svesson

  • Hej! Det finns en tidigare tråd (med samma namn!) från juli -18 med lite bilder. Men de givare jag köpte då höll inte mer än några månader placerade ovanpå motorn. Forskat lite mer nu och fått tips om bättre typer, men som då kostar 3-4 tusen. Lite mycket för min gamla hobbybil…. Men placeringen då? Kanske bäst att sätta givaren i karossen, men u…[Läs mer]

  • JoMänVisst Ett enkelt filter som jag tyckte förbättrade läget. MEN – Vid tredje provturen fick tryckgivaren fnatt igen! Säg den glädje som…….

  • Nu när jag monterat givaren bakom elcentralen vä hjulhus (svalt ställe), OCH hållit mig undan från tändsystemet, OCH satt på en rejäl kondensator på signalledningen in till mätaren, verkar det fungera bra. Jag har kopplat mätaren via en egen brytare direkt till batteriet och kan då se hur trycket byggs upp vid tändning TILL och hur fort det sju…[Läs mer]

  • Tack för svar ”Saab_ahed”
    Jag håller mig nog till tryckgivare som är avsedda för bensin/etanol, men det tycks inte finnas så många. De två jag har provat hittills är av högteknologisk typ som blinkar och piper och larmar och har sig – jag vill bara ha en enkel mätare! Jag får prova att montera min givare, som fungerar en stund efter start, med…[Läs mer]

  • Jag har nu i ett par års tid försökt få till en bränsletrycksmätare med sensor vid railen och indikator på instrumentbrädan men grejerna håller inte mer än några månader. Verkar som att givarna ger upp. Jag har monterat dem (2 olika modeller från hova.com) på lyftöglan vid generatorn (anslutna via banjokoppling till railen) men de får fnatt efte…[Läs mer]

  • Stort TACK Janne H!
    Problemet löst!
    Fantastiskt forum detta!
    /Sven

  • Hej. När jag skulle starta upp min 900S -91 efter vintervilan tog den ett ordentligt ryck framåt! Med kopplingen nere!
    Kopplingspedalen går lätt – inget yttre läckage – nivån i behållaren sjunker inte, även efter många nedtryckningar.
    Slavcylindern byttes för några år sen. Huvudkopplingscylindern och slangen till slaven är nog aldrig bytta.
    Det ä…[Läs mer]

  • Det löste sig!
    Jag behövde inte kapa några slangar, det gick bra att dra upp behållaren (samtidigt som jag tryckte upp slangpaketet nerifrån) några cm så jag kom åt slangklämmorna. Det visade sig läcka mellan slang och anslutningsstos på behållaren! Blev bra när jag flyttade slangklämman lite och drog åt rätt hårt. Lite nervöst dock att hålla på…[Läs mer]

  • Hej
    900S -91:a
    Jag har ett litet läckage av styrservoolja från behållaren. Den grova sugslangen är fuktig av olja hela vägen ner.
    Tänkte kapa slangen halvvägs ner för att lättare få loss behållaren. Den tunna returslangen har jag tidigare delat i samband med oljebyte.
    Frågan då – vad är den grova slangen för typ? Nån armerad special eller e…[Läs mer]

  • Nu monterat bränsletrycksmätaren
    Köpt hova.com
    Se bilder (som jag hoppas kommer med!)
    Visar 2,6bar vid tomgång (tryck i ”insuget” -0,7) till 3,4 (vid max turbotryck 0,35)
    Nackdel med denna mätare är att den har en omständlig startprocedur innan den visar nåt!
    Röda lysdioden till hö under bränsletr.mätaren har jag kopplat till -sidan på tändspol…[Läs mer]

  • hova.com har en mätare som visar både analogt och digitalt i vettigt prisläge (1300:-), som jag troligen skaffar. Uppdateringsfrekvens har jag inte koll på, inte så viktigt för mig tror jag.
    Återkommer när jag installerat och provat.

  • Tack för svar ”saabaero”
    Jo, jag tycker det är bra att se bränsletrycket när jag kör. Hur snabbt det byggs upp vid start, om det ligger kvar efter avstängd motor. Har lyckats klämma in 3 st 52 mm instrument i ”radiohålet” uppe på instrumentbrädan!
    Enda stället som har elektroniska bränsletrycksmätare i vettig prisnivå verkar vara hova.com.

  • Hej!
    Jag köpte en elektronisk mätare och kopplade givaren mot railen, men den givaren fungerar inte länge, utan jag behöver byta den mot en ny, bättre.
    Vill gärna ha en som är avsedd för bensin och etanol, inte luft eller olja!
    Kan någon ge mig ett tips?

  • Hej
    Förmodligen har du koll på detta MEN
    När jag en gång bytte koppling på en 900 -83:a, visade det sig att anslutningsstosen på vätskebehållaren ej var öppen (fel-gjuten!). Man hade lyckats fylla upp systemet direkt genom slangen! ELLER har jag drömt detta! Det var ett tag sen. Men kolla!
    För ett par år sen (detta har jag inte drömt!) byt…[Läs mer]

  • URSÄKTA! Nu var jag lite för snabb.
    Såg just i VHB att man lossar strömställarpanelen mha 4 skruvar underifrån….
    MEN oavsett detta – det vore rätt bra med ett delbart knäskydd.

  • Hallo
    Idag konstaterade jag fel på ljusomkopplaren uppe till vänster. Felet medför att jag har spänning kvar i bilen fast jag tagit ur tändningsnyckeln.
    För att komma åt måste jag nu ta loss radiokonsolen och skruva bort knäskyddet ….igen…..
    Kul att skruva i en gammal Saab – men det finns ju gränser!
    Det vore alltså bra om man på ett snyggt…[Läs mer]

  • OK Tack för svar!
    Då vet jag lite mer.

  • Hej
    Vad händer med motorolja av bra kvalitet?
    Ok att använda i gräsklipparen även om oljan är 10 -20 år gammal?
    Och uppfyller API-kraven
    URSÄKTA Detta har inte med Saab att göra, men det kunde vara intressant få synpunkter på
    Dumt att slänga bort olja i onödan
    /Sven.

  • TACK för svar!
    Lite som jag misstänkte alltså! Mätaren (digital Auto-gauge) var väldigt nedsatt i pris. Men den fyller sin uppgift, nämligen att visa om bränslepumpen fungerar, men i övrigt inte att lita på alltså! Bilen går bra på tomgång, startar lätt, ryker inte ett dugg. BTR:en är nog original.
    Förresten – hur ser man att en bränslepump hål…[Läs mer]

  • Mäter med en elektronisk givare ansluten med en 10 cm slang direkt mot railen (bakänden)

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng