turbocab

  • Finns ju mkt folk runt Skåne som jobbar med Saab. Kanske någon kontaktar dig fast frågan är hur många som hänger på forumet.

    Popeys tips är ju jättebra, läs och följ! Mkt vanligt är ju läckage och slangar. Kolla ALLA. Tändningen står fel på många bilar, absolut värt kolla upp den. Grundladdet kan bli slappt också, kanske korta stången lite för a…[Läs mer]

  • Min Aero har nu gått 5000 mil knappt på Quadraluben jag hällde i kort efter inköpet. Det kanske är dags nu igen tänker jag. 5000 mil är ju oändligt mkt bättre än Saabs original bytesintervall som var just ”Oändligt” då dom inte hade nåt. Detta har ju stötts och blötts i forum varför det var så. Elaka kommentarer säger ju att Saab aldrig räknade me…[Läs mer]

  • Jag kör på den GM oljan, 5w-30. Brukar ju säljas ut på Saabfestivalen. Köpte två dunkar – räcker 4 år till cabben. 🙂 Har precis hällt i en dunk nu och räknar inte med att byta förrän om två år igen och knappa 1000 mil då. Jag går inte över 1000 mil, men jag häller inte ut olja, helsyntet, som gått 500 snälla mil i en sommarbil…. 🙂 Nå…[Läs mer]

  • Om ljudet blir för högt är ju mkt en smaksak såklart. Din bil har ju långa främre dämparen, som skapar ett härligt gurgel ihop med hagelbrakaren och Simons bakre dämpare. Blir kanske vid fullt pådrag/högre hastigheter lite högljutt i en cab men frågan är ju hur ofta man kör så. Om du mest smyger omkring och lyssnar på fåglarna i cabben så kanske…[Läs mer]

  • Finns ju en del att titta på. APC boxen i sig krånglade för mig på en bil.
    Har du kollat tändningen? Om den står fel så kan det påverka laddet. Jag har råkat på jättemånga T16 som ägarna vart ”jättenöjda” med men som haft helt fel tändning och tappat i effekt, så det är ju värt att kolla upp. (har inte lusläst tråden och sett om du gjort det). 16…[Läs mer]

  • Ett annat problem är ju dom förhatliga dubbdäcken – nog för att trafiken i Göteborg har minskat pga Corona, men inte EN ENDA bilägare som normalt kör dubbat (dvs alla här) har orkat byta till sommardäck. Så det sprutar dubbar till höger och vänster…. Jag vettesjutton om jag kör nåt före Maj, då får vädret bli nåt in i hästväg för att ja…[Läs mer]

  • Jag tog ut pärlan för en uppvärmingstur. Så mkt mer har det inte blivit under vintern tyvärr. Ska i alla fall lyfta upp och lufta bromsar samt koppling innan säsongen, det är dags för länge sen…. Och så skall sista skatten in i år, sen är den väl skattefri från 2021?

    /Martin.

  • 1992 gul? Mkt ovanlig i Sverige. Men 1992 var inte en limited edition, det var bara 1991 års ”Anniversary” som var det, dom berömda ”300” plus ett antal till. 1992 kunde dom beställas rakt ur katalog i MonteCarlo gult, det är en mkt vanlig missupfattning att det inte är så dock. Men skit samma, det var nämligen väldigt få som gjorde det så oavse…[Läs mer]

  • Jepp, då har 9000 lämnat mig. Gick till en Saab/AlfaRomeo kille i Göteborg som skall sommarköra och sakta förädla vidare. Kul!

    Varför denna stress att sälja plötsligt? Jo, listan i huvet växte, bussningar, avgas kanske, dämpare mm. Min egen ambition och önskan med bilen blev även dess fall när det gäller mitt ägande. Sen vart det lite akut med t…[Läs mer]

  • Hm, jag kommer knappt ihåg men jag tror det var en från Speedparts. Jo, alltså jag är nöjd så till vida att den funkar fortfarande. Men hur länge – det får jag aldrig reda på eftersom bilen inte kommer vara med mig så länge.

    Du bör ju fixa plast-adapterna /Nipplarna till pumpen, dom kopplingar för ut och retur som ofta går sönder. Det går få los…[Läs mer]

  • Hm, vart tog mitt inlägg vägen?

    Hursomhelst, Spolningen fixad! Det var lätt, jag drog bort lyktan och började rota. Där var felet – T-stycket som går till lyktspolningen hade upplösts i intet och därför sjönk trycket. Mao, inga problem alls runt tanken och jag slapp riva innerskärm. Nu lirar allt. För info – Biltemas T/L-stycken med backventil…[Läs mer]

  • Ser ju riktigt nice ut allting. Nya modellen hus är ju rätt tjusiga, känns lite mer 9000 då. Vilket ju också var Saabs avsikt för övrigt. 🙂

    Gamla larm och extraljus – inget förstör mer än sånt… Har också grävt mig igen gammal sånt genom åren men att gå så här långt och snyggt som att sätta igen gamla hål gick jag aldrig. 🙂

    Kylarbalken – s…[Läs mer]

  • Tack för info. Jag är osäker på detta med avgaserna, men jag sitter ändå och fingrar på avtryckarknappen på Maptuns sida nu. Vi får se. Bilen har ju stått rätt mkt. Jag vet att min fars gamla 9000 2,3i 150hk höll på att brinna upp pga igensatt kat, men den bilen var ju inte direkt välservad…. Jag tänker bara börja med halvsatsen vilket är billi…[Läs mer]

  • Haha nej jag har en Kryssare för Saga cruises i Tyskland, sen är det Costas nya 5.500 passagerare Gasdrivna monster på 345 meter i Turku, Finland, sen väntar en NCL båt i Tyskland i sommar/Höst igen, plus allt annat… Har vart i Italien, Stockholm, Belgien och Norge nyligen bara så det har vart lugnt som fasen i år hittills. Det är mkt på gång…[Läs mer]

  • En frisk S känns väldigt rapp och pigg! Det blir mer insprutar känsla i dom utan IC och APC mm, det kommer direkt så att säga. Kanske har någon ställt upp GLT också, då blir det verkligen en skön vagn. 🙂 Vita Saabar har alltid vart snygga. Undrar hur din skulle sett ut med lite mer ”Aero” känsla, dvs Odoardå grå kofångare/si…[Läs mer]

  • Så, då har det meckats lite bil idag…. Nya stolarna är på plats. En lätt manöver, gött att dammsuga mm också. Förre ägaren (nån ägare…) spelade golf och åt på Sibylla då och då. 🙂

    Påställd, tvättad och klar:

    Nu kväll har lekt lite, och bilen är ju inte dum. Drar ingen olja eller vatten, åtdragning var en bra grej, laga slangen än…[Läs mer]

  • Perfekt göra framvagnsinställning själv! Här i Götet har vi ”Pekka”. Han gjorde min 9000 och herregud vad bra (och annorlunda!) bilen kändes efteråt. Jag skall dit med min cab också tänkte jag…. Orkar inte riktigt göra det själv (mest pga brist på rätt grejor) och Pekka brukar gilla en fin Saab, han lade kärlek på min 9000. 🙂

    Sugen på att…[Läs mer]

  • Snygga bilar. 🙂

    Det är en bra ide ta en paus med bilen och njuta lite, köra några mil och låta allt sätta sig. Inredningen är ju klar och efter det enormt fina arbete med maskin och hjulhus mm som nu gjorts så är det ju bara att chilla med bilen en sommar och sen göra det sista. Många hade nog börjat med lack kanske, eller gjort allt på en gång…[Läs mer]

  • Tack för rolig länk Regin! Har nog sett denna förr tror jag, men det var längesen nu. Även denna allra sista bilen ser ju att vara en Classic 225hk, av fälgar mm att döma!

    Andreas: Tack för info. Det är entusiasm på riktigt att ha jobbat där då det begav sig och sen skriva om det här 21 år senare. 🙂 Det låter ju onekligen som att min är från si…[Läs mer]

  • Hm, sitter och slösurfar lite och hittar lite trådar på STCS bla. Kikar man på Chassinr så är tydligen nummer ”Massasiffror…8785” den allra sista Saab 9000 som tillverkades, det var ju 1998.
    Min slutar på Nr …8616 och är alltså en av dom sista 200 bilarna! Min ställdes på första gången mitt i sommaren 1998. Så den var riktigt sen visar det…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng