stefan

  • @Stefan wrote:

    Det räcker med typ 0,5 bar för att lufta och på en v4 räcker det till och med att blåsa med munnen om man känner för det. Bara fylla upp och ha en plastslang därnere och blåsa, är allt okej så ska man se luft och vätska strömma ut utan problem.
    En fotnot bara, bromsvätska smakar förjäkla illa……….:-)

    Klassiker: Tänka ”ska blås…[Läs mer]

  • Tack för era svar,

    @Stefan wrote:

    tyvärr är det nog så att värdet är ju avhängigt vad marknaden säger och finns det ingen sådan så finns det ju inget värde oavsett hur fin bil man än har. Såna här gånger är det ju bättre att komma fram till ett värde i samband med att man försäkrar den så man har det svart på vitt.
    Det är ju det som gör det lättar…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    nä de är nog inte designade för såna uråldriga servicemetoder……….
    Dessutom är det nästan aldrig fettets beskaffenhet som gör att lager tar slut utan inkommande smuts och vatten brukar vara stötestenen. Som i sin tur gör att det rostar i lagerbanan. Sannolikheten att du byter fett precis när det har trängt in vatten är nog gans…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    @saabjocke wrote:

    Hej alla glada,

    Kan tillägga att på Pertronix så ska man inte köra med solida kopparkablar, vilket inte framgick i början men nu på Pertronix 3 så står det i klartext i instruktionen. Livslängden var allt mellan 2 timmar och 6 månader med ”fel” tändkablar. Se bara till att matcha ohm-talet på tändspolen till det rek…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    Byter man däremot medbringare och fläns och hela enheten så är man ju ute på djupt vatten för då räcker det ju inte med att behålla shimsen utan då blir ju allt fel i och med att man använder en annan fläns. Dessa är inte hundraprocentiga utan inshimsningen görs ju med de delar som satt där.
    Flänsar, lager och shims ska alltså sitt…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    man kan oftast blanda vilken kulör som helst matt. Det tillsätts bara matteringsmedel när man blandar färgen. Så är det iallafall på billacker.

    Nja, det er vel snart helt slutt på denne type akryl bil lakker. Nå er de fleste bil lakker vannbaserte med oljebasert klarlakk som topp skikk. Denne klarlakken kan man også få matt. Å ma…[Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    folk ser oftast förgasaren som en knöl på motorn som ska fungera i alla väder och helst i evigheter. Vissa förgasare är lite mer kinkiga än andra och dit hör väl solexen på V4 men man kan inte gärna skylla på förgasaren om nåt felar. Kanske kräver sin mekaniker men jag har svårt att tro att de är omöjliga att få bra.

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    med tanke på kompressorblockets storlek så kan man nog säga att elmotorn verkar vara i största laget. Har svårt att tro att det där har varit en trefasmaskin från början och om den är bytt så kan ju original tryckstyrning ha rykt samtidigt.

    Sant, men varför skulle man vilja plocka bort den? Dessutom är enda stället som jag kan se a…[Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    jag har lager i lager

    Riktigt vitsigt!
    Jag har fått tag i lager. Jag plockade bort hela spindeln inkl drivaxel. Det var inte svårt att få ur lagret, jag tog en hammare och en drivdorn och knackade loss ringen, sedan var det enkelt att peta ur lagret. Med nya tätningar, lager, kulleder och bussningar blir nog bilen som ny i framvagnen.

  • @Stefan wrote:

    Roligast är ändå en filad originalmotor.

    Jepp, tjusningen sitter i begränsningen. Att bromsa snygga effektkurvor med listiga lösningar smäller högre än att ha en fet plånbok som gör jobbet.
    Har man bytt motor och då har man ju ”fuskat”, så då kan man ju lika gärna byta till vad som helst som ger mycket effekt eller ännu mer, men…[Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    Roligast är ändå en filad originalmotor.

    Stefan,

    hur rätt du har.

  • @Stefan wrote:

    självklart ska det kunna vara tätt direkt och särskilt om nu impellern är ny? Är alla tätningar nya och korrekt monterade, impellern ny så återstår ju bara att tätningen inte sitter helt nerpressad utan sitter snett.

    ja det kan man tycka men det är förmodligen svårt få helt tätt eller plant. Det är inte alltid som det perfekt förutsä…[Läs mer]

  • mrp svarade på ämnet Sur Talladega i forumet 9000 5 år, 9 månader sedan

    @Stefan wrote:

    En början kan ju vara att felsöka först innan man planlöst bara byter saker? Verkar det vara alla cylindrar som blir blöta så kan man ju utesluta enstaka spridare, har någon kollat bränsletryck tex?

    Jo, vi kanske gör saker annorlunda där jag bor, men jag håller nog inte med om att vi byter saker planlöst. 😉 Alla saker som vi prov…[Läs mer]

  • :AP :ROLF

    @Stefan wrote:

    det är en ny funktion i forumet. Det är dina drömmar som gestaltar sig sådär, det är alltså såna där husvagnar du drömmer om………….:-)

  • @CCH wrote:

    @Stefan wrote:

    Jag har rätt olja hemma för Armstrong dämpare.

    Vad heter den oljan?

    Mvh

    CCH

    vad den heter? Tja det är en dämparolja som är avsedd för hävarmsdämpare av den konstruktionen.

  • @Stefan wrote:

    Jag har rätt olja hemma för Armstrong dämpare.

    Vad heter den oljan?

    Mvh

    CCH

  • @Stefan wrote:

    Jo men frågan är ju om ström verkligen matchar ringarna efter packningen? I den andra tråden visas ju en bild på Reinz packningar från ström och Rallysaaben har uppenbarligen fått Elwis…………..
    Reinz är vad jag vet original i tyska Ford och säkerligen det som använts av Ström och saab tidigare och byter han då fabrikat och…

    [Läs mer]

  • stefan svarade på ämnet Dubbelblås i forumet SSR 5 år, 11 månader sedan

    @Rallysaaben wrote:

    @Stefan wrote:

    jo men då kan ju inte ringarna vara anpassade efter elwis packningarna? man måste ju montera en sådan och mäta hur tjock den är vid monterat tillstånd och detsamma gäller ju alla slags fabrikat och ringarna tillverkas därefter.
    Om ström gjort ringar i decennier efter kanske tyska reinz packningar så kan han ju in…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    jo men då kan ju inte ringarna vara anpassade efter elwis packningarna? man måste ju montera en sådan och mäta hur tjock den är vid monterat tillstånd och detsamma gäller ju alla slags fabrikat och ringarna tillverkas därefter.
    Om ström gjort ringar i decennier efter kanske tyska reinz packningar så kan han ju inte helt plötsligt…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    värt att poängtera är ju att det inte finns nån standard i hur tjock en topplockspackning får vara så mellan fabrikat kan det såklart skilja tiondelar så jag tror inte fabrikatet är så kinkigt utan ringarna ska ju såklart måttas in efter packningen man väljer. Att blanda och ge mellan fabrikat är nog ingen bra ide utan man lär nog m…

    [Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng