svac

  • Gummilisten på bakluckan på min Sport läcker in vatten på båda sidorna och de båda övre hörnen är demolerade till oigenkännlighet och behöver bytas.
    Det finns list att köpa från klubbens reservdelsförsäljning som ska passa.
    Men det är mycket viktigt att den monteras rätt annars förstörs den omgående då den kläms på fel sätt mellan lucka och kaross…[Läs mer]

  • Att slipa ytterbanan i frihjulet är säkert en bra metod att kurera slirande frihjul, men förutsätter att man har tillgång till bra slipmaskiner vilket få av oss har.
    En annan metod som jag tillämpat med framgång är att byta ut rullarna mot samma grundmått men i överdimension, resultatet blir detsamma.
    De finns klassade i rullager hos t.ex SKF e…[Läs mer]

  • svac bytte profilbild 3 år, 7 månader sedan

  • svac bytte profilbild 3 år, 7 månader sedan

  • svac bytte profilbild 3 år, 7 månader sedan

  • Tack Micke, det bekräftar vad jag misstänkte från början.
    Det som dock gjorde mig fundersam var att jag hittade ett YouTube klipp från USA i en Sonett II där ratten var identisk med min, med aluminium tutknapp och allt, fler hemmatillverkningar även där kanske ??.
    Jag har en följdfråga, var och vilken firma tillverkade den äkta träratten…[Läs mer]

  • Förutom slitage på spjällaxel finns alltid slitage mellan spjällock och förgasarhals då spjällocket står i tomgångsläget.
    Här fås en ”månskära” mellan lock och förgasarhals som varierar pga spjälllock axiella slitageglapp, detta ger en orolig gång och måste åtgärdas.
    Jag brukar alltid först brotscha upp axelhålet till 12 mm rakt igenom spjällhuse…[Läs mer]

  • Jag har två trärattar
    Den ena är den klassiska Sport/MC originalratten (som tillverkas i Sverige)
    Den andra är en ratt som jag gärna vill veta mer om
    Den är 25 mm mindre diameter men har samma försänkning mellan rattkrans/nav som sportratten.
    Nav och ekrar på båda rattarna är tillvekade av aluminium och ser näst intill identiska ut både vad gä…[Läs mer]

  • Jag har två trärattar
    Den ena är den klassiska Sport/MC originalratten (som tillverkas i Sverige)
    Den andra är en ratt som jag gärna vill veta mer om
    Den är 25 mm mindre diameter men har samma försänkning mellan rattkrans/nav som sportratten.
    Nav och ekrar på båda rattarna är tillvekade av aluminium och ser näst intill identiska ut både vad gä…[Läs mer]

  • Jag har två trärattar
    Den ena är den klassiska Sport/MC originalratten
    Den andra är en ratt som jag gärna vill veta mer om
    Den är 25 mm mindre diameter men har samma försänkning mellan rattkrans/nav.
    Nav och ekrar på båda rattarna är tillvekade av aluminium och ser näst intill identiska ut både vad gäller material och utförande så man kan tro att…[Läs mer]

  • Jag har två trärattar
    Den ena är den klassiska Sport/MC originalratten
    Den andra är en ratt som jag gärna vill veta mer om
    Den är 25 mm mindre diameter men har samma försänkning mellan rattkrans/nav.
    Nav och ekrar på båda rattarna är tillvekade av aluminium och ser näst intill identiska ut både vad gäller material och utförande så man kan tro att…[Läs mer]

  • Söker:
    Komplett std växellåda passande Sport årsmodell 64
    Gråjärnshus eller oribbat aluminiumhus
    Utväxling slutväxel 7/36 (5,14)
    Inre stålknutar (ej gummiknutar som egentligen är standard på 64:an)
    Måste vara i perfekt skick, bra synkning och tyst

    Kan byta med:
    Växellåda special 2
    Aluminiumhus
    Utväxling slutväxel 8/39 (4,87)
    Stålknut…[Läs mer]

  • Mycket roligt detta med svensk representation i år.
    Förra året deltog ett Holländskt ekipage, Wentink- Veldhuizen, också med en 93:a av årgång -57 med startnummer 302, grön och något ärrad av åtskilligt veterantävlande.
    Undras just om dessa deltar även i år.

    // Sven-Åke

  • Jo, de är inmålade ganska rejält i hörnet och står där med en 30 år gammal GM-pensel med intorkad vattenfärg som enda verktyg, och är väggen så svag att de tar sig igenom själva så är jag mycket tveksam om jag vill ha det resultat de åstadkommer därefter.

  • Ganska intressant detta, det verkar som SAAB och Husqvarna hör ihop på något sätt.
    Min första bil var en SAAB 96, köpte jag ny 1962 för 10200:-.
    Det har blivit många SAAB:ar sedan dess.
    Nu vilar sig i mitt garage en 96DL -63 (märkligt) samt en Sport -64, tillsammans med en Novolette Gripen monterad i Linköping.
    Den senare köpte min morfar ny…[Läs mer]

  • Jag är rädd att jag gör några besvikna, men någon presentation av märkesklubbarna blir det inte i år på Veterandagen.
    Intresset från klubbarna har varit svalt de senaste åren, det är nog så att de som ägnar sig åt klassiska fordon skruvar hellre än pratar.
    Vi skall be vårt tekniska orakel Lasse Lindström prioritera att gå runt bland klubbarna o…[Läs mer]

  • Johan
    Hjärtligt tack för dina uppgifter om möjliga utväxlingar.
    Jag har bl.a använt dina uppgifter i en beräkningsmodell för prestanda som innehåller effekter, vridmoment studier i effektutnyttjande, hastigheter etc.
    Jag skulle vilja snylta litet till på din vänlighet och få ditt utlåtande om modellens möjligheter, men jag är inte benägen att l…[Läs mer]

  • Terje

    Av din beskrivning att döma har du nog ett enklare fel än skuren diff.
    Förmodligen har muttern på pinjongen lossnat och gängat ut sig så långt att pinjongen spänner mot kronhjulet och muttern mot växellådsgaveln.
    I så fall måste dock lådan ur bilen, tag bort växellådsgaveln, samt avfetta pinjonggängan och muttern, samt drag dit muttern med…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng