turbocab

  • Nu var det ett tag sen jag höll på här också, men precis om Morten säger så finns det väl alltid två matningar där fördraget till stereo. En är tändningen som driver själva stereon, sen finns det en konstant också för minnesfunktionen som dom flesta Stereos har. Så rota runt lite där i hålet och se vad för kablar som kommer. Har du original-kontak…[Läs mer]

  • Härligt jobb måste jag säga! Jag häpnar att kåporna för stolarnas sidor fanns att köpa. Men det kanske är samma till 9000 tänker jag, och då förklarar det väl saken eventuellt.
    /Martin.

  • Offtopic: Hur mår den blå? 🙂

    Topic: Som säljare blir man ju glad, men jag undrar om priserna gynnar hobbyn eller inte. Det blir ju ett helt annat klientel som håller på om bilarna kostar 200.000+ helt plötsligt. Och frågan är om inte ännu mer går utomlands då. Jaja, får glädja mig åt att mina storhetsdagar i Saab var då det fanns bilar, pengarn…[Läs mer]

  • 270.500 svenska riksdaler landade denna bilen på. Jag vet inte vad jag skall tycka om det…. Herregud!!! All time high på en Aero Kupe alla kategorier skulle jag gissa. Visst att samlarna lockas av Saab historiken såklart. Undrar om den gick utomlands?

    Med auktionens avgifter så blev det ungefär 284.000….. Alltså jag vet inte om jag tyckt…[Läs mer]

  • Tackar! Kul läsning! 215.000 i skrivande stund…. Saab-samlare flockas skulle jag tro! Unik bil helt klart. Men nog saknar många av oss här tiden då man kunde köpa en kanonläcker Aero för under en hundring!

  • https://www.blocket.se/annons/goteborg/saab_900_aero_2_0_turbo_175hk/93039254

    Vad vet vi om denna? Har denna vart i omlopp? Jag tror jag hört talas om den nångång. Nån som vet nåt mer om den?
    För framtida referens så pratar vi här om Regnr LEJ738. Jag anar att fotona är tagna i Trollhättan vid Slussarna?

    Och den stora frågan är – rost i mask…[Läs mer]

  • Jag instämmer, kul projekt! Jag var inne på, eller försökte ju tom, bygga en 2,1 med Turbo. Även detta projekt med en ren 2,1i Turbo-konverterad funderade jag på då för en 10 år sen nånting när man kunde hitta en tokfin 2,1 rostfri för småpengar lite titt som tätt. Då visste jag inte så mkt om det där med Komp och grejor… Hoppas din packning hål…[Läs mer]

  • Det här kommer ju bli fint! Kul att någon räddar en Special ja! Jag har själv skrotat en, för att rädda en annan som också figurerar här på forumet. Avgas-problemen har ju dödat många av dom här, hoppas denna går igenom nålsögat fint! En gång kryllade det av T8 special och det valsade runt av modellen på Blocket nästan varje vecka. Den tiden…[Läs mer]

  • Jag håller 100% med dig! Men jag tror du länkade fel bil…. 🙂

    Denna menar du: https://www.blocket.se/annons/skane/saab_900_i_2_0___mkt_fin___1ag___465kr_man/92051834

    Här håller jag absolut med. Innertak, rost, motor? För 39.000? Tja, vad skall man säga. Han försöker surfa på nån slags nostalgi-våg men inser inte att denna bilen inte locka…[Läs mer]

  • Finns ju mkt folk runt Skåne som jobbar med Saab. Kanske någon kontaktar dig fast frågan är hur många som hänger på forumet.

    Popeys tips är ju jättebra, läs och följ! Mkt vanligt är ju läckage och slangar. Kolla ALLA. Tändningen står fel på många bilar, absolut värt kolla upp den. Grundladdet kan bli slappt också, kanske korta stången lite för a…[Läs mer]

  • Min Aero har nu gått 5000 mil knappt på Quadraluben jag hällde i kort efter inköpet. Det kanske är dags nu igen tänker jag. 5000 mil är ju oändligt mkt bättre än Saabs original bytesintervall som var just ”Oändligt” då dom inte hade nåt. Detta har ju stötts och blötts i forum varför det var så. Elaka kommentarer säger ju att Saab aldrig räknade me…[Läs mer]

  • Jag kör på den GM oljan, 5w-30. Brukar ju säljas ut på Saabfestivalen. Köpte två dunkar – räcker 4 år till cabben. 🙂 Har precis hällt i en dunk nu och räknar inte med att byta förrän om två år igen och knappa 1000 mil då. Jag går inte över 1000 mil, men jag häller inte ut olja, helsyntet, som gått 500 snälla mil i en sommarbil…. 🙂 Nå…[Läs mer]

  • Om ljudet blir för högt är ju mkt en smaksak såklart. Din bil har ju långa främre dämparen, som skapar ett härligt gurgel ihop med hagelbrakaren och Simons bakre dämpare. Blir kanske vid fullt pådrag/högre hastigheter lite högljutt i en cab men frågan är ju hur ofta man kör så. Om du mest smyger omkring och lyssnar på fåglarna i cabben så kanske…[Läs mer]

  • Finns ju en del att titta på. APC boxen i sig krånglade för mig på en bil.
    Har du kollat tändningen? Om den står fel så kan det påverka laddet. Jag har råkat på jättemånga T16 som ägarna vart ”jättenöjda” med men som haft helt fel tändning och tappat i effekt, så det är ju värt att kolla upp. (har inte lusläst tråden och sett om du gjort det). 16…[Läs mer]

  • Ett annat problem är ju dom förhatliga dubbdäcken – nog för att trafiken i Göteborg har minskat pga Corona, men inte EN ENDA bilägare som normalt kör dubbat (dvs alla här) har orkat byta till sommardäck. Så det sprutar dubbar till höger och vänster…. Jag vettesjutton om jag kör nåt före Maj, då får vädret bli nåt in i hästväg för att ja…[Läs mer]

  • Jag tog ut pärlan för en uppvärmingstur. Så mkt mer har det inte blivit under vintern tyvärr. Ska i alla fall lyfta upp och lufta bromsar samt koppling innan säsongen, det är dags för länge sen…. Och så skall sista skatten in i år, sen är den väl skattefri från 2021?

    /Martin.

  • 1992 gul? Mkt ovanlig i Sverige. Men 1992 var inte en limited edition, det var bara 1991 års ”Anniversary” som var det, dom berömda ”300” plus ett antal till. 1992 kunde dom beställas rakt ur katalog i MonteCarlo gult, det är en mkt vanlig missupfattning att det inte är så dock. Men skit samma, det var nämligen väldigt få som gjorde det så oavse…[Läs mer]

  • Jepp, då har 9000 lämnat mig. Gick till en Saab/AlfaRomeo kille i Göteborg som skall sommarköra och sakta förädla vidare. Kul!

    Varför denna stress att sälja plötsligt? Jo, listan i huvet växte, bussningar, avgas kanske, dämpare mm. Min egen ambition och önskan med bilen blev även dess fall när det gäller mitt ägande. Sen vart det lite akut med t…[Läs mer]

  • Hm, jag kommer knappt ihåg men jag tror det var en från Speedparts. Jo, alltså jag är nöjd så till vida att den funkar fortfarande. Men hur länge – det får jag aldrig reda på eftersom bilen inte kommer vara med mig så länge.

    Du bör ju fixa plast-adapterna /Nipplarna till pumpen, dom kopplingar för ut och retur som ofta går sönder. Det går få los…[Läs mer]

  • Hm, vart tog mitt inlägg vägen?

    Hursomhelst, Spolningen fixad! Det var lätt, jag drog bort lyktan och började rota. Där var felet – T-stycket som går till lyktspolningen hade upplösts i intet och därför sjönk trycket. Mao, inga problem alls runt tanken och jag slapp riva innerskärm. Nu lirar allt. För info – Biltemas T/L-stycken med backventil…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng