stefan w

  • 9-5 Aeron Q8 Formula Excel 5W/40 Syntet
    V4, 9000 Q8 Formula Advance 10W/40 Delsyntet
    2T Quaker State …(nånting) Syntet

    Oljor som jag provat och som jag litar på är Mobil Delvac MX, Mobil Delvac XHP

  • Intressant tråd, jag ska läsa hela när jag hinner men nån kanske vet detta:

    Appropå insugen i V4 topparna, nån som har provat att svetsa i och slipa dessa lite rundare istället för att bara öppna upp så mycket det går?

    Är det egentligen nån nackdel att ha en liten minskning av kanalarean strax ovan ventilen?

  • stefan w svarade på ämnet V4 med 13" i forumet SSR 9 år sedan

    :hype: Definitionen är nog knappast ordagrann men jag tror man inser betydelsen ändå. Det var bara en parantes som kom ur ett glas whiskey :whistle:

    Hmm.. min bil är osänkt.. om jag sänker bilen så att man kan dra en rak linje genom nedre bärarmarna, och sen ställer negativ camber så bör spårvidden öka lite till… men jag kommer ändå inte at…[Läs mer]

  • stefan w svarade på ämnet V4 med 13" i forumet SSR 9 år sedan

    185/65 -13
    Rullomkrets ca 1680 mm, mätt och fastslaget.

    Alltså snabbt räknat 100 kmh på hastighetsmätaren motsvarar ca 88 kmh med dessa däck.
    Blanda nu inte ihop detta med verklig fart, jag menar bara skillnaden.

    Jaha Johan, nu har jag slagit fast att jag har TW (spårvidd) 1335 mm, jag slog alltså inte 1390..

    ET på fälgarna är -8 mm …

    Johan…[Läs mer]

  • stefan w svarade på ämnet V4 med 13" i forumet SSR 9 år sedan

    Bild på 15″ och 13″

  • stefan w svarade på ämnet V4 med 13" i forumet SSR 9 år sedan

    På min 2T med 6*15 fälgar så ligger ET på ca 30mm. Det var enda chansen att kunna köra med hjulen utan att de tar i framfjädern, tar i hjulhusen vid fullt styrutslag, eller tar i bakskärmarna med 185/65 däck. Det finns säkert trix för detta också men jag la mig på den nivån. Det är inte alls nån dålig lösning utan fungerar mycket bättre än jag vå…[Läs mer]

  • stefan w svarade på ämnet V4 med 13" i forumet SSR 9 år sedan

    Hello Gary! Sorry for the late answer.

    I’l try to explain this in english, I don’t think it will be sucessful but I’l try
    The rim is 13″*6″ and welded together with a older Saab standard center that is cut in the holes so it fits well in the rim.

    What I think I’l must do is to change ET to about 30 mm, today it is about 10-15 mm so the…[Läs mer]

  • Historien har fått en fortsättning.
    Bilen har nu ny ägare….jag.
    Förhoppningsvis är den i trafik till sommaren.
    Vi får se, ev lägger jag upp en projekttråd.

  • Jag anade det…
    Vad skall man isåfall välja för framdämpare för att få fram och bakfjädring att harmoniera någorlunda?

  • Hmm… såvitt jag lärt av historien så var det nog många som fick rejäla kallsupar den natten, det är nog svårt att fatta vilket helvete det var..

    Ibland funderar jag på vad jag håller på med egentligen, svetsa kantikant och göra osynliga lagningar…. vem fasen ska egentligen ha några synpunkter på hur det ser ut. Kanske bättre att bara bonka di…[Läs mer]

  • Jag har haft samma trubbel. Såg t.o.m. att det kokade i bränslefiltret mellan pump och förgasare. Sen jag bytt bränslepumpen till en äldre av den delbara skruvade typen från en -70 så är problemet borta.

  • Patrik Hermansson wrote:
    Vi gör ju hemsida/klubbtidning för medlemmarna, och innehållet ska vara intressant för så många som möjligt. Och klubben är dess medlemmar, det blir vad vi alla gör det till.

    Sant. Är det tjatigt med vissa bidrag så bidra själv med material så är problemet löst.

  • Jag har gjort en liten koll när motorn ändå var urplockad. Grenröret demonterades och planades. Jag passade samtidigt på att kolla igenom avgasporten hur lopp och kolvar såg ut, jag kunde inte se nåt alls, inga kolvringar såg fastbrända ut, inga smältskador på kolvarna ingenting.

    Jag såg en annan sak, det fanns inget sot alls i avgasporten…[Läs mer]

  • Ja denna sommar är en katastrof egentligen. Backtävling i Hammarstrand i slutet av Juni var väl det sista som hände innan luften gick ur mig totalt. Jag har för många järn i elden helt enkelt..

    Motorn och lådan är urplockade efter urtrampningslagerhaveri som drog med sig en del mindre roliga saker som grafit på lamellen 😮

    Jag har länge blä…[Läs mer]

  • Jag sänkte min avgastemp genom att öka på Lågfartsmunstycket. Lågfarten är med mycket längre upp i registret än man tror.
    Låg jag på 90-100 så låg avgastempen närmare 650 grader innan bytet, nu ligger den runt 600 vid samma hastighet

  • Ha inte kolven i topp, ha den i botten istället, annars kan trycket göra så att kolven pressas ner om den står allra minsta på nån sida om TDC, det blir som att motorn tänder till och har man fingrarna på fel ställe så kan det bli otrevligt, jag har lärt mig det den hårda vägen.
    Ventilfjäderbrickan sitter troligen fast i knastren. Knacka med en…[Läs mer]

  • Skulle man skruva ur bottenpluggen och sen inte få loss påfyllningen så är det ingen katastrof.
    Jag åkte dit på detta en gång och det var bara att lossa skruven till frihjulsmanövreringen, lyfta ur denna och fylla den vägen istället…

  • Mitt svar på rubrikfrågan är att man får renovera som man själv vill, men försök isåfall om möjligt att se till att det går att återställa till originalutförande om man skulle ångra sig.

  • Dom enda filmerna jag har tyvärr, hoppas det finns fler som laddar upp. Jag får inte till visningen så jag lägger bara in länkarna.

    http://www.youtube.com/watch?v=KVAlcgjXgFE

    http://www.youtube.com/watch?v=zzLLY8mbVvQ

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng