torbo

  • Rädda den!! 😀

  • Jag har tyvärr inte tiden att laga bilen, varken nu eller i fortsättningen. Jag kommer sälja bilen eventuellt i delar, då det finns endel godis på henne.

    Kommer med all säkerhet köpa en og900 i framtiden när jag har mer tid för meka. Dags att byta upp sig, självklart en nyare saab.

  • Jag är inte säker på att toppen inte hade sprickor. Känner mig ganska dum att jag inte inspekterade den noggrannare. 😳

    Är väldigt trött på att meka med den nu, funderar starkt på att göra mig av med den.

  • Stor besvikelse idag när jag tog bilen på en längre runda än bara tomgång.

    Bilen ryker fortfarande vitt som satan. Kylarvätskan sjunker lite också. Drar väl slutsatsen att toppen är sprucken.

    Snart ger jag upp!

  • Falskt alarm!

    Bilen startade nu, jag har alltså lyckats byta topplockspackning själv! Trodde det skulle vara betydligt svårare. Stort tack till Sebbo och Saabaero som gav viktiga tips! 😀
    Hoppas man kan hålla (denna) saab vid liv, trevlig julklapp minst sagt.

  • Biltema i morgon då! 😀

  • Detta är det djupaste förhållande jag haft med min bil, har aldrig varit nere så långt innan. 😆

    Har du något tips på hur man demonterar ventilfjädrarna?

  • Jahopp, då lärde man sig något nytt! 🙂
    Låt oss säga att jag får igång motorn sedan, hur ställer jag in tändningen? En annan historia kanske? 🙄

    Då var den ute! 😀
    Är det någon idé att plocka isär saken innan jag lämnar in den för planing?

  • Tackar så mycket för beskrivningen! Ska börja på det ikväll 😀

    (Visserligen har jag monterat bort fördelaren från ventilkåpan. Men det finns väl bara 2 sätt att sätta tillbaka den på? )

  • @el turbo negro wrote:

    om du vill ha snabb hjälp ring mig så ska jag förklara direckt hur du ska göra.
    mvh niklas 0738368638

    Du har inte lust att skriva det då? 🙄

  • Mjaa.. Jag lämnar nog in den istället 😉

    Sådär, avgasskiten är ur vägen!
    Det mesta är lossat från toppen. Men hur fasen gör jag med kamhjulet? (heter det så?) Antar att jag ändrar tändningen och allting om jag sätter tillbaka
    kedjan fel vid montering.
    I Haynes står det något om en fästplatta, men jag förstår inte hur det ska gå till? Måste ja…[Läs mer]

  • @Hedin wrote:

    Betalade också 300 ”svart” när jag fick toppen planad.
    Hur som helst så är det väldigt enkelt på 8v, gjorde det i somras på min, gick utan problem. Se bara till att kamaxeln kommer rätt i förhållande till veven när du monterar det igen, det misstaget gjorde jag 😳

    Det låter inte så dyrt med andra ord. Skönt!

    Får nog ta och lis…[Läs mer]

  • @Sebbo wrote:

    Läs hynes boken noga och om du har tillgång till den, saabs verkstads handbok. Se till att du har gott om tid och rätt verktyg.
    Att byta toppackning är inte speciellt svårt, har gjort det några ggr själv 🙂

    ………….

    Har ändrat min order från speedparts, tack för tipsen! 😀

    Vad kostar det att plana toppen hos en verkstad?

  • Härligt att höra, boostar upp självförtroendet ordentligt. I morgon börjas det plockas!

    (Köpte min första momentnyckel idag med, kan vara bra att ha) 😆

  • Vill bara passa på att tacka personerna på forumet också för all hjälp. Skulle inte kommit långt utan er 🙂

  • Tja! Snygg topic.

    Vad ska du ha en sprängskiss till? Jag bytte hela kopplingen ikl huvudcylinder ganska nyss. Vad är det du behöver hjälp med?

  • @Sebbo wrote:

    den ska sitta på lmm huset för det är en tunn svart med en kabelhandske på, right?

    Tunn svart ja, med en ögla på. lmm huset? Är det där bensinen kommer ut? 🙄

  • @Anderslindh wrote:

    tror ni menar åt samma håll. Och TS menar nog huvudparten av vxllådan som ändå är mot torpeden(bakåt). Men precis som broberg säger blir det svårt om den sidan som visas i bild ligger mot svänghjulet… 🙂

    Har vänt den nu, det verkar funka! 😀

    Men är det inte konstigt, borde man inte kalla den stora delen med alla växlarna ”V…[Läs mer]

  • Men är det verkligen luftningen som är problemet? Fjädrarna på tryckplattan åker in och ut när man kopplar.

    Kan det vara lamellen som är på fel håll?

    Åt vilket håll ska denna sidan vara? In mot växellådan, eller mot kylaren? Just nu är den innåt.

  • @dea wrote:

    Hur har du gjort när du luftade?

    Först tryckte jag olja igenom slaven. Det funkade ganska bra tills oljekannan blev knasig. Nästa gång trycksatte jag systemet från behållaren.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng