svesson

  • Hej
    900S -91:a
    Jag har ett litet läckage av styrservoolja från behållaren. Den grova sugslangen är fuktig av olja hela vägen ner.
    Tänkte kapa slangen halvvägs ner för att lättare få loss behållaren. Den tunna returslangen har jag tidigare delat i samband med oljebyte.
    Frågan då – vad är den grova slangen för typ? Nån armerad special eller e…[Läs mer]

  • Nu monterat bränsletrycksmätaren
    Köpt hova.com
    Se bilder (som jag hoppas kommer med!)
    Visar 2,6bar vid tomgång (tryck i ”insuget” -0,7) till 3,4 (vid max turbotryck 0,35)
    Nackdel med denna mätare är att den har en omständlig startprocedur innan den visar nåt!
    Röda lysdioden till hö under bränsletr.mätaren har jag kopplat till -sidan på tändspol…[Läs mer]

  • hova.com har en mätare som visar både analogt och digitalt i vettigt prisläge (1300:-), som jag troligen skaffar. Uppdateringsfrekvens har jag inte koll på, inte så viktigt för mig tror jag.
    Återkommer när jag installerat och provat.

  • Tack för svar ”saabaero”
    Jo, jag tycker det är bra att se bränsletrycket när jag kör. Hur snabbt det byggs upp vid start, om det ligger kvar efter avstängd motor. Har lyckats klämma in 3 st 52 mm instrument i ”radiohålet” uppe på instrumentbrädan!
    Enda stället som har elektroniska bränsletrycksmätare i vettig prisnivå verkar vara hova.com.

  • Hej!
    Jag köpte en elektronisk mätare och kopplade givaren mot railen, men den givaren fungerar inte länge, utan jag behöver byta den mot en ny, bättre.
    Vill gärna ha en som är avsedd för bensin och etanol, inte luft eller olja!
    Kan någon ge mig ett tips?

  • Hej
    Förmodligen har du koll på detta MEN
    När jag en gång bytte koppling på en 900 -83:a, visade det sig att anslutningsstosen på vätskebehållaren ej var öppen (fel-gjuten!). Man hade lyckats fylla upp systemet direkt genom slangen! ELLER har jag drömt detta! Det var ett tag sen. Men kolla!
    För ett par år sen (detta har jag inte drömt!) byt…[Läs mer]

  • URSÄKTA! Nu var jag lite för snabb.
    Såg just i VHB att man lossar strömställarpanelen mha 4 skruvar underifrån….
    MEN oavsett detta – det vore rätt bra med ett delbart knäskydd.

  • Hallo
    Idag konstaterade jag fel på ljusomkopplaren uppe till vänster. Felet medför att jag har spänning kvar i bilen fast jag tagit ur tändningsnyckeln.
    För att komma åt måste jag nu ta loss radiokonsolen och skruva bort knäskyddet ….igen…..
    Kul att skruva i en gammal Saab – men det finns ju gränser!
    Det vore alltså bra om man på ett snyggt…[Läs mer]

  • OK Tack för svar!
    Då vet jag lite mer.

  • Hej
    Vad händer med motorolja av bra kvalitet?
    Ok att använda i gräsklipparen även om oljan är 10 -20 år gammal?
    Och uppfyller API-kraven
    URSÄKTA Detta har inte med Saab att göra, men det kunde vara intressant få synpunkter på
    Dumt att slänga bort olja i onödan
    /Sven.

  • TACK för svar!
    Lite som jag misstänkte alltså! Mätaren (digital Auto-gauge) var väldigt nedsatt i pris. Men den fyller sin uppgift, nämligen att visa om bränslepumpen fungerar, men i övrigt inte att lita på alltså! Bilen går bra på tomgång, startar lätt, ryker inte ett dugg. BTR:en är nog original.
    Förresten – hur ser man att en bränslepump hål…[Läs mer]

  • Mäter med en elektronisk givare ansluten med en 10 cm slang direkt mot railen (bakänden)

  • Hej
    Årets vinterprojekt var att installera en bränsletrycksmätare på min 900S -91 ( +en kallstartsspridare, men det är en annan historia).
    När jag nu kör så ligger trycket på 2,8-3,2 bar vid tomgång och lugn körning som det ska, vid måttlig acc ökar till 5-6 bar,
    men vid kraftig acc står mätaren i botten på 7 bar!
    Ska det vara så här? Vilket…[Läs mer]

  • Hej
    Jag har i tidigare tråd försökt få hjälp att plocka fram bilderna på en reservdels-katalog-skiva, men nu har jag, när jag tittade lite i trådarna om 9-3, upptäckt ett inlägg med en länk till verkstadshandbok (WIS) och reservdelskatalog (EPC) som gäller flera saabar:
    http://saabworld.net/showthread.php?t=33310
    där finns länkar för nedladdni…[Läs mer]

  • Hej Johan H!
    Jo, jag tog fram den gamla XP-datorn och gjorde ett nytt försök i dag.
    Det finns en SETUP-fil som innehåller guide och nedladdning, men man får ”Error” på några filer .mdb; .ldb; DAO som inte datorn kan hantera. I övrig funkar nedladdning av ca 10000 UMF-bildfiler (som man fö kommer åt direkt från skivan också, utan nedladdnin…[Läs mer]

  • Jag brukar ta bort remskivan på generatorn (4 bultar) så behöver man inte pressa ner generatorn så hårt mot motorn. Var rädd om kablarna till generatorn!

  • Nu blir jag rätt besviken på Saab-klubbens reservdelsförsäljning. Det står ”Olja, Servostyrning 99,900,9-3,9-5 1974-2014” och då räknar jag med att den kan användas i min 900 -91:a!
    Vad händer med fel olja? Det nämns att packningarna tar stryk…..
    Jag bytte olja för att matarslangen från behållare till pump var oljefuktig på utsidan. På s…[Läs mer]

  • Hej
    Jag bytte olja i styrservot för ett par månader sen. Köpte då från Saabklubbens reservdelsförsäljning Art nr 93160548

    Hälsningar
    /Sven

  • Tack för inlägget johand8
    Men
    Jag fick visserligen isär switchen – men inte ihop den igen….med rätt funktion….
    Och lampan går definitivt inte att byta ut
    Så jag vill påstå att DENNA variant inte är avsedd att plockas isär, kanske finns andra (tidigare varianter) med liknande utseende
    /Sven

  • Tack för tipset Andreas!
    Men tyvärr hjälpte det inte mig. Denna switch verkar inte gå att ta isär
    /Sven

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng