turbocab

  • Jag har lugnat mig lite. Bilen går igen – och herregud vad den går! Imorse startade den inte på 3-4 varv utan på 1-2, mao bränsletrycket är tillbaka. Och shit vad den går. Nu har jag den där fullblodsräsern 2,3T som jag sökte. Laddet är stabilt och högt och bilen skenar iväg. Det var nollgradigt imorse och den höll inte på 2an utan slirade loss,…[Läs mer]

  • Note to self: Köp Plast-nipplarna för retur och utgående ihop med pumpen. Det går inte att få loss dom hela. Eller jo, det går – men när man som jag alltid stressar och stressmeckar så glömmer man plastringen och tätning och hela skiten. I euforin att fått loss och dit skiten så glömmer man allting och måste ha loss nipplarna IGEN. Då går dom av…[Läs mer]

  • Jepp, motorlampan kom, flera gånger. Uteblev efter start av bilen men kom sen igen. Väldigt intermittent som sagt!

    Nej, inte prövat reset med batteri. Det kanske är värt prova ja. 🙂 Ska kolla det nu!

    Hursomhelst, lite märkligt att köra med problemet så många problem, få stopp bara nån mil hemifrån och sen hacka sig hemåt hela vägen. Antar…[Läs mer]

  • Sådärja, hemma efter att ha känt på bilen rejält. En sväng till Holland T/R! Är jag lyrisk? Nej, fan heller. Nånstans söder om Hamburg tankade jag, E10 95 oktan. Den var väl typ billig eller nåt. Efter några mil så börjar bilen gå vajsing, kan inte ladda riktigt. Misständer över 0,3 bar nånting…. Detta håller på och håller på. En tank BF98 ”Su…[Läs mer]

  • Tack för tips Andreas. Allt skall bytas, men jag har inte kommit så långt ännu, Norge kom emellan….

    Ang framvagn och väghållning: Jag tycker den kränger rätt mkt. Problemet känns absolut störst framme. Jag antar det är krängningshämmar bussningar som är lite dåliga. Tror ni det är läget att Powerflexa allting? Var ju rätt billigt på Speedp…[Läs mer]

  • Bilfirman säger att den är i ”bra skick”? 🙂 Såklart, vad skulle dom annars säga? Länkarmsbussningar mm kan ju bli lite jobb, om du skall låta en verkstad göra det så säkert ett par tusen. Saab må vara härliga bilar, men en 9-5 som gått långt och inte är jättebra skött kan bli hur dyr som helst att köpa/äga. Det fullständigt kryllar av dåliga…[Läs mer]

  • Wow vad snyggt! Det kanske är min stil men så här fantastiska är inte mina hjulhus på långa vägar. Får rycka upp mig och och ut och riva lite. 🙂 Jag har faktiskt tänkt att lyfta upp cabbens nivå lite, men hittar inte lugn och ro att göra det riktigt. Den här nivån når man ju inte på några timmars fulmeck i garaget direkt…. Bättre än nytt…[Läs mer]

  • Inget undgår forumets vakande ögon. 🙂 Helt rätt, jag måste fixa det. Men vädret var inte direkt inbjudande till det där finliret…. Men nu börjar det ordna upp sig så jag skall putsa lite. 🙂

    Slangen till bakre torpeden var mkt riktigt helt mögig. Inte av, men sprickor som gjorde att det var 100% läckage nästan. Märkligt! jag har ju bytt all…[Läs mer]

  • Tjena Broberg och tack för info! Det är ju lite Biopowerfunktionen man vill åt, alltså möjligheten att växla bränsle vid utlandsresor tex så jag står över E85 här tsv.

    Bilen är i trafik igen, med sina nya bromsar, lager mm. Och rätt hjul! Hämtade fälgarna idag som blitt skodda med helt nya Goodyear 205-55-16. Inte dumt. 🙂

    Jag har…[Läs mer]

  • Det låter klokt att ligga lite på beslutet. Det brukar klarna och framstå i annorlunda dager med tiden!

    Min uppfattning är att det är svårt med delar idag, många har nog kvar delarna och jag tror många tycker det är mkt svårare nu än för 10 år sen. När Saab i Trollhättan låste dörrn för gott så gjorde många entusiaster det också så att säga.…[Läs mer]

  • Ja visst går og900 fint på E85! Hade ju det i min gamla röda. 431orna ligger hemma och väntar, frågan är om man skall ta steget på en så fin originalbil som cabben. Men varför inte…. 🙂

    Hur var det med 9000? Hur får man in E85 i den? Nån som har koll?

  • Så, nu var jag botad igen och det är färdigmeckat för att tag framöver. 🙂 Fan det strulade ikväll alltså. Men nu är det klart.

    Det var INTE drivknuten – men den behövde också bytas så det är ingen fara, var alldeles för torr invändigt. Det var Biltemas Lager som var kass, det vobblade. Jag hade redan köpt ett extra, och det var bra visar det…[Läs mer]

  • Lätt beslut, låt den sura insprutaren dö. 🙂

    Skämt åsido, det är ju bara upp till dig. Bilkollektivet kommer ömsom säga ”åh neeeej låte inte en Saab dö” ömsom säga ”klart du skall fixa Turbon”. Ingen annan kan besluta åt dig. Vilken bil är viktigast för dig? Vill du behålla bägge, eller har du tänkt sälja insprutaren istället och ta dig…[Läs mer]

  • Tack för tipset! Jag hade nog inte gissat det själv, men lagret ser verkligen bra ut och jag kan inte se att det är det minsta vobbligt. Skivan har jag kollat med en annan, den vobblade också. Så med ditt tips i åtanke så rev jag nu knuten – och den är nog problemet faktiskt. Jag vill minnas att denna sidans original-lager var glappigt. Inte om…[Läs mer]

  • Shit jag har meckat, men glömt ta lite foton. Bilen står på hjulen igen, och jag har provkört! Men det blev bakslag, så jag måste lyfta igen. Det dunkar och slår vid bromsning. Lyfte och kolla lite snabbt förut, och vänster skiva är ju helt vobblig vid rotation. Nu återstår att ta reda på om själva skivan är kass eller om det är nåt annat. Jag…[Läs mer]

  • Ingen dålig resa nej, i den gamla fina Luxen. 🙂 Så många mil – några till kan inte spela nån roll! 🙂 Jag har inte rest runt i UK nånting själv direkt, vart där två gånger privat bara men av dom var ju faktiskt också i og900, då med gamla Newcastle färjan, spybaljan allmänt kallad. Finns mkt att se absolut!

    Får se om jag själv drar i SaabCab…[Läs mer]

  • Det går framåt! Höger sida är klar, bara luftning kvar eg. Blir ju när bägge är klara.

    Bussningen bak var ju inga problem – så här kom den ut. Först hylsan, och sen var det lätt vrida loss gummit med innandöme. Men så här skall det ju itne vara?

    Det står Scantec på den också – mao är dom redan bytta, och Scantec är väl inte det som jag fö…[Läs mer]

  • Hm, jag har lite rost på min kåpa. Men bara lite. Det är inte alls så olikt ovan annars. 🙂

    Göteborgstrafiken idag – 29 minuter för 3 km till Angeredsbron. Skulle kört åt andra hållet – men där är det bomstopp också. Ni som känner till Göteborg vet att många av oss leker ”fångarna på Hisingen” varje dag. Det finns 4 förbindelser typ…[Läs mer]

  • Snyggt snyggt snyggt! Torde vara få bilmeckare som syr egna inredningar på detta vis. Kul! 🙂 Så skönt att spara pengar och slippa lämna in mm.

  • Okey, en Classic 225hk alltså. Kul. 🙂 Jag förstod inte att just dom var så ovanliga. Hur många ”jubbe” 225hk gjordes det månne? Dom ser man ju aldrig… För visst fanns det?
    Nån sade att det såldes 30x Classic 225hk bara, kan det verkligen stämma? Jag tvivlar.

    Har fått upp bilen på bockar, och gjort en rejäl spolning inför kommande mec…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng