slattabjornen

  • Ursäkta om jag tjatar om kylare igen, men symtomen du har tyder på att den är delvis igensatt.

    Du skriver att du satt i en annan kylare i bra skick. Är du säker på att det är cirkulation i samtliga celler. (Skicket på en kylare går inte att avgöra enbart på ”utanpåskicket”).

    Du undrar vad som kan bli utslitet i en vattenpump så att det blir dål…[Läs mer]

  • He he! Jo förr i tiden plockade man isär tryckplattor, svarvade slitytor, mätte fjädertryck och nitade på nya belägg på lamellcentrum. Det var före slit och släng det. – Då fanns det många specialverktyg för ett kopplingsbyte.
    Jag är glad att vi fick utbildninn på detta när jag utbildades till bilmeck.

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  • Jag har bytt hundratals pumpar både på Triumphmotorn och på Svenska B-motorn och det har nog ALLTID kommit små rännilar i början efter bytet, men som slutar efter ett antal mil.

    Vi informerade detta noggrant för våra kunder när det begav sig på 70/80-talen. (Vilket inte alla verkstäder gjorde, tyvärr).

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  • Du har tjuvkopplat fläkten vid termokontakten på vänster sida av kylaren. Då vet vi att reläet fungerar.
    Vet vi om termokontakten fungerar riktigt? Ta loss den, lägg den i en kastrull med vatten och värm. Tag en multimeter och ställ den på ohm, vid ca 95-97 grader ska termokontakten slå till.
    Sedan jordpunkten på balken vid batteriet/…[Läs mer]

  • Orsaken är att lagren börjar ta slut/kärva. Fläktmotorn har lager av sintrad bronz, sk.”oljebronz” och är så att säga permanentsmorda. – Men allt har ju en ände, brukar det heta, så även med smörjmedlet i lagerbussningarna.

    Är likadant missljud i min 9k när jag kört 30-40 mil i sträck. Tystnar en stund om jag ”vinglar till” på vägen eller man…[Läs mer]

  • @skumberg wrote:

    Tackar för svaret!

    Mao är de bara ryckabort byglingen utan åå förvänta sig en strulande bil,strular de får man sätta tillbaka byglingen så.
    Men borde va lugnt då bilen inte har farthållare.

    Varför ska du ta bort byglingen? Du får ju då bara grundladd och en slö bil. Den byglingen monteras från fabrik och ska sitta på all bilar ut…[Läs mer]

  • Oavsett skrönor om vilket fabrikat, så funkar Biltemas 2-oljor bra. Inga problem i min skoter på 600 cc och 120 hk.

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  • Jag kan minnas fel, men jag har för mig att den första versionen försvann som reservdel och ersattes av den nyare och vi bytte stötdämpare till de med ögla nertill vid byte länkarmar. Kan som sagt minnas fel. Jag minns dock att jag bytt till sena modellen på många bilar. Sena modellen blev också galvade så man slapp rost vid fjäder och dämparfäste…[Läs mer]

  • Vilken pärla. Ser att du har gamla avgassamlaren som var gjuten i ett stycke. Länge sedan man såg ett sådant som inte spruckit. -Man har ju bytt ett antal sådana när tiderna begav sig.

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  • @Christian Haugsöen wrote:

    Är inte det kontakten till farthållaren?

    Stämmer bra det. Vacuumbrytaren i farthållarsatsen ansluts där och uppgiften för den är att se till att enbart grundladdning finns vid användning av farthållaren. (Blir annars allt för ryckiga accelerationer och dålig bränsleekonomi om turbon kan ladda fullt).

    Sent from my GT-I…[Läs mer]

  • Hur har det gått ”patlon00” ?

    Min 9-5SC Svajade i sidled något alldeles förskräckligt vid gupp, ”potthål”, broskarvar etc. Konstaterade stötdämpare och yttre kulbussningarna vänster sida. Beställde hem nya dämpare och 4 nya bussningar.
    Har bytt dämparna, men inte orkat/haft tid med bussningarna, bilen blev dock problemfri med endast dämparbyte…[Läs mer]

  • @Goofy wrote:

    Har nu fått tillbaka det trasiga oket från Skruvat.
    Vet inte hur grundlig undersökning dom gjort, men all smuts som fanns vid inskickandet är kvar.
    Inga spår efter fingrar. Alla demonterbara delar utom skyddsbulten över justerskruven har fortfarande intakta lägen.
    Inga bristningar i smutsen eller spår av at någon rört eller demontera…

    [Läs mer]

  • Lossa bakre motorfästena och lyft drivaggregatet i bakkant med en domkraft och ta bort bakre tråget också, du får ut mer olja då. Nu har du bara gamla oljan kvar i konvertern som du srdan sköljer ur med ett par vanliga oljebyten när du satt i ventilhuset igen.

    Ja, rören kan du bända loss utan risk. När du sedan öppnar ventilhuset gäller kli…[Läs mer]

  • Johan H har helt rätt då det gäller 900 C. Det står för carburator, eller Brittisk stavning carburetor för den som föredrar det.

    Och 99 X7 får nog anses som det mest spartanska i modellfloran. Inga H4, inga kromlister runt rutorna och hjulhus, ingen värmesits, ingen hanskfackslucka, klockan ersatt av en svart platta med ett kors och en liten ru…[Läs mer]

  • Tvätta med oxalsyra först. Det går nog att köpa en mindre mängd av någon rekondfirma. Efter det kan man tvätta med lera alternativt använda leran tillsammans med syran.

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  • Gunnar är på rätt spår. För att det ska bli helt rätt ska jag beskriva hur det är.

    Den elektriska magnetventilen tillkom på H-motorn, (fanns alltså inte på 70 talet), för att motverka glödtändning.
    Den sitter monterad i INSUGET på undersidan och öppnar så snart tändning slås till, den öppnar då en tomgångskanal som har sin motsvarighet i förga…[Läs mer]

  • slattabjornen svarade på ämnet Vattenpump B-motor i forumet 90/99 7 år sedan

    Jag har för mig att muttern försvann runt 75-76. Var väl i samband med att mässingshylsan i blocket försvann.
    Minns inte att de Svenska motorerna behövde shimsas i pumplocket, däremot Triumpmotorerna var viktigt att göra det på. (Man lade en bit av ett bladmått på pumpaxeln, mätte sedan med bladmått mellan pumplock och motorblock hur tjock packni…[Läs mer]

  • slattabjornen svarade på ämnet 9000 A50 2,3T i forumet 9000 7 år sedan

    A50 98 ska vara tillverkad mellan aug/sep 97 och sista dec 97, därefter blev det ”enbart” classic.

    Men jag håller fullständigt med om att det är underbara bilar.
    Har själv en 97 2,3 200hk automat som just nu väntar på nya framskärmar och allmän uppsnyggning av karosseri och lite annat. Motor och låda orörda sedan bilen var ny, enl. dokumentat…[Läs mer]

  • @Sulo wrote:

    @Saabmicke wrote:

    Lovar att informera mer när det är ”klart”.

    Coolt, gör gärna så. 🙂

    Har hört att det sitter samma snurra i NG9-5 & NG9-3 Griffin. Chansen är rätt stor att det blir samma även i Nevs 9-3. I Griffin plockade Hirsch ut 260 hk vill jag minnas.

    Nja, Att GM inte ville ha sina komponenter i några bilar med Saab’s emblem ef…[Läs mer]

  • Har du möjligtvis en modern elektrisk kok/stektermometer hemma i köket? Om inte, så skaffa en. De finns att köpa lite varstans. Det går bra med en sådan här: http://m.clasohlson.com/se/Stektermometer/34-6722
    Du kan börja med att lägga sonden mot olika delar av kylaren, gärna nära där termokontakten sitter. Kontrollera hur tempen ligger när bilens…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng