tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 7 månader sedan
Sorry. Mina problem bestod, som ofta ellers av basic – fel. Det var dårlig kontakt mot ena tändpluggen. Den lilla påskrudde tändpluggtoppen var lös. När detta nu er fixad kann jag släppa den til 50 på fjerde och axa upp igjen utan störande ryckningar. Mitt smil er bredare nu !!! Högre luftfilter gjöres torsdag.
tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 7 månader sedan
Den er lite ryckig och kraftlös under 2500. Jag har dock fått anvisning på at endra mitt luftfilter. Det var för lågt över förgasarens luftinntag. Bänkkörningen utfördes således med filteret borttaget. Skal ordna et mellanlegg så at filteret kommer högre. Får material till detta på torsdag. Kann hände detta löser problemet. Testarens sampli…[Läs mer]
tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 7 månader sedan
Jag lovade återkomma efter bänk – körningen av min 1730 cc V4 motor. Den har enkelblås Strömtoppar, Standard B – grenrör + modifisert Simmons, Weber DGV 32/36. Motoreffekten blev 100,2 hk. (motorhestar) vid 6000 omdreininger. Effekten stannar på detta nivå tils den stupar på 6500. Testaren tyckte jag skulle ha større förgasare der båda spjellen öp…[Läs mer]
tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 9 månader sedan
Kommer gjerne åter med info. om detta. Bänkkörningen skjer 11/6.
tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 9 månader sedan
Hej. Tackar för information. Jag blir lite nyfiken sidan din motor er ganska lik min; Vilken effekt har du ? Har också tänkt på DCD 36, men hadde en DGV 32/36 i nyskick i hyllorna. Bänkkörningen vil visa om jag byter til DCD 36.
tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 9 månader sedan
Tackar, Fuling !!!
tigerhonda_0 svarade på ämnet 1730 cc V4 – maxvarv. i forumet SSR 15 år, 9 månader sedan
Motorn har Strömtoppar, enkelblås med hårdare fjädrar / lätta brickor. 7,2 kamaksel. Standard lyftare. Standard vev, vevstaker, kolvar, DGV 32/36, standard B avgass. Motorn i toppskick / alt nytt. Vipparmarna er lettade / polerade.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Weber 36/36DCD på V4; montering i forumet 95/96 V4 15 år, 10 månader sedan
Stopp, stopp, stopp ! Forsöka med 3 styck 6 mm värmeisolerande mellanleggsplattor. Fås hos Kg och andre med Weber – tilbehör. Extra värmeisolering + lite extra längd på innsugen er bare positivt. Får plass med DGV 32/36 i 96 V4 utan scoop.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Termostatstyrd fläkt för SAAB 96 V4 – hur fixa? i forumet SSR 15 år, 10 månader sedan
Saab turbo fläkt med part # 8337859 passar klockrent på original 96 kylare. Viss justering av plasten krävs – trångt.
tigerhonda_0 svarade på ämnet förgasare i forumet SSR 15 år, 10 månader sedan
3 X 6 mm mellanleggspackning !
tigerhonda_0 svarade på ämnet Kamaxel V4 i forumet 95/96 V4 15 år, 10 månader sedan
Hej. Strunta i märkningen. Den kan va standard på en omslipad kam. Mäta ! Du mäter från grundcirkeln til lobbens högsta lyft. Sen mäter du grundcirkeln. Differansen er lyftet. 7,2 lyfter 7,2 och så vidare.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Fakta om Smålandsfälgen? i forumet SSR 15 år, 11 månader sedan
Bilen blir nog tuffare, men knappast bettre att köra !
tigerhonda_0 svarade på ämnet Balsafylning av vevaxel i forumet SSR 16 år sedan
Att man använder et så lite tåligt material som balsa måste vara att man inte vil förstöra avbalanseringen.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Trimmad motor i forumet SSR 16 år sedan
Kylning: Kylfläkt från vissa Saab Turbo passar klockrent på original V4 kylare. Kylaren måste som Fuling säger vara i gott skick. Dumt att montera en termobrytare i en dårlig kylare. Min kylfläkt har part#: 8337859. Viss modifiering av plasten krevs. Originalt fläktlager måste tas veck. Hålet pluggas. Lite finlir med plasseringen av fläkten b…[Läs mer]
tigerhonda_0 svarade på ämnet ventil inställning 1700 motor !!?? i forumet SSR 16 år sedan
7,2 kam skall ha 0,50 mm inn och ut, kall motor.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Rallytoppar V4 i forumet SSR 16 år, 2 månader sedan
Fuling har så klart rett. Hvis man har som mål at en motor från tidlig 60 – tal skal fungera OPTIMALT med dagens mått, så måste man använda all tilgjenglig kunnskap. Kul at Fuling har höga mål för sin V4 HGV. Den fungerar ju också mer enn skapligt. Hvis man har som mål att ha lite kul på landsväg och bana då och då, räcker det gott med den tek…[Läs mer]
tigerhonda_0 svarade på ämnet Större Kylare till v4 i forumet SSR 16 år, 2 månader sedan
På min kylfläkt står Saab nr: 8337859
tigerhonda_0 svarade på ämnet Rallytoppar V4 i forumet SSR 16 år, 2 månader sedan
Kolla med Saabs sport- og rallykatalog från tidlig 70-tal. En korrekt portad topp med dom stora ventilerna gjer också det beste bunn- och mellanregister = man tappar inget ! OBS: Innsuget bör matchas med dom portade topparna.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Större Kylare till v4 i forumet SSR 16 år, 2 månader sedan
Kan kolla om det finns part # på den jag har.
tigerhonda_0 svarade på ämnet Större Kylare till v4 i forumet SSR 16 år, 2 månader sedan
Vill tipsa om att elkylfläkt från vissa Saab turbo passar klockrent på V4 – kylaren. Fläktlageret i registerkåpan måste bort för att gje plass. Hålet pluggas. Kortare fläktrem monteras. Termobrytare kann också monteras i V4 – kylaren. Jag har gjort klart det i min bil, men inte provat enn. Provas på torra vägar i april månad!
- Visa mera