stefanm

  • problemet med att limma på plats har ju ingenting att göra med val av lim eller hur bra det är utan det som gör att det släpper är ju att ”skummet” torkar sönder och det säger ju sig nästan själv att det är ett ganska dåligt underlag för lim. Man kanske får det att sitta hjälpligt om man limmar rikligt men då riskerar man ju som sagt att det bl…[Läs mer]

  • stefanm svarade på ämnet K-jetronic funderingar i forumet OG900 7 år sedan

    nej mängdmätaren på icke turbo bilar är ganska liten redan från start så det finns nog inte mycket att spela på där. Ska du leta reda på nåt annat så är det komplett som gäller isåfall, alltså luftvåg ihop med bränslehuvud.
    Att börja mixa dessa delar är att ge sig ut på djupt vatten.

  • stefanm svarade på ämnet Skifte av bremsevæske i forumet OG900 7 år sedan

    spara den där burken som kuriosa istället…………det är nog inte bara några år sen en sån där burk kostade 27kr i originalhandeln. Det kanske rör sig om 20-30 år……….

  • speedparts är ju inte direkt billiga på dem heller. Jag listar dem till 525kr st.

  • det brukar man väl inte justera på det viset utan är det inte nån grej som bromsar lite? Kanske bara är nåt som är utslitet? När man spolar är det ju en mängd grejer som frikopplas från mekaniken.

  • mmm fast det är ju främst inte inkomsten i sig det handlar om utan försäkringsbolaget……………Hamnar man i en trafikolycka i ett sådant ekipage så kan det ju bli så att bolaget granskar detta lite noggrant för det är inget okänt för bolagen direkt. Kan ju bli riktigt knivigt om de kommer fram till att försäkringen inte gäller och man själv…[Läs mer]

  • Tänk bara på en sak………..försäkringen på ett sådant fordon gäller inte om det kommer fram att ägaren kör mot betalning. Han ska då ha taxitillstånd och sånt. Det kan alltså bli väldigt krångligt om det händer nåt.

  • Resonemangen haltar lite här gällande ”starttryck”……När bilen är kall och du ska starta så behöver man ingen tryck i förväg. Ledningarna är fulla och trycket kommer så fort pumpen får ström. Det vore ju skillnad om alla ledningarna dränerades när du stod parkerad. De backventiler och annat som finns är främst avsett för att bibehålla tryck…[Läs mer]

  • arbetsbeskrivningen torde handla om att plocka upp mekanismen runt spaken och titta vad som felar och åtgärda? Tror nog att de flesta som haft det felet har angripit det på det viset?

  • det kommer. laddar för besiktning i morrn!!! ve o fasa

  • allt beror som sagt på vad det har varit i från början, jag vet som sagt inte vad saab fyllde på den tiden. Det jag menade var bara att den typen av servo och den pump de använde var ju ganska standardbetonade saker och de flesta körde ATF olja. Så i ett nytt system är det nog inga problem men ska man byta olja eller bara fylla på så är det klart…[Läs mer]

  • ska man vara kinkig så är det nog så att efterfrågan på den tidiga oljan minskar stadigt ur saabs och GMs synvinkel så det är nog därför oljan utgår och sen är det nån skrivbordsnisse som tycker att den senare oljan får duga och det gör den väl men det kan ju hända saker med packningar och annat av samma anledningar som man brukar prata om när de…[Läs mer]

  • ja det skulle vara väldigt intressant att titta på såna där byggen hur det ser ut när rosten börjat äta………….hur har de gjort typ bakom all plast och yttre skönhet.

    Det gick nån transit i samma era som nån av de större byggde om och som det var artiklar om i de flesta tidningarna och den såg jag efter ett tag nånstans med dörrarna öpp…[Läs mer]

  • @Akademikern wrote:

    Låter som fabrikationsfel…. Borde inte SAABs ägare som var GM då kallat åter alla bilar och åtgärdat?

    möjligt men det är lite sent påtänkt nu……………..dessutom var det väl inget instrumentfel på dem när de var nya utan det är nåt som smyger sig på med åldern.

  • det är nog inga som helst problem att montera de två tidigare wirarna på de nyare också men skillnaden är ju som beskrivits att de senare har justering under baksätet och monterar man de nyare så får man justera vid spaken vilket uppenbarligen är bökigt enligt någon?

  • 88-90 har två lika wirar bak och de har väl? inte den justering som de senare wirarna har. Varför de senare 91-93 har olika höger och vänster kan jag inte svara på, nåt fäste kan ju vara spegelvänt eller nåt annat.

  • eftersom det är hydrauliskt så är det gjort så att lagret alltid kommer att ligga an lite lätt, finns liksom inget som drar bort det från solfjädern. Snurrar lagret lätt så borde det rimligen orsakas av nåt annat.

  • prova att lägga direktström på den lilla kabeln på solenoiden, det är ju strömmen från tändningslåset. Går den då så har du felet i tändningslåset och är det lika dött så är det ju solklart startmotorn.

  • vaknat på fel sida ?
    Nån besserwisser anser jag mig inte vara och varför du inte har fått nå svar på din fråga kan jag inte svara på för jag är inte här jämt och scannar av alla frågor………………
    Jag bara belyste det du skrev och tips kan ju vara bra ibland men när det kommer in rena fel så lär man väl få kommentera? Eller är du lika snarst…[Läs mer]

  • nå tumnipplar har jag aldrig sett på nån sån där 900 iallafall………..E och A är M10x1 och EA vet jag inte vad det skulle vara för nippel?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng