tobbe99

  • Jag lämnade in mina till en firma som är specialicerade på att renovera aluminiumfälgar. Jag tror att jag betalade runt 450:- styck för blästring och pulverlack! Dom blev kanonfina, nästan snyggare än nya!

  • Som jag saknar min gamla Indiskgula 74:a. Blev ett par utflykter med klubben här i Gbg för sådär 20 år sedan!! Tusan, jag har en bild i datorn, men kan inte lägga in den!

    http://se.msnusers.com/SaabV4-74

  • Hejsan!

    Att byta insatsera på din bil är ganska enkelt! Sätt du i en vanlig klotlampa under besiktningen, och byt sedan ut mot kompletta H4-insatser i lugn och ro.

  • Magnus!!

    Här måste vi nog stötta varandra till 100%. Jag resonerar precis som du!!

    ”Tobbe”

  • Det ligger väldigt mycket i det Pelle säger, men ändå! Visst ser det sött ut med dom små rackarna bredvid varandra, och tänk om man ändå får ut dom där åtta extra hästarna!! 99:an är ju trots sina 100 kusar ingen raket direkt!

    Själv har jag precis köpt ett dubbelförgasar-arrangemang för H-motor!! Skall bara klura ut om man kan använda original…[Läs mer]

  • Ahlis:
    1)Vilken typ av motor det är spelar mindre roll! Andemeningen är att om en motor slaggat igen av gammal olja, så kan den lösas upp av syntetoljan.

    2)Den olja som förekommer vid ventilerna letar sig dit via ventilstyrningarna. Där finns det ganska gott om olja, men den skall ju förhoppningsvis inte komma igenom ventiltätningarna, men des…[Läs mer]

  • Anders! Jag har dammsugit OK, i Göteborgsregionen på dessa blad (OK säljer SAAB originalbladen)! Det kan möjligen finnas kvar på OK i Skene! Såg några satser där för tre, fyra år sedan! Jag har annars några satser som jag kan sälja för inköpspriset, ca 100:-. Jag kan delleverera dessa till en Saabkompis i Bollebygd ifall du vill! Maila gärna o…[Läs mer]

  • Hejsan!!

    Jag kan bara instämma med ovanstående, men göra ett par tillägg. Kan det inte helt enkelt vara topplockspackningen??

    Och; glödtändning samt spikning beror oftast på för hög tändning, men har Tyrann trassel med vakumslangar och membran, så kan felet lika gärna bero på att bilen går för magert.

    ”Tobbe”

  • Hej igen!!

    När det gäller inredningen, kanske du skall leta efter en som passar i din bil. Du kan ju försöka välja en färg så nära originalet som möjligt! Det blir ju inte fult om du sedan sätter på en matchande överdragsklädsel, t.ex Sport&Rally. Har dörrsidorna klarat sig??

  • Hej igen!

    Köp en slit och släng-99:a, och lacka den svart istället. När du vaxat den några gånger, kommer du att längta efter en bil med metalliclack med mycket klarlack! Mer synd det där med inredningen! Går det inte att fixa till? Är det trasigt helt och hållet, eller bara nött och smutsigt? Det finns ju en del dundermedel för inredningar!

    ”Tobbe”

  • Hejsan!

    Lollo, var har du garaget? Är det larmat? Klarar man låset med bultsax liten?
    ”Tobbe”

  • Hejsan!

    Japp, så är det!Denna tråd har varit uppe tidigare, men jag hittar den inte. Det finns strömbrytare som är märkta ”EXTRA” som man stoppar i. Man kan även använda dom blindlock som sitter i den vanliga instrumentbrädan. Eller om man vill, så kan man ju använda strömbrytare med inbyggd belysning, såsom dimbakljus, elbakruta etc! Senare…[Läs mer]

  • Hejsan!

    Det där har jag också funderat på! Jag roar mig med att åka på en Puch Racing emellanåt, och nästan varje gång får jag problem! Inte loppa, inte sot, men ändå börjar det misstända och tappa ork utan synbar anledning. Ibland har jag fått för mig att problemet ökar om man stått med motorn på tomgång en stund.

    Jag har samma erfarenhet a…[Läs mer]

  • Hejsan!

    Största marknaden för dessa förgasare är nog folkraceåkarna. För oss vardagsbilister brukar det innebära lite svårigheter med synkronisering och Co-halt. Finge jag tag i ett par fräscha för H-motorn, skulle jag dock kunna tänka mig att montera på min 99:a

    ”Tobbe”

  • Hejsan!

    Mmm, det brukar vara dyrare att lacka metallic, men man skall inte glömma att en kaross som skall lackas svart måste vara 110% rak och buckelfri = dyrare förarbete!

    ”Tobbe”

  • Hejsan!

    Tycker definitivt att du skall lacka i originalfärgen!!!

    ”Tobbe”

  • Hejsan!

    Aria Pro 2-bas,
    Fender Bassman 100, silverface-topp med tillhörande 4×12″-låda
    Två femtiotals Levin halv/akustiska orkestergitarrer.
    Alt och sopransax.
    Kanske dax att sätta ihop ett SAAB-band? ”Saabz”??
    ”Tobbe”

  • Hejsan!!

    Det beror på vilket lock du menar, eller kanske snarare vilken logga det är på nyckelluckan. Det finns ju med Wasos egna, vilken borde vara den vanligaste. Sedan finns det ju lock med både den gamla och nya SAAB-loggan, och dessa borde väl vara mer värdefulla, I samtliga fall pratar jag om dom 5-kantiga locken i rostfritt.

    ”Tobbe”

  • Hejsan!!

    Ja, det var verkligen trevlig läsning!! Men artikeln om brytarinställning verkar minst sagt skum! En fyrcylindrig motor brukar ha en kamvinkel på runt 50 grader, och inte 60. Sedan är det väl så att brytaravståndet minskar med tiden allteftersom klacken slits, och inte tvärtom som dom skriver!

    Roger,jag kunde inte undgå att se att du h…[Läs mer]

  • Kan bara instämma!!!

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng