turbocab

  • Jag hade absolut inte gjort den installationen, att sätta in ABS i en og900. Det var skitbra grejor när det var nytt, men nu börjar ABS bli mer och mer problematisk. Delar är svårt, nån ”Huvudcylinder” packnings-sats finns inte till ABS. Den stora svarta tryck-ackumulatorn börjar bli allt mer av ett problem och många ABS är ”Dassiga” idag och håll…[Läs mer]

  • Tyckte jag kände igen namnet. 🙂

    Jag blir osäker nu – kanske är det bara lagat på Höger sida av mig, är lite svag i minnet där. Var mkt bilar där under en period…. Din var den sista typ jag satte tänderna i innan jag trappade ner, rejält. Ser inte riktigt lagat ut på fotot, så det är nog så att den var okey då men höger var dålig och lagad…[Läs mer]

  • Ser ut att vara en del, och det är ofta överraskningar. Vill inte vara negativ på nåt vis, men det du ser på fotot är troligen bara en del av problemet, när du börjar grotta i det så blir än värre. Länkarmen måste ner med allt vad det innebär, sen måste det tvättas och slipas ner rejält så att man ser omfattningen och sen får det väl skäras los…[Läs mer]

  • Jag gjorde detta i somras på cabben. Trots rostfri och fräsch så var ena Frostpluggen mögig och läckte.

    Jag lossade bakre motorfästet coh tog loss det. Lyft motorn litegrand med en domkraft under, så kan du lirka ur motorfästet. Man måste nog inte det, men det blir lättare! Det sitter ju bara med en stor bult och två mindre insex i motorn. Gö…[Läs mer]

  • Vill minnas att jag körde på just det också! Labbade mkt med 16″ och olika däck dimensioner på mina bilar och 195-50-16 var ”bäst”. Det tog inte i och stack inte ut för mkt. 205-50 blir lite mäktigt på nåt vis. Sen får man inte glömma att olika däcktillverkare skiljer också, 195 på två olika däck är inte nödvändigtvis samma, hur ”rundade” dom ä…[Läs mer]

  • ”Några vänner” i en tvådörrars sedan? Jag hoppas ni är bra vänner, i en motorvägskö i södra tyskland i 35 graders värme kan det nog bli lätt irriterat annars. 🙂

    Det är ju ofta sånt man inte förutser som går sönder utomlands, men jag hade ju absolut tagit med tändprylar mm som redan nämts. Värme kan ju bli en stor grej, beroende på vart r…[Läs mer]

  • turbocab svarade på ämnet 900 cabriolet turbo i forumet OG900 2 månader sedan

    Du får gärna PMa länken till tänkt objekt om du inte vill visa det här förresten, så kommenterar jag gärna. Kärt ämne. 🙂

  • turbocab svarade på ämnet 900 cabriolet turbo i forumet OG900 2 månader sedan

    Nån speciell du kikar på? Länk? 🙂

    35.000 mil är ju inga problem egentligen – den gamla vanliga devisen gäller, handlar om service bara. Hur underhållen är den? Sen är det ju som alltid med lågmilade, det börjar gå sönder saker som är lite oväntade. En långmilad kan ju vara svår att sälja vidare. I Sverige är vi nog mer mil-fixerade än i…[Läs mer]

  • Jodå, 900S med lättryckaren och Aerokit finns utomlands, Italien och Tyskland skulle jag säga är dom inte helt ovanliga i. Framför allt Italien.

    Gällande Aero 1991-93 så är det ju inte gott om dom längre – jag skulle gissa 20 nånting bilar totalt kvar i landet, om ens det. Och dom flesta hålls hårt i av entusiaster idag. IBland dyker det upp på…[Läs mer]

  • Kul att det blev så mkt diskussion om detta. 🙂 Jag köpte inte bilen – men det gjorde nån annan här på forumet som hörde av sig till mig, jag förmedlade kontakten och det blev affär. Mao, bilen hamnade inte på blocket utan gick till entusiast här på klubben. Det tycker jag är nice, och var även säljarens avskikt.

    Jag föll lite för den V6 900…[Läs mer]

  • Har skickat ett sk PM till dig Harald, du kan väl läsa det och höra av dig.

    Hälsn Martin Simonsson / Aka Turbocab.

  • Har du tätat skruven som håller knäbrädan? Lite svårt veta var det kommer in, men en klassiker är ju den skruven. Det sitter alltså en bult från Motorrummet igenom plåten och snett bakåt in och håller den långa knäbrädan. Över det skruvhuvudet – på bägge sidor – sitter original en stor klump med häftmassa/tätningsklet. Om den har ramlat av så k…[Läs mer]

  • Låter ju som ett kul projekt – hade det var og900 så hade jag redan köpt bilen och kanske tom haft delarna, det mesta i alla fall, liggande. Men för 9000 har jag inga delar och ingen erfarenhet, dessutom är mitt garage mer förvaring av cabben nu och inte så himla meckavänligt… Mao, för stort projekt.

  • Haha ja min gamla Aero med E85 var också lite törstig, men inte ens den på E85 drog 1.5 liter milen – nånsin! 🙂

    Framtiden är mörk för törstiga bilar, hur fina dom än må vara… Nästa år åker bensinen upp med KPI plus 2% igen, och nästa nyår igen och igen och igen. Om 3-4 år så är nog dom flesta gamla Volvo, 9000 mm borta från vägarna för att do…[Läs mer]

  • Tack för svar alla!

    1,5 l snäll blandad körning låter ju helt horribelt ärligt talat, jag kan inte få min Skoda att dra mer än 0,8 hur jag än gör. Och den är enorm den bilen… Kanske svårt köpa en gammal AutomatSaab igen när man är van vid modern Dieselbil. Jag kan ta hög förbrukning, om prestandan är motsvarande, och det är kanske där det sp…[Läs mer]

  • Tack för input! Jag hade en 9-5 Aero själv med tomatlåda, och den var hyfsad men lite gummiband är det ju. Men denna 9000 lådan är kanske värre ändå? Att den inte är topnotch är jag med på… Bilen har gått 7500 mil så lådan är ju troligen fräsch i alla fall. Frågan är hur törstig en sån bil blir också.

  • Jag har fått nys på en 9000 2,0t Jubbe 1998, i mkt fint skick. Den är Maptunad (mkt oklart hur mkt…) och har Automalåda, den 4stegade automatlådan av standarsnitt antar jag. Troligen är det bara ett chip steg 1, antagligen med magnetventil antar jag.

    Är det nån som kört en chippad 2,0t med Tomatlåda och har nån uppfattning? Bilen i fråga är l…[Läs mer]

  • Vilken vagn alltså, bara gratulera! Vit V6, det är ju en riktig statusvagn! 🙂 Men trist med rostskyddet, det var nytt för mig att det var dåligt.

    Det är kluvet att sälja en bil som behöver mkt vård, man vill gärna göra klart. Men när det är mer stress än roligt med det, då får man sälja kort och gott. 🙂 Satsa lite på Silverluxen istä…[Läs mer]

  • Meckar lite Saab på morsan 4500-mila 9-3, en 2010. Oväntat svårt det var att hitta baklamporna till den modellen alltså. Rödmålade, den har har ju ”Svart vita” bakljus och den röda färgen kommer från lampan. Jag är inte jätteimpad av det alltså. I Göteborg verkar dessa finnas endast hos Mechanum, Mekonomen har dom inte, för att inte tala om macka…[Läs mer]

  • Ja men så är det ju…. Jag fattade ju helt fel! Gött, då kan man slappna av. 🙂 Tack för klargörandet!

    Var det inte detta som var på remiss förresten för några år sen? Har för mig att det var hett för ett tag sen också…. Men jag läste aldrig hur det blev, men då verkar det ju rätt lugnt då.

    /Martin

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng