svesson

  • svesson svarade på ämnet Ta isär tryckknapp? i forumet OG900 20 timmar sedan

    Tack för tipset Andreas!
    Men tyvärr hjälpte det inte mig. Denna switch verkar inte gå att ta isär
    /Sven

  • Hej
    Hur tar man isär en strömbrytare (vanlig typ i instrumentbrädan OG900, se bild) för att byta lampa?
    Jag försökte dra ut knappen men den lossar inte. Knäppte till och övergick till momentan funktion från att innan varit dubbeltryck-funktion!
    Men jag vill sätta i en starkare lampa!

    God Jul önskas alla Saab-vänner!
    /Sven

  • Tack för respons!
    Mitt tätningsproblem har jag nu löst med en plan gummipackning.
    Men detta om temperaturgivaren är ju intressant…..Martin….Har du ersatt ordinarie tempgivare (mellan 2:an och 3:ans insug, blå kontakt) med en likadan men med annan temp-karaktäristik? Eller ett löst NTC-motstånd? Specifikation? Var får man tag i en sån?
    Hi…[Läs mer]

  • Hej
    Fråga till någon etanol-expert. Gäller en 900S -91
    För att förbättra kallstartsegenskaperna med etanol försöker jag montera en kallstartsspridare från en 8-ventilare på min 16V. Problemet är att det inte går att få tätt! Hålet (koniskt) i mitt spjällhus är större än gummipackningen i spridaren.
    Hur gör jag??

    /Sven

  • Tack saabaero
    Googlade fram en länk på saabworld.net som jag ska testa om jag inte kan få skivan att funka i min gamla XP-dator, som faktiskt ÄR en 32-bitars Home Edition

  • Hej!
    För ett par år sen köpte jag ett par 9000-skivor från Saabklubben. Verkstadshandbok och reservdelskatalog. VHB går bra att läsa, men värre med reservdelskatalogen (kallad EPC 2010). Den skulle kunna läsas med en XP-dator, och det har jag, men det funkar inte. Får upp UMF-filer mm konstigheter som jag inte kan hantera.
    Nån som kan ge mig nå…[Läs mer]

  • Man tackar för råd och synpunkter!
    Såklart vore det bra om man också kunde ta bort avgasgrenröret. MEN – Man har ju viss respekt för grenrörsbultar, kan ju gå av (eller brukar de lossa lätt?, ni som har skruvat mycket) – Och dessutom verkar det inte gå att ta isär grenrör och turbo (med sina kylvätskeanslutningar), utan man måste väck med hela…[Läs mer]

  • Nix ”saabaero” jag vill ta bort de två stagen från motorkudden som fäster i motorn. För att försöka komma åt en läckande packning vid avtappningspluggen/motorvärmaranslutningen under grenröret. Har skrivit en tråd om detta tidigare

  • Visst,”exlssn”, det är min plan B, men jag försöker hitta ett sätt att kanske slippa krypa under bilen. Det måste man nog göra för att komma åt pumpfästets understa bult

  • Hej!
    Gäller en 900S -91
    Jag skulle behöva komma åt en skruv till hö motorfäste, KANSKE åtkomlig om man kan ta bort servopumpens remskiva.
    Men det går inte – såvitt jag kan se. Eller?
    /Sven

  • OK Tack för inläggen!
    Ja, jag har också LUCAS i min 91:a
    Så då har vi lärt oss att det finns skillnader här, bra att veta!
    /Sven

  • Jag är ganska säker på att det är rätt motor (16vent), men sladden till fördelarens kontakt är omlindad med el-teip, så fördelaren kanske är utbytt. Jag har för mig att jag läst här på forumet att man kan ta fördelare från annan bil och modifiera inkopplingen. Kanske är så…..
    Sett från bilens framände har jag 1:an kl 11, 3:an kl 8, 4:an kl 5, 2:…[Läs mer]

  • Hej
    Tänkte byta tändkablar på min 900S -91.
    Tittade i instruktionsmanual och verkstadshandbok och märker att mina tändkablar sitter 180gr fel på fördelarlocket! Dock rätt tändföljd förstås, bilen funkar bra. Kanske inte spelar någon roll? Men jag (förlåt min okunskap) trodde man synkade ihop insprutet med tändningen. Men så är det tydligen inte…[Läs mer]

  • Problemet löst med en beg låsmotor från skroten. Sen sågade jag isär den gamla (se bilder). Innehöll motor och kuggväxel med kuggstång. Inga ändlägesbrytare eller liknande så den kräver nog styrning från den elektroniska styrenheten. Felet på min enhet verkar vara att en av klackarna på kuggstången gått av. /Sven

  • Hej
    Liten incident i går på min 900S -91.
    ”Puff” sa det, och motorn stannade. Som tur var fanns det plats att stanna och lyfta på huven. Konstaterade att den grova insugningsslangen till spjällhuset lossat. Gick att sätta tillbaka och dra fast slangklämman med medhavd skruvmejsel.
    Lite lurigt att få fast den bra, pga att slangen är konisk, gammal…[Läs mer]

  • Hej
    Jag har just plockat ut låsmotorn hö bak på min 900S -91
    Den går tyvärr inte att plocka isär, verkar ordentligt hoplimmad, så jag vet inte hur den är tänkt att fungera.
    Men det borde väl vara så att kolven drar åt olika håll beroende på polaritet på spänningen, och att kolven är frikopplad i spänningslöst tillstånd. Gissat rätt? Vill gärna ku…[Läs mer]

  • Tack för bra svar ”saabaero”!
    Vad har dessa motorer för motorbeteckning?, hittar bara B234 på VHB-skivan (förutom 6:an B308)
    Byte kamkedja? Kan man tydligen göra med motorn på plats…..? Eller
    /Sven

  • Hej i sommarvärmen, en liten fråga bara:
    Nånstans har jag läst att det var problem med 2,3 -litersmotorn, balansaxlar eller nåt….hur är det? Årsmodellberoende?
    Sen är ju 2,0 förstås snålare, men vad skiljer för övrigt? Plus / Minus……
    /Sven

  • Hej
    Till någon växellåds-expert…..
    Hur funkar kedjesträckaren för primärväxel-kedjan?
    På baksidan finns någon sorts ”ventil” med en kula.
    Nån sorts backventil? Hur kollar man den????
    Gäller en 5-växlad låda för 900S -91 som jag håller på att mecka med

    ……Man är ju tyvärr född nyfiken och frågvis…..
    /Sven

  • Nån som har en verkstadskran/motorlyft som bara står i vägen. Ev en med defekt hydraulik som kan stel-opereras och kompletteras med lyftblock. Demonterbar, i mellansverige.
    Alternativ: Biltema har en billigare nu för 1800:- Nån som testat den?
    /Sven

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng