sunke

  • Låter rimligt. Får nog införskaffa en ny tryckplatta också. Tyvärr har priserna på kopplingsdelarna till bilen dragit iväg en hel del på senare år.

  • Har bytt ut slitet lamellcentrum och trycklager i kopplingen på min 96 V4 Bilen är en -73:a medan motor och växellåda kommer från en -71a. Det drivpaketet åkte i eftersom originallådan måste renoveras och även motorn behöver en genomgång beroende på diverse oljeläckage. Så i väntan på detta bestämde jag mig för att sätta i det äldre kraftpaketet…[Läs mer]

  • sunke svarade på ämnet Grupp E med V4? i forumet SSR 9 år, 1 månad sedan

    Eftersom min tidigare kartläsare tar upp saken så…
    Jo, jag körde V4 i Grupp E ända tills ett blomstrande stenparti på Siljasvängen kom i vägen. Det var förstås mitt eget fel, det gick för fort över ett krön tätt följt av en V3, men att bilen gick hädan var ganska oturligt. En stenbumling dold inne i jordhögen hakade tag i dörrtröskeln me…[Läs mer]

  • Svar till toppola:

    Nej, jag tror inte att du har ägt bilen. Ägare sedan 1988 har varit en kompis till mig. Före det ägdes den av Saab. Årsmodellen är 1977, vilket innebär att den är en av provbilarna som tillverkades före innan Turbon sattes i serieproduktion.
    Skadorna i bakdelen kan bero på att bilen reparerats en gång efter en påkörning bakifrån.

  • Trasig toppackning?
    Det låter logiskt tycker jag. Får väl gå igenom hela maskineriet när bilen har plockats ned. Det blir dock en något senare fråga. Först på min lista står karossrenovering. Den är rostig på de vanliga ställena, trösklar, dörrbottnar och i ett hjulhus. Dessutom har den skador i tröskeln till bagageutrymmet, vilket jag aldrig tidi…[Läs mer]

  • Till Krister K eller någon annan:

    Vilka följdskador skulle det kunna röra sig om?

    Föregående inlägg blev något avigt i stavningen. Satt då vid en dator med för litet minne och som vägrade att lyda order. Gick inte att rätta felen i texten eller ta bort inlägget.

  • Inlägg raderat av Emul

  • Har läst den här tråden tidigare, men inte följt den på ett tag. Nu såg jag att den vita -78 turbon var på tapeten.
    Vad som hände med bilen vet jag inte säkert, men tror att den går till folkrace. Bilen är såld och köparen var inte alls intresserad av inredningen nämligen. Det fick jag veta av säljaren. Jag köpte själv inredningen av honom. Den är…[Läs mer]

  • sunke svarade på ämnet kamaxeldorn i forumet Allmänt 12 år, 7 månader sedan

    Här kommer beskrivningen för tillverkning av verktyg och byte av
    kamaxellager. En förutsättning för tillverkningen är att ha tillgång
    till svarv och en svets, helst mig-mag för att minska
    värmespridningen i materialet.

    Motorblocket från den helt demonterade motorn används som jigg vid
    tillverkningen. Det mittre kamaxellagret, skall inte vara…[Läs mer]

  • sunke svarade på ämnet kamaxeldorn i forumet Allmänt 12 år, 7 månader sedan

    Vad är du ute efter? Är det dorn/dornar för demontering/montering av kamaxellagren?

    Rittning på något sådant har jag inte. Däremot har jag tillverkat egna verktyg för bådadera och kan beskriva hur jag gått till väga. Det största problemet är att montera mittre lagret rätt. Med mitt verktyg gick det galant..

  • Här är en kanske aningen omständig metod, men som fungerat perfekt för mig. En fördel med metoden är att man kan göra jobbet ensam. Ser man bara till att fördela trycket mot rutan ordentligt genom lämpliga mellanlägg, är det ingen risk att spräcka glaset.

    Så här gör man:
    Kapa till en plankbit som är nästan lika lång som rutan i över- alternativt…[Läs mer]

  • Nordkalotträffen blev verkligen uppmärksammad. Det var flera bra reportage med anknytning till den.
    Beträffande de försvunna resultatlistorna kan undertecknad bidra med ett delresultat i varje fall. Presentkortet på hotellweekenden i Arjeplog har jag fortfarande inte utnyttjat, men det kommer nog var det lider.
    Det var alltså jag som vann backr…[Läs mer]

  • Det är skillnad på grön och grön och det finns vita V4:or med grön inredning. Jag har en original -73:a med färg W1 och samma gröna färg på inredningen som bilar med karossfärg Opalgrön, Gn9. Bilen var fin för övrigt men förra ägaren verkade ha kört oljiga motordelar i baksätet. Dessutom var ryggstödet som på så många andra V4:or sönderbränt av…[Läs mer]

  • sunke svarade på ämnet Förgasarpackning? i forumet 95/96 V4 14 år sedan

    Har nu fräst till en tio millimeter tjock distansplatta av vävbackelit. Det är så mycket som längden på pinnbultarna som håller förgasaren medger.
    Nu en fråga apropå Rasmus Blomqvists inlägg.
    Varför skall distansen sitta över vakuumplattan och inte under densamma?
    Om man inte, som man ser ut att ha gjort i 90-hässtarssatsen, fräser ur vakuumplatt…[Läs mer]

  • sunke svarade på ämnet Färsk bildgåta i forumet SSR 14 år, 3 månader sedan

    Svar till Bengt Åkesson:

    Tack för tipset.
    Lösningen med tjockare packning och längre stötstång till bränslepumpen låter relativt enkel.
    Returledning från bränslepumpen kan möjligen få nitisk tävlingsbesiktare att slå bakut. Så vitt jag förstår är tillåtligheten av returledning i Grupp E en tolkningsfråga.
    I reglementet står det att bränsletillf…[Läs mer]

  • sunke svarade på ämnet Färsk bildgåta i forumet SSR 14 år, 3 månader sedan

    Eftersom det är min bil och jag som kör på bilderna får jag kanske blanda mig i saken. Det kan vara svårt att se på bilden men det finns diagonalsträva på huvudbågen.
    Att man får vara utan diagonalsträvan i Grupp E kan inte jag få fram genom att läsa reglementet, inte i varje fall för det Grupp E-reglemente som är antaget av distrikten frå…[Läs mer]

  • Det finns hål i bottenplåten för Krängningshämmaren. Den skall träs igenom från sida till sida nere i motorrummet. I bottenplåten finns också skruvhål för de överfall som håller krängningshämmaren. Till undre länkarmarna fästs k-hämmaren med bultarna till undre kulbultarna. Fästena i ändan av av länkarmarna ersätter ett av de mellanlögg som ska…[Läs mer]

  • Krängningshämmaren försvann -73. Min orginalare från det året saknar krängningshämmare. Däremot fanns det en sådan fram på den -72:a jag nyligen skrotat.

  • Johan:
    Låter intressant. Kan du säga något om hur bilen är förstärkt, dimensioner och förstärkningarnas placering?

  • Johan:
    Låter intressant. Kan du säga något om hur bilen är förstärkt, dimensioner och förstärkningarnas placering?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng