tommy banana

  • Bidrar med en bild från Nord-Norge 020303. Snön på 90:an kom över natten…

    Hälsn. Tommy

  • Sorry…blandade ihop trådarna.

    T.

  • Träffade igår en man som var arbetsledare/verkmästare för bl.a. Talladega-ombyggnationen.
    Han kom faktiskt ihåg att fabriken tog över ”produktionen” på slutet, vilket bör vara 90 års modell. Han trodde dock att Thn (Trollhättan) fortsatte och har inget minne av Wallhamn som dock utgjorde fabrikens ”förlängda arm” under någon period.

    Hälsn. Tommy

  • Har någon farit med osanning?
    Hela denna historia genomsyras väl av okunskap, osäkerhet, dålig dokumentation och tidens ”minnesförfall”.
    Sakta, men säkert, får vi kanske de rätta uppgifterna med tid och diverse påminnelser…..?

    Hälsn. Tommy

  • Jag är inte SÄKER på att ombyggnationen flyttats men varken jag eller de jag pratat med har något minne av något sådant.
    Det borde vi ha kommit ihåg. Om byggnationen flyttats så är det lustigt att Nyköping byggt om Talladegor med senare datum än Per-Eriks bil daterad Wallhamn.
    Jag lyssnar vidare….
    Ni hänger upp er på SA-koder som jag nämnt ti…[Läs mer]

  • Vi får inte glömma bort att 90 års modell drabbades av lågkonjunktur.
    ” – Det gick inte att sälja dyra bilar och Talladegan var en förhållandevis dyr bil.”, var en kommentar jag nyss fått av en handlare.

    Hälsn. Tommy

  • Hej Per-Erik

    Jag har vidarebefordrat din Leverans-ID och intyget till då ansvarig för kommentar.
    Återkommer….

    T.

  • Vi måste också komma ihåg att den tiden inte ”styrdes” av datavärlden utan att den mänskliga faktorn hade än stort inflytande. Mina leveranslistor gjordes helt manuellt på en IBM skrivmaskin. Något som idag är ofattbart…eller?

    T.

  • Jag har sökt information angående SA-koderna men kommer ihåg att diskussionen var aktuell redan under försäljningstiden. Om jag inte minns fel så ifrågasattes SA-kodningen redan då utan svar. Jag tror inte man kan lita på SA-kodningen. Det var inte återförsäljarna som registerade bilarna.

    T.

  • Vore skoj att se hur intyget ser ut. Jag kan inte påminna mig om något sådant.
    M5 står för manuell 5-växlad låda, GPT & TPT kan jag inte påminna mig om. Om jag inte minns fel så står SR3 för soltak glas….eller var det elmanövrerat? Minnet är kort…

    Hälsn. Tommy

  • Ett förtydligande:
    De låga siffrorna för 90 års Talladega stämmer och gäller de bilar som byggdes om i Nyköping. Om fler bilar byggdes hos återförsäljare så är det ”off the record”. Men visst kan man tycka att de också är äkta Talladegor, i så fall….
    Det fanns en person som skulle bevaka att stripe m.m. inte kom i orätta händer och vid ett flert…[Läs mer]

  • Eftersom Talladega-konceptet är en eftermonterad historia så står det säkert inte mycket i bilen. Talladeg på bilden i förra inlägget avser färgen Talladegaröd

  • Rätt inställning, Per-Erik!

    Det finns ingen som plagierar något utan värde.
    Jag jobbar nu på att publicera mina listor i lätt omskriven form.

    Ha en skön lördag….!

    Hälsn. Tommy

  • De första Talladegorna levererades utan sidokjolar p.g.a. att man inte kunde få fram dem till ”seriestarten”. Därför lackerades de första trösklarna och i dagsläget är det okänt när under årsmodell 88 som man började montera kjolar. Det är mycket troligt att så skedde någonstans under modellåret.

    Orsaken till de få bilarna årsmodell 1990 b…[Läs mer]

  • Bilarna hade en grundspec. när de lämnade bandet i Thn och Finland. Talladega-paketet monterades i Nyköping på en internverkstad som hade hand om Saab Automobiles tjänstebilar (huvudkontoret låg då fortfarande kvar i Nyköping). Samma verkstad byggde även polis-, tull-, militär- och övriga specialbilar. Talladega-paketet var framtaget för den sv…[Läs mer]

  • Ingen av er blev först…jag fick en fråga via mail.

    …L1009681 finns inte med bland de åtta årsmodell 1990. Jag börjar tycka att något
    är skumt med bara åtta bilar. Kollar med initierade imorgon. Håll tummarna att ombyggnationen flyttades eller förändrades på något sätt. Jag återkommer så fort jag har info. Så fler frågor på årsmodell 90 kan v…[Läs mer]

  • Hej allihop!
    Vet inte just nu hur jag ska hantera detta.
    Funderar….

    Tills vidare kan den som undrar över sin bil fråga här i forumet.
    Jag behöver hela chassinumret.
    Jag kan också svara genom mail: sveticvm@hotmail.com
    Observera stavningen…

    Hälsn. T

  • Vad jag vet så var Talladega-modellen enbart avsedd för Sverige-marknaden. Englande hade ju sin Carlsson.

  • Hej alla Talladega-vänner!

    Jag ser att ni har många funderingar angående SA-koder, färger,äkta eller inte äkta Talladega….
    Jag har absolut svaret på vilka chassinummer som ”konverterades” till Talladega, AERO och CDE för den svenska marknaden.
    Det finns tyvärr en del ”falska” Talladegor vilket förmodligen gör en del besvikna om listorna s…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng