svesson

  • Hej
    Förmodligen har du koll på detta MEN
    När jag en gång bytte koppling på en 900 -83:a, visade det sig att anslutningsstosen på vätskebehållaren ej var öppen (fel-gjuten!). Man hade lyckats fylla upp systemet direkt genom slangen! ELLER har jag drömt detta! Det var ett tag sen. Men kolla!
    För ett par år sen (detta har jag inte drömt!) byt…[Läs mer]

  • URSÄKTA! Nu var jag lite för snabb.
    Såg just i VHB att man lossar strömställarpanelen mha 4 skruvar underifrån….
    MEN oavsett detta – det vore rätt bra med ett delbart knäskydd.

  • Hallo
    Idag konstaterade jag fel på ljusomkopplaren uppe till vänster. Felet medför att jag har spänning kvar i bilen fast jag tagit ur tändningsnyckeln.
    För att komma åt måste jag nu ta loss radiokonsolen och skruva bort knäskyddet ….igen…..
    Kul att skruva i en gammal Saab – men det finns ju gränser!
    Det vore alltså bra om man på ett snyggt…[Läs mer]

  • OK Tack för svar!
    Då vet jag lite mer.

  • Hej
    Vad händer med motorolja av bra kvalitet?
    Ok att använda i gräsklipparen även om oljan är 10 -20 år gammal?
    Och uppfyller API-kraven
    URSÄKTA Detta har inte med Saab att göra, men det kunde vara intressant få synpunkter på
    Dumt att slänga bort olja i onödan
    /Sven.

  • TACK för svar!
    Lite som jag misstänkte alltså! Mätaren (digital Auto-gauge) var väldigt nedsatt i pris. Men den fyller sin uppgift, nämligen att visa om bränslepumpen fungerar, men i övrigt inte att lita på alltså! Bilen går bra på tomgång, startar lätt, ryker inte ett dugg. BTR:en är nog original.
    Förresten – hur ser man att en bränslepump hål…[Läs mer]

  • Mäter med en elektronisk givare ansluten med en 10 cm slang direkt mot railen (bakänden)

  • Hej
    Årets vinterprojekt var att installera en bränsletrycksmätare på min 900S -91 ( +en kallstartsspridare, men det är en annan historia).
    När jag nu kör så ligger trycket på 2,8-3,2 bar vid tomgång och lugn körning som det ska, vid måttlig acc ökar till 5-6 bar,
    men vid kraftig acc står mätaren i botten på 7 bar!
    Ska det vara så här? Vilket…[Läs mer]

  • Hej
    Jag har i tidigare tråd försökt få hjälp att plocka fram bilderna på en reservdels-katalog-skiva, men nu har jag, när jag tittade lite i trådarna om 9-3, upptäckt ett inlägg med en länk till verkstadshandbok (WIS) och reservdelskatalog (EPC) som gäller flera saabar:
    http://saabworld.net/showthread.php?t=33310
    där finns länkar för nedladdni…[Läs mer]

  • Hej Johan H!
    Jo, jag tog fram den gamla XP-datorn och gjorde ett nytt försök i dag.
    Det finns en SETUP-fil som innehåller guide och nedladdning, men man får ”Error” på några filer .mdb; .ldb; DAO som inte datorn kan hantera. I övrig funkar nedladdning av ca 10000 UMF-bildfiler (som man fö kommer åt direkt från skivan också, utan nedladdnin…[Läs mer]

  • Jag brukar ta bort remskivan på generatorn (4 bultar) så behöver man inte pressa ner generatorn så hårt mot motorn. Var rädd om kablarna till generatorn!

  • Nu blir jag rätt besviken på Saab-klubbens reservdelsförsäljning. Det står ”Olja, Servostyrning 99,900,9-3,9-5 1974-2014” och då räknar jag med att den kan användas i min 900 -91:a!
    Vad händer med fel olja? Det nämns att packningarna tar stryk…..
    Jag bytte olja för att matarslangen från behållare till pump var oljefuktig på utsidan. På s…[Läs mer]

  • Hej
    Jag bytte olja i styrservot för ett par månader sen. Köpte då från Saabklubbens reservdelsförsäljning Art nr 93160548

    Hälsningar
    /Sven

  • svesson svarade på ämnet Ta isär tryckknapp? i forumet OG900 7 månader sedan

    Tack för inlägget johand8
    Men
    Jag fick visserligen isär switchen – men inte ihop den igen….med rätt funktion….
    Och lampan går definitivt inte att byta ut
    Så jag vill påstå att DENNA variant inte är avsedd att plockas isär, kanske finns andra (tidigare varianter) med liknande utseende
    /Sven

  • svesson svarade på ämnet Ta isär tryckknapp? i forumet OG900 7 månader sedan

    Tack för tipset Andreas!
    Men tyvärr hjälpte det inte mig. Denna switch verkar inte gå att ta isär
    /Sven

  • Hej
    Hur tar man isär en strömbrytare (vanlig typ i instrumentbrädan OG900, se bild) för att byta lampa?
    Jag försökte dra ut knappen men den lossar inte. Knäppte till och övergick till momentan funktion från att innan varit dubbeltryck-funktion!
    Men jag vill sätta i en starkare lampa!

    God Jul önskas alla Saab-vänner!
    /Sven

  • Tack för respons!
    Mitt tätningsproblem har jag nu löst med en plan gummipackning.
    Men detta om temperaturgivaren är ju intressant…..Martin….Har du ersatt ordinarie tempgivare (mellan 2:an och 3:ans insug, blå kontakt) med en likadan men med annan temp-karaktäristik? Eller ett löst NTC-motstånd? Specifikation? Var får man tag i en sån?
    Hi…[Läs mer]

  • Hej
    Fråga till någon etanol-expert. Gäller en 900S -91
    För att förbättra kallstartsegenskaperna med etanol försöker jag montera en kallstartsspridare från en 8-ventilare på min 16V. Problemet är att det inte går att få tätt! Hålet (koniskt) i mitt spjällhus är större än gummipackningen i spridaren.
    Hur gör jag??

    /Sven

  • Tack saabaero
    Googlade fram en länk på saabworld.net som jag ska testa om jag inte kan få skivan att funka i min gamla XP-dator, som faktiskt ÄR en 32-bitars Home Edition

  • Hej!
    För ett par år sen köpte jag ett par 9000-skivor från Saabklubben. Verkstadshandbok och reservdelskatalog. VHB går bra att läsa, men värre med reservdelskatalogen (kallad EPC 2010). Den skulle kunna läsas med en XP-dator, och det har jag, men det funkar inte. Får upp UMF-filer mm konstigheter som jag inte kan hantera.
    Nån som kan ge mig nå…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng