läs mer]

  • Verkligen en riktig katastrof! Förstöra en bit av Sveriges industrihistoria på detta sätt, gör ont i hjärtat på mig. Kan inte SAABklubbens medlemmar (och andra frivilliga givetvis) samla ihop pengar och köpa loss museet, kanske genom ngt samarbete med kommunen och andra SAABklubbar världen över. Borde väl finnas ett väldigt stort intresse fö…[Läs mer]

  • Tack för alla svar. Har tittat själv men inte hittat ngt. Lämnade den på verkstad för några dagar sedan och dem hörde av sig idag. Enligt dem behövs styrleden samt samtliga bromsskivor bytas. Antar det är styrleden som gör att det slår. kan detta vara en rimligt ”diagnos”?

  • Ja det är det. Tänkte också att det kunde vara ngt hjul som satt löst men det är det alltså inte.

    Svårt att säga vart ljudet kommer från eftersom det fortplantar sig i hela karossen, men jag tror att det kommer från något av framhjulen.

    Det som också är konstigt är att senast jag körde den så var det inga problem utan den har liksom stått st…[Läs mer]

  • Men han vill ha 1500:- för den, om han nu lyckas få det! 19000 mil är ju en del.

    //Simon

  • Nä tänkte inte på något speciellt bara lite mer generellt så man vet vad som är rimligt att betala. Vad är det för paket du syftar på?

    //Simon

  • Hahaha…Bra idé med kolven, får helt enkelt bli några pennställ av dem 🙂

    En fråga till, lika bra att ställa den nu, vad är rimligt att betala för en h-motor? Förstår att det beror på hur den ser ut o vad man vet om den osv, men låt oss säga en där man inte vet hur lång den gått samt en som gått runt 15000 mil.

    //Simon

  • Har bestämt mig för att skaffa en annan motor. Känner att man får mer för pengarna om man hittar ett block där det räcker med honing och kolvringsbyte. Motorerna är ju som du säger inte så dyra så det blir väl till att leta motor igen och hoppas på bättre lycka denna gång! Kanske kan jag använda vissa delar från den jag redan har.

    Detta bloc…[Läs mer]

  • Jag kan inte se något ojämt eller ökat slitage på vevaxel eller lager (jämfört med 3 och 4). Endast cylinder och kolv som är slitna ojämt.

    På kolvarna står det ”A 0629” så kolvklass A då eller?

    //Simon

  • 1. Köp en BRA verkstadshandbok! Utan den kan man lika gärna lägga ner projektet, speciellt om man aldrig skruvat förut.

    2. Vad får hela kalaset kosta?

    3. Vad ska motorn användas till? Bruksbil, busbil, rally?

    1. Har verkstadshandboken till SAAB 90 samt Haynes-boken

    2. Lite svårt att bara kasta ur sig sådär. Ärligt talat vet jag inte riktigt v…[Läs mer]

  • Fick loss den! Skruvade i en skruv i vevaxeln där svänghjulet ska sitta och spärrade sedan med en gängstav mot motorstativet. Tog sedan släggan och slog på hylsnyckeln så lossade den efter några försök. Men kanske skulle man trots allt investera i en mutterdragare, känns ju lite mindre våldsamt 🙂

    //Simon

  • Har tyvärr ingen mutterdragare men om det nu står mellan det och montera tillbaka svänghjulet (jag måste då ta ner motorblocket från stativet) så kanske man skulle investera i en, har ju tryckluft. Frågan är väl hur stark dragare man behöver, hur hårt brukar/kan dessa skruvar sitta?

    Finns alltså inget verktyg att hålla mot med?

    //Simon

  • Fungerar även produkterna som nämts i denna tråd på vinyldetaljer och andra vinyl/plastliknande material, eller är det mest för gummi som det fungerar?

    //Simon

  • Ok, tack för alla svar, får hoppas jag hittar någon SAAB-handlare som har den! Annars får väl en ditskruvad plåtbit bli lösningen

    //Simon

  • Jaså det fanns packning och köpa, då hade jag ju inte behövt krångla med att skära till en själv!

    Mailade bilpartner men dem hade inga, ha sa att dem hade utgått. Skickat mail till några andra så får se om det finns någon som har en liggandes. Tydligen är PartNo 7581259 för bilar från -87 och senare, 7500622 är för -86 och tidigare

    När kö…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng