svesson

  • Nu har jag fått tag i en låsmotor. Fint Forum detta!
    Sen gäller det att få ihop det. Jag har tyvärr ingen bra bild som visar hur motorn kopplas ihop med låskistan – kanske nån som har?
    Jo, jag kommer också att plocka isär den gamla – självklart – man måste ju se hur den ser ut inuti!

  • Hej!
    Jag behöver en låsmotor till bakluckan på min 900S -91, sedán. Den som sitter där har nr saab 8591232B (kiekert)
    OBS 4-dörrarsmodellen, tror inte det sitter samma i 3/5-dörrars, tyvärr.
    Däremot kan det kanske vara samma i äldre 2/4-dörrars.
    Nån som har försökt laga en sån här förresten? Får väl skäras isär, men är det någon ide’ att försöka
    /Sven

  • Tack för dom synpunkterna!
    Jag har inget större problem med bilen – är mest bara vetgirig!

  • Måste bara få undra:
    Läste i en annan bilmärkestråd (Citroen):
    ”Elektrodavstånd ska vara 0.9mm.
    Kan ökas till 1.1 för mindre ryck vid motorbroms och uppsläppt koppling (lägre farter)”
    Finns det något stöd för detta påstående???
    /Sven
    Som åker i en 900S -91 som ibland rycker lite enl beskrivningen ovan. Stift NGK BCP7EV (0,6mm)

  • Stort tack för svar!
    Mycket värdefullt med monteringsanvisningen! Gäller CD from -87 men borde gälla alla CD därefter, eller är det någon skillnad i bakvagnen?
    Skroten? Själva kroken med sitt fäste verkar finnas, men dessvärre inte så lätt att få tag i förstärkningsdelarna under bakvagnen
    Jo, jag har sett att Rameder har, men endast för CC.
    /Sven

  • Hej igen!
    Nån som har en monteringsanvisning att kopiera?
    Nu har jag f.ö. sett bilder som tyder på att det är samma på CS och CD! Eller?
    /Sven

  • Hej
    Verkar svårt att få tag i en dragkrok att eftermontera på en Saab 9000!
    T.ex. 1997 CE eller CD (det skiljer väl mellan dessa?)
    Nån som vet var /om det finns?

  • Hoppas det löst sig!
    Annars håller jag med Mr Broberg ovan.
    Precis detta fel hade jag – berodde på ljusomkopplaren, som jag fick byta.

  • Hej.
    Gäller en 900S -91. Med elektronisk bränsletrycksmätare inkopplad till railen.
    Det hände en konstig sak i somras. När jag stängde av motorn ÖKADE bränsletrycket sakta till nästan 3 bar för att sen så småningom långsamt sjunka.
    Det enda jag kunde komma på som kunde innehålla en volym med högre tryck som långsamt släpptes ut var bränslefiltre…[Läs mer]

  • Jodå – jag har avlastat framvagnen, och lyckats på ena sidan fram, men inte på den andra
    /Skulle vara en ledsen gubbe här – Hur hittat man dom?/

  • När vi är inne på detta ämne
    Nån som kan tipsa om en bra liten avdragare för att få loss neder-änden på stötdämparen (900 og). Sitter som berget på ena sidan! Svårt att komma åt!

  • Filtret sitter illa till innanför hö bakhjul. Men helt ok om man gillar att ligga och jobba under bilen! Kräver rejäl upp-pallning om man inte har lyft!
    Sista gången jag bytte lämnade jag jobbet till min Saab-verkstad. Helt klart värt 259:-!

  • Ok. Då vet jag att 2,1 L inte passar.
    Om man ska testa med tryckluft vore det bra att veta hur högt tryck pumpen kan ge…..
    Ursäkta en frågvis!

  • Tack för alla svar! Trevligt att man är lyckligt lottad!
    Om man nu ska försöka få tag i en begagnad BTR, vilka typer passar? Hittade 2 på nätet, en i16 -91 och en 2,1 liters -92. De har ju ett mindre arbetsområde än turbon som även jobbar med + tryck. Men det kanske kvittar? Man kan väl f.ö. testa funktionen med tryckluft.
    Nån som har koll på rese…[Läs mer]

  • Påställd första gången 19/6 1991.
    Om du med varningssymboler menar t.ex. ”CHECK ENGINE” längst upp till vänster – så syns inte texten normalt. Får väl anses vara dold….

  • Nja – det roliga med en hobbybil är väl att tränga in i tekniken och göra förbättringar så att den fungerar så bra som möjligt…slippa bli stående…
    Det är vad JAG tycker. Det finns massor med kunskap här på forumet som många delar med sig av. Tack för det!
    F.ö. verkar Lucas-systemet väldigt bra, har ALDRIG krånglat under de 6,5 år jag haft bilen.

  • Hej!
    Man undrar lite om en 900S -91 som gått 30kmil. Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp… Vad händer då? Om t.ex. membranet pajar – får man ut soppan i insuget via styrtrycksslangen?
    Och var får man tag i en ny?

  • Tack för inläggen!
    Jag får kanske leva med detta….självjusteringen fungerar tydligen inte!
    Har ingen lust att plocka isär oket, det är ju ganska lätt att justera vid behov!

  • Hej!
    Jag får ofta justera handbromsen vä bak. Bytte det bromsoket för några år sedan till ej orginal. Hö bak är orginal och behöver aldrig justeras!
    I VHB hittar jag 2 olika justeringsanvisningar beroende på årgång 88-90, eller 91->.
    På den tidigare ska wirespelet vara 1 mm, på den senare 2 mm! På den tidigare ska man justera in insexskruven…[Läs mer]

  • Jag har också gjort denna procedur, men eftersom jag är lite feg (rädd att gammal plast blivit skör med åren), så lät jag behållaren sitta kvar och i stället kapade returslangen en bit ner på ett åtkomligt ställe och anslöt en avtappningsslang på returslangen nerifrån. Sög först ur behållaren.
    Skaffade en slangkoppling och skarvade sen ihop…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng