turbocab

  • Det låter klokt att ligga lite på beslutet. Det brukar klarna och framstå i annorlunda dager med tiden!

    Min uppfattning är att det är svårt med delar idag, många har nog kvar delarna och jag tror många tycker det är mkt svårare nu än för 10 år sen. När Saab i Trollhättan låste dörrn för gott så gjorde många entusiaster det också så att säga.…[Läs mer]

  • Ja visst går og900 fint på E85! Hade ju det i min gamla röda. 431orna ligger hemma och väntar, frågan är om man skall ta steget på en så fin originalbil som cabben. Men varför inte…. 🙂

    Hur var det med 9000? Hur får man in E85 i den? Nån som har koll?

  • Så, nu var jag botad igen och det är färdigmeckat för att tag framöver. 🙂 Fan det strulade ikväll alltså. Men nu är det klart.

    Det var INTE drivknuten – men den behövde också bytas så det är ingen fara, var alldeles för torr invändigt. Det var Biltemas Lager som var kass, det vobblade. Jag hade redan köpt ett extra, och det var bra visar det…[Läs mer]

  • Lätt beslut, låt den sura insprutaren dö. 🙂

    Skämt åsido, det är ju bara upp till dig. Bilkollektivet kommer ömsom säga ”åh neeeej låte inte en Saab dö” ömsom säga ”klart du skall fixa Turbon”. Ingen annan kan besluta åt dig. Vilken bil är viktigast för dig? Vill du behålla bägge, eller har du tänkt sälja insprutaren istället och ta dig…[Läs mer]

  • Tack för tipset! Jag hade nog inte gissat det själv, men lagret ser verkligen bra ut och jag kan inte se att det är det minsta vobbligt. Skivan har jag kollat med en annan, den vobblade också. Så med ditt tips i åtanke så rev jag nu knuten – och den är nog problemet faktiskt. Jag vill minnas att denna sidans original-lager var glappigt. Inte om…[Läs mer]

  • Shit jag har meckat, men glömt ta lite foton. Bilen står på hjulen igen, och jag har provkört! Men det blev bakslag, så jag måste lyfta igen. Det dunkar och slår vid bromsning. Lyfte och kolla lite snabbt förut, och vänster skiva är ju helt vobblig vid rotation. Nu återstår att ta reda på om själva skivan är kass eller om det är nåt annat. Jag…[Läs mer]

  • Ingen dålig resa nej, i den gamla fina Luxen. 🙂 Så många mil – några till kan inte spela nån roll! 🙂 Jag har inte rest runt i UK nånting själv direkt, vart där två gånger privat bara men av dom var ju faktiskt också i og900, då med gamla Newcastle färjan, spybaljan allmänt kallad. Finns mkt att se absolut!

    Får se om jag själv drar i SaabCab…[Läs mer]

  • Det går framåt! Höger sida är klar, bara luftning kvar eg. Blir ju när bägge är klara.

    Bussningen bak var ju inga problem – så här kom den ut. Först hylsan, och sen var det lätt vrida loss gummit med innandöme. Men så här skall det ju itne vara?

    Det står Scantec på den också – mao är dom redan bytta, och Scantec är väl inte det som jag fö…[Läs mer]

  • Hm, jag har lite rost på min kåpa. Men bara lite. Det är inte alls så olikt ovan annars. 🙂

    Göteborgstrafiken idag – 29 minuter för 3 km till Angeredsbron. Skulle kört åt andra hållet – men där är det bomstopp också. Ni som känner till Göteborg vet att många av oss leker ”fångarna på Hisingen” varje dag. Det finns 4 förbindelser typ…[Läs mer]

  • Snyggt snyggt snyggt! Torde vara få bilmeckare som syr egna inredningar på detta vis. Kul! 🙂 Så skönt att spara pengar och slippa lämna in mm.

  • Okey, en Classic 225hk alltså. Kul. 🙂 Jag förstod inte att just dom var så ovanliga. Hur många ”jubbe” 225hk gjordes det månne? Dom ser man ju aldrig… För visst fanns det?
    Nån sade att det såldes 30x Classic 225hk bara, kan det verkligen stämma? Jag tvivlar.

    Har fått upp bilen på bockar, och gjort en rejäl spolning inför kommande mec…[Läs mer]

  • Stena Europe. Minnen, ett par dagar på förra detta Cityvarvet i Göteborg när hon dockade där inför flytten över till Irland. Vi byggde om vårt system ombord och letade fel. Hon skulle bli ”UKified” så att säga. Låt mig säga så här, hon är INTE min favorit båt i flottan. Men hon har ett väldigt fint svenskt Brandlarm-system hahaha……. :)…[Läs mer]

  • Hm, inte sett heller. Nån form av lastsäkring kanske för transport på rullande sjö? Är väl troligt att UK bilarna gick med båt från Finland på relativt små RoRo på den tiden och det lär har rullat nåt överdjävligt i dåligt väder på Nordsjön.

    Ser ju inte alls så illa ut i hjulhusen, det där är ju återställbart hyfsat okey. Är ju redan gult och fint….

  • Hm, jag kan dettta dåligt inser jag. Ni får tala om vad jag har – så här heter kärran i Transport-styrelsen:
    SAAB 9000 CSE 2.3T/225 C

    Vad är C? Classic? Jag har tänkt att Jubbe och Classic är typ samma sak. Jag har i alla fall Mocca stolar med Flygplanet.
    Det finns ju en variant med läder helt också, alltså även ”Mocca” bitarna framtill är…[Läs mer]

  • Motorn är ju Aero, resten kvittar om ni frågar mig. 🙂 Visst är original Aero nice, men i detta fallet så föredrar jag Jubileumspaketet med Aero-motor och hårdvara utan allt annat.

    Den ålar nåt sjukt vid pådrag, så nu är det hög tid att fixa. Har kört några dagar efter bromsmecket men nu måste jag kika framtill och försöka rikta upp henne lite.…[Läs mer]

  • Jepp, listan har en tendens att växa. Min lista växer för varje dag – ni som kommer ihåg mig från 900 tiden vet ju att det gärna inte sparades så mkt för att nå till perfektion. Även nu känner jag lite samma spår. Jag skulle bara fixa bromsarna – bak. Hm, det fanns nya ok fram på Orio – köpt. Däcken tänkte jag vänta med, kör den på 15″ så länge.…[Läs mer]

  • Kul resa! Ingen dålig sväng för gamle LUxen. Men du behöver ju inte oroa dig för miltalet på den, hahaha. 🙂

    Jobbet tar mig också till dessa krokar en del, Tyskland/Bremen/Holland menar jag mest då. Och Stena Britannica – där sov du och din bil gott skyddade av ett högkvalitativt Svensk brandlarmsystem, hahaha. Brittanica/Hollandica var värld…[Läs mer]

  • En grå ”Aero” 1989 – inte svårgissat att det är en T8. Det gjordes 800 nånting såna för Sverige, medans det 1989 gjordes ett mkt litet antal Aero i Odoardo. Så det finns 1989 Aero 16V men det är inte lätt-hittat. Så T8 kändes troligt. Och inte alls lika roligt – även om dom nu också börjar bli MKT svåra hitta. Det mesta är borta idag.

    Investo…[Läs mer]

  • Hm, jag gissar att du ska lämna in allt löst på blästring. 🙂 Nej, det var inte svår-gissat…. Hahaha. Kommer bli ett sjukt lyft för denna bilen! Det blir en dröm efteråt, nästan synd att man inte ser det. Blir det gula hjulhus också? Det är ju nice på den här bilen. Jag gjorde Cirrusvita hjulhus på min gamla vita 1990 cabbe, shit vad folk låg…[Läs mer]

  • Djäkla jobb, man blir änna inspirerad. Det är märkligt hur jämt rostad den är, det ser verkligen brunt ut överallt. Har den vart parkad i saltvatten???

    Kommer bli fint som sjutton hursomhelst, det vet vi ju. 🙂

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng