stromso

  • Inom flyget är förgasaris en vanlig företeelse (och farlig)… Här kommer ett diagram från flyget som kanske kan intressera någon…

  • Borde ändå inte ett lagerfel höras även när man frihjular? Skillnaden från gasning till att bara bilen rullar är att frihjulet kopplas bort när man gasar. Är det någonting jag glömmer bort i det här resonemanget tro?

  • En fundering… Om ljudet hörs bara när man gasar. Kan det ändå vara lager i växellådan??? Jag tänker som så, att bilen rullar ändå med samma fart utan gas, borde väl lageroljud höras då också. För växellådans hjul rullar ju lika fort som när du gasar i samma fart. Eller, tänker jag fel? Indikerar det 80 km/tim på fartmätaren med gas eller frihju…[Läs mer]

  • Exakt samma symptom som på min park-klippare… Fick byta startdrev på den så funkade den. Ljudet när jag försökte starta den var exakt lika som det du spelat in.

  • stromso svarade på ämnet Oljefråga i forumet 95/96 TT 5 år, 8 månader sedan

    Tja, den Facebook grupp jag refererade till var SAAB klubbens slutna grupp… Många av dem är medlemmar här… Är det skrönor där så är det nog skrönor här också..

  • stromso svarade på ämnet Oljefråga i forumet 95/96 TT 5 år, 8 månader sedan

    Skröna eller inte. Texten är direkt kopierad från Facebook… ”Biltema-oljorna är från Statoil/Q8, mytsnacket om att dessa oljor är ”skit” är bara lögner. Får väl lägga till att man arbetar/representerar dessa oljebolag i arbetet”.

  • stromso svarade på ämnet Oljefråga i forumet 95/96 TT 5 år, 8 månader sedan

    Enligt en Facebook tråd köper Biltema sin olja hos Statoil…

  • För många år sedan hade jag en Mercedes som jag bytte olja i bakaxelväxeln. Före oljebytet gick den tyst och fint, efter oljebytet fick jag ett malande oljud i den vid hastigheter kring 90 och uppåt… Bilen hade gåt 20 000 mil…. Det var dumt av mig. Skulle ha behållit den gamla skitiga oljan i växeln.. :CE

  • Hubbe… Helt rätt.. Jag har nu läst på ”läxan”… Jag var ute på rejält hal is…

  • Jag har i tråden läst om K sprit och annat i bränsleblandningen. Förgasaris har ingenting med bensinen att göra… Isen bildas vid förgasarhalsen där luften expanderar och kyls ner pg av ökning av diametern på insuget där. När luften komprimeras genom halsen värms den upp och när den passerat förträngningen i halsen kyls den ner. Fukten bygger…[Läs mer]

  • stromso svarade på ämnet MHRF-försäkring i forumet 95/96 TT 6 år sedan

    Identifieringsmärkning.. E.

  • skanna0014.jpg[/attachment:1mnhvdfc] Principskiss på hur solenoiden/dragmagneten fungerar. Som du ser har du jordat + förbindelsen från solenoiden till startmotorn.

  • Är det inte så att denna sk batterikabeln är den extra jordningen
    som beskrivs i första inlägget då?

  • Intressant tråd.. Jag som flyger känner väl igen förgasaris som man kan få vid vilken temperatur som helst. Uppstår där bränsle/luftblandningen expanderar efter att ha gått igenom trängre insug. Inom flyget använder man sig av förgasarförvärmning. Dvs insugsugsluften förvärms via avgasröret…. Effekten på motorn minskar… Men et…[Läs mer]

  • stromso svarade på ämnet Tickande ljud i forumet 92/93 6 år, 4 månader sedan

    Är det något man får leva med? eller….

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng