svesson

  • Jag har också gjort denna procedur, men eftersom jag är lite feg (rädd att gammal plast blivit skör med åren), så lät jag behållaren sitta kvar och i stället kapade returslangen en bit ner på ett åtkomligt ställe och anslöt en avtappningsslang på returslangen nerifrån. Sög först ur behållaren.
    Skaffade en slangkoppling och skarvade sen ihop…[Läs mer]

  • Biltema har självlåsande ”buntband” av rostfritt stål. Art. 61-724.
    Jag har inte använt dem som du tänker – men som ett tips…..

  • Tack för inlägg och tips!
    Främre och höger motorfäste är nu kollade ok. Hade jag tänkte lite längre skulle jag ha tittat på hur vä motorfäste betedde sig nr jag lyfte motorn med hö fäste lossat. Borde synts då om det var kass…..
    Ryckningarna uppträder bara när jag släpper gasen. Inte alltid dock … kan funka utan ryck flera gånger i rad…. S…[Läs mer]

  • Jo, motorkudden fram har jag bytt ut. Av homogent gummi. Finns hydrauliska främre kuddar?
    Hö o vä kudde tror jag är av hydraulisk typ. Bifogar bilder. Men tydligen kan de gå sönder….Får väl lossa på hö sida och kolla skicket.
    F.ö. Tycker jag motorn sitter stadigt när man försöker rycka i den för hand – med det behövs nog större krafter. Ska tes…[Läs mer]

  • Hej!
    Ny fundering, i Coronatider när man får hålla sig hemma och pyssla om sin hobbybil:
    Min 900S -91, nästan 30.000 mil, rycker ibland till ordentligt när man släpper gasen för att motorbromsa eller växla.
    Finns väl mycket som är slitet förstås, men var börjar man leta för att hitta och ev åtgärda?
    Drivknutar, primärväxel, lamellaxel?
    Växel…[Läs mer]

  • Inga problem! Bilen startar och går fint (fn på 100% E85), men man vill ju försöka förbättra……och minimera ev problem…
    I VHB hittar jag:
    ”Stoppa bränslepumpen genom att ställa strömställaren
    i läge ”OFF”. Trycket ska nu omedelbart
    sjunka 0,1-0,2 bar. Om resttrycket sjunkit
    mer efter ca 10 minuter, kontrollera tryckregulatorn
    och bränslepumpe…[Läs mer]

  • Tack för svar!
    Kan den backventilen (vid pumpen) bytas separat i förebyggande syfte?

  • Hej!
    Gäller en 900S
    Jag har en bränsletrycksmätare (blev bra med montering vid luftfilterburken!) som är rätt intressant att studera.
    När man slår på tändningen går den snabbt upp till 3 bar vilket väl är OK.
    Under körning 2,5 – 3,4 bar -> OK
    Nr man stänger av motorn sjunker trycket snabbt från 2,5 (tomgång) till 2 bar! Sedan väldigt långsam…[Läs mer]

  • Nix – Man skämtar inte om så viktiga saker som vårens premiärtur…….

  • Jag kanske inte var helt tydlig – Men jag har beställt 2 st nya reläer som ska bytas förbyggande innan jag skruvar ihop.
    Väntar nu f.ö. på 1 april så jag kan ta ut kärran och köra lite…..

  • Nu har jag plockat ner knäskyddet och hittat 2 st reläer 8536401 längst till höger. Finns på saab-klubben, Skruvat och på webshop.saabparts.
    F.ö. ska jag nog prova med en sladd med återfjädrande brytare (död mans grepp) som man kan koppla in (via säkring) mellan +12V och bränslepumpens säkringshållare i elcentralen. Samma som när man tömmer tan…[Läs mer]

  • Tack! Viktig aspekt där!
    Hade väl bara tänkt använda detta för korta sträckor i nödfall.
    Alternativt får man väl byta reläet förebyggande. Finns att köpa var? Nån som vet….

  • Hej.
    Man vill ju gardera sig mot driftstörningar och nu tänkte jag ordna en möjlighet att koppla in 12V direkt på ledningen till bränslepumpen om reläet skulle krångla.
    När jag tittar i schemat ser jag inga problem. Eller?
    Förresten hur mycket ström drar pumpen? Gäller en 900S -91

  • svesson svarade på ämnet Siliconslangar bra? i forumet OG900 5 månader sedan

    Jag ställde samma fråga på saabturboclub.com den 12/2. Där blev det en intressant diskussion i detta ämne. Kolla gärna där!

  • Hej. Ska byta några kylvattenslangar. 900S -91.
    Finns satser med siliconslang att köpa (speedparts, do88, realcar), för ganska stor peng, men jag utgår från att de fungerar bra. Är väl mjukare än gummi och borde då täta bättre i anslutningarna….
    Några nackdelar – ni som provat ? /Sven

  • Tack för respons!
    Tråden i SaabTurboClubSweden var mycket intressant! En utförligt beskriven felsökning. Verkar som att motorstyrenheten version 80370A och B är kompatibla. Som du trodde också ”Johan”. Jag kollade också igenom detta forum och man tror i ett inlägg att 80370A är en ersättningsbox till 80147D.
    Men vad gäller om byte? Är det bara att skifta?

  • Hej på er.
    Jag tänkte skaffa en motorstyrenhet att ha i reserv till min 900S -91.
    Lucas CU 14.1
    Artikelnr/Part nr 7872336
    MEN när jag kollar på bildelbasen finns det flera versioner med detta artikelnr/part nr
    Dels 80370A eller B
    Dels 80147D
    I min bil sitter en som heter 80370A
    Vad skiljer? Vilken ska jag ha?
    Nästa fråga: Det är väl bara att ski…[Läs mer]

  • Tack ALLA för intressant info!
    Vad menar du med ful-konvertering, saabaero?
    Kul med intresset att köra på etanol.
    Sen får vi se vad senaste dagarnas politiska utspel om att subventionera etanolkonvertering av befintliga bensinbilar leder till.
    De flesta biltillverkare brukar ju inte vara så intresserade av etanoldrift…..De kommer att ta bra betalt!

  • svesson svarade på ämnet 9000 med B202-motorn? i forumet 9000 8 månader sedan

    Ok Tack för snabba svar!
    Mitt intresse för B202-motorn beror på att jag med ganska enkla medel (större spridare, justering av fördelaren) lyckats få min 900S-91 gå bra på E85 (ej vinterkörning dock)
    Men visst
    Man borde då alltså sikta in sig på en 9000 årgång 94 och framåt eller en 9-5:a om man vill blandtanka…
    Men förresten, kan man program…[Läs mer]

  • Hej på er Saabvänner!
    OM man skulle ge efter för det inre ”vill ha”-trycket och byta upp sig till en 9000, så får man ju ganska mycket bil för pengarna.
    Men om man gillar B202-motorn (etanoldrift), vilka årgångar/modeller ska man då sikta in sig på?
    /Sven
    PS För att muntra upp er lite i höstmörkret skickar jag med ett par bilder från min gamla ”pa…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng