turbocab

  • Jepp, då har 9000 lämnat mig. Gick till en Saab/AlfaRomeo kille i Göteborg som skall sommarköra och sakta förädla vidare. Kul!

    Varför denna stress att sälja plötsligt? Jo, listan i huvet växte, bussningar, avgas kanske, dämpare mm. Min egen ambition och önskan med bilen blev även dess fall när det gäller mitt ägande. Sen vart det lite akut med t…[Läs mer]

  • Hm, jag kommer knappt ihåg men jag tror det var en från Speedparts. Jo, alltså jag är nöjd så till vida att den funkar fortfarande. Men hur länge – det får jag aldrig reda på eftersom bilen inte kommer vara med mig så länge.

    Du bör ju fixa plast-adapterna /Nipplarna till pumpen, dom kopplingar för ut och retur som ofta går sönder. Det går få los…[Läs mer]

  • Hm, vart tog mitt inlägg vägen?

    Hursomhelst, Spolningen fixad! Det var lätt, jag drog bort lyktan och började rota. Där var felet – T-stycket som går till lyktspolningen hade upplösts i intet och därför sjönk trycket. Mao, inga problem alls runt tanken och jag slapp riva innerskärm. Nu lirar allt. För info – Biltemas T/L-stycken med backventil…[Läs mer]

  • Ser ju riktigt nice ut allting. Nya modellen hus är ju rätt tjusiga, känns lite mer 9000 då. Vilket ju också var Saabs avsikt för övrigt. 🙂

    Gamla larm och extraljus – inget förstör mer än sånt… Har också grävt mig igen gammal sånt genom åren men att gå så här långt och snyggt som att sätta igen gamla hål gick jag aldrig. 🙂

    Kylarbalken – s…[Läs mer]

  • Tack för info. Jag är osäker på detta med avgaserna, men jag sitter ändå och fingrar på avtryckarknappen på Maptuns sida nu. Vi får se. Bilen har ju stått rätt mkt. Jag vet att min fars gamla 9000 2,3i 150hk höll på att brinna upp pga igensatt kat, men den bilen var ju inte direkt välservad…. Jag tänker bara börja med halvsatsen vilket är billi…[Läs mer]

  • Haha nej jag har en Kryssare för Saga cruises i Tyskland, sen är det Costas nya 5.500 passagerare Gasdrivna monster på 345 meter i Turku, Finland, sen väntar en NCL båt i Tyskland i sommar/Höst igen, plus allt annat… Har vart i Italien, Stockholm, Belgien och Norge nyligen bara så det har vart lugnt som fasen i år hittills. Det är mkt på gång…[Läs mer]

  • En frisk S känns väldigt rapp och pigg! Det blir mer insprutar känsla i dom utan IC och APC mm, det kommer direkt så att säga. Kanske har någon ställt upp GLT också, då blir det verkligen en skön vagn. 🙂 Vita Saabar har alltid vart snygga. Undrar hur din skulle sett ut med lite mer ”Aero” känsla, dvs Odoardå grå kofångare/si…[Läs mer]

  • Så, då har det meckats lite bil idag…. Nya stolarna är på plats. En lätt manöver, gött att dammsuga mm också. Förre ägaren (nån ägare…) spelade golf och åt på Sibylla då och då. 🙂

    Påställd, tvättad och klar:

    Nu kväll har lekt lite, och bilen är ju inte dum. Drar ingen olja eller vatten, åtdragning var en bra grej, laga slangen än…[Läs mer]

  • Perfekt göra framvagnsinställning själv! Här i Götet har vi ”Pekka”. Han gjorde min 9000 och herregud vad bra (och annorlunda!) bilen kändes efteråt. Jag skall dit med min cab också tänkte jag…. Orkar inte riktigt göra det själv (mest pga brist på rätt grejor) och Pekka brukar gilla en fin Saab, han lade kärlek på min 9000. 🙂

    Sugen på att…[Läs mer]

  • Snygga bilar. 🙂

    Det är en bra ide ta en paus med bilen och njuta lite, köra några mil och låta allt sätta sig. Inredningen är ju klar och efter det enormt fina arbete med maskin och hjulhus mm som nu gjorts så är det ju bara att chilla med bilen en sommar och sen göra det sista. Många hade nog börjat med lack kanske, eller gjort allt på en gång…[Läs mer]

  • Tack för rolig länk Regin! Har nog sett denna förr tror jag, men det var längesen nu. Även denna allra sista bilen ser ju att vara en Classic 225hk, av fälgar mm att döma!

    Andreas: Tack för info. Det är entusiasm på riktigt att ha jobbat där då det begav sig och sen skriva om det här 21 år senare. 🙂 Det låter ju onekligen som att min är från si…[Läs mer]

  • Hm, sitter och slösurfar lite och hittar lite trådar på STCS bla. Kikar man på Chassinr så är tydligen nummer ”Massasiffror…8785” den allra sista Saab 9000 som tillverkades, det var ju 1998.
    Min slutar på Nr …8616 och är alltså en av dom sista 200 bilarna! Min ställdes på första gången mitt i sommaren 1998. Så den var riktigt sen visar det…[Läs mer]

  • FInt allting. 🙂 Men kapa inte för mkt på rören baktill…. Jag är ju rätt så mkt Original-fan själv, men tider förändras och i tider av grå likformighet på våra vägar så kanske smällgula cabben ska ha en fet hagelbössa som sticker ut bak – bara för att man kan? ”All in” tänker jag. Just do it. 🙂

    Ser fram emot att se pärlan igen mot sommaren!

  • Det har vart kallt och blåsigt i Götet, så nåt jättemeckande har det inte blivit. Men lite har jag gjort. En bit bränslelsang 8 mm var ju perfekt ersättare för läckande slangen, så den biten är löst. Även om det nu inte pekar på nåt större läckage så har det fuktat olja från packningen framtill, mest till höger sett framifrån. Det är ju klassiskt.…[Läs mer]

  • Andra får kommentera det där med sprutet, jag vet inte om det är nån skillnad på dom. Men har du tänkt göra en laglig konvertering? Rent spontant så är det väl i princip omöjligt tror jag – såvida du inte Kat-konverterar. Så ändrades ju reglerna, att så länge man tillför nåt miljöbättrande så är det ganska lätt att få igenom en insprutare ti…[Läs mer]

  • Hoppsan:

    En liten pöl… Kylarvätska. 🙂 Så jag tror inte problemet var så stort. Och nu trillar ju polletten ner: Jag meckade ju i höstas och hade lite bråttom. Slangen från Kylaren till vätskebehållare för avluftning var lite lång och låg och skavde tyckte jag. Så jag var smart och klippte av den lite. Ni som jobbat med detta vet ju att den s…[Läs mer]

  • Coolt! Jag vet att dom gjorde reklam för att Saaben släpper ut renare luft än den tar in, och här var ju beviset! Har inte sett denna filmen förut, det var rätt coolt. 🙂

    Meckat fel bil idag, vardags slitvargen behöver kärlek också… Imorgon besiktning, tre veckor in på körförbudet… Jaja, bättre sent än aldrig. 🙂

  • Tack för tips! Blev dock inte så mkt meckat idag, det är ju typ storm och eländigt. Inget garage att mecka i, där står en cab och vägrar komma ut i det här vädret.

    Jag har ingen som helst glykoldoft i bilen och det immar inte, så jag tror inte det kommer in i kupen i alla fall. Var kikar jag efter läckage, ner i akvariet där nånstans?…[Läs mer]

  • Dags för provkörning igen, varje månad kör jag en sväng. Tyvärr så gav dagens provkörning lite nyktert uppvaknande. Den drar vatten – mkt… Behållaren är nästan tom och det fuktar, nej – rinnner, på framsidan motorn under toppen. Men, jag tycker olja ser fin ut och jag ser ingen rök heller. Har googlat lite och på STCS finns ju tusen trådar…[Läs mer]

  • turbocab svarade på ämnet 900 cabriolet turbo i forumet OG900 7 månader sedan

    Inget jag känner till… Åker jag förbi så kan jag kanske smyga in och kika. Står inte långt från min mor i Mölndal, har vart på Millons nån gång och kollat på bil förut. Man kan troligen på ett par minuter bedöma om det är värt gå vidare att kika noggrannare.

    Nåt fynd känns det knappast som, ser ut som det finns att göra. Är hela bakre vänste…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng