ulf g andersson svarade på ämnet Mek. plats ledig, Uddevalla i forumet Allmänt 1 år, 3 månader sedan
Uthyrd
ulf g andersson startade ämnet Mek. plats ledig, Uddevalla i forumet Allmänt 1 år, 3 månader sedan
En 6×6 m stor mekplats i hobbybilsgarage, med centralt läge. Takhöjd ca 4.5 m. Varm och kallt vatten. Toa. Dessutom förrådsutrymme i anslutning. Basal värme.
Kontakta Ulf
070-246 52 19
famamson@telia.comulf g andersson startade ämnet mekplats uthyrd i forumet Allmänt 4 år, 5 månader sedan
En 6×6 m stor mekplats i hobbybilsgarage, med centralt läge. Takhöjd ca 4.5 m. Varm och kallt vatten. Toa. Dessutom förrådsutrymme i anslutning. Basal värme.
Kontakta Ulf
070-246 52 19
famamson@telia.comulf g andersson startade ämnet Mek.Plats ledig, Uddevalla- Uthyrd i forumet Allmänt 5 år, 11 månader sedan
—
ulf g andersson startade ämnet Mek.Plats ledig, Uddevalla- Uthyrd i forumet Allmänt 5 år, 11 månader sedan
Mek. Plats, 6×6 m med basal värme, vatten, toa o förrådsutrymme i hobbybilsgarage beläget central i Uddevalla
Kontakta Ulf G
070-2465129
famamson@telai.comulf g andersson svarade på ämnet Formula Junior i forumet Projekt / Min bil 8 år, 6 månader sedan
Hej Rune.
Du minns förstås att Sigvard Sörensson ( mannen som byggde Facetten på ett Sonett I chassi) 1966 byggde en bil enl dina tankar, dvs bakhjulsdriven och baserad på dåtidens standard Saabkomponenter ( som motvikt till Formula Vee). Bilen körde i några tävlingar av Ferdinand Gustafsson, som dock tyckte att väghållningen behövde modifieras.…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Svenskt Sportvagnsmeeting 5-7 juli i forumet SSR 9 år sedan
Grattis Mikael till riktigt fina körningar. Verkligen roligt att se filmen från bilen, då man sett tävlingen från läktaren. Mycket imponerande starter och prestanda i bilen. Vinterns arbete med den nya motorn har givit resultat.
Hälsningar Ulf G Andersson
ulf g andersson svarade på ämnet Saab 96 Special ??? i forumet 95/96 TT 9 år, 7 månader sedan
NejNej det var inte 940-motorer, Ström tillbakavisar detta å det bestämdaste. Motorerna gjordes så lika som möjligt, men reservmotorn gav 96 hkr i bänken. Båda var avsedda för SM. 97 hästarn finns ju kvar, dock inte reservmotorn
Det är ett fel i startlistan från Snetterton: bil nr 2 kördes av Stig Johansson och Johan Ekström, det var Stigs kortno…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Saab 96 Special ??? i forumet 95/96 TT 9 år, 7 månader sedan
Hej
Truls: Den bil Gösta K o Sigge körde på Nürburgring o Snetterton var nog inte en 96 Special. Sigge fick en ny bil till 1966 års bansäsongen som började 24/4. Klassningen började gälla 1/5. Bilen ägdes av fabriken och såldes sedan till Keld Hansen . På Karlskoga 8/5 och Nürburgring 3/7 gick den med 97- hästarn och 31/7 med den sk reservmotorn.…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Munstycken till trippelförgasare! i forumet 95/96 TT 9 år, 7 månader sedan
OBS det skall vara SMÅ runda Mikuni huvudmunstycke.
Sedan finns det små runda Keihin munstycke (som verkar vara ännu billigare än Mikuni)
På Duellls hemsida ( http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=102632) finner man följande:
Munstycke Keihin/Mikuni lilla runda Mått: (M5 x 0,75) 4,8 mm x 8,0 mm.En fråga till Dick blir därför: anger num…[Läs mer]
ulf g andersson svarade på ämnet Trimming av -65 Saab 96 i forumet 95/96 TT 10 år, 3 månader sedan
Hej
Det låter som en trevlig motor du planerar för. Jag skulle avstå från GT-axeln, som ju är ett tämlig dyrt alternativ och istället satsa på ” mycket gas in och ut ur motorn” Dvs ett förstorat spjällhus till förgasaren och ett 2″ avgassytem. Svetsad fördelare kanske är ”överkurs” på en grupp 1 motor, borde det inte räcka med en fördelare av de…[Läs mer]
ulf g andersson svarade på ämnet Bakrutan & årskalender i forumet Allmänt 10 år, 5 månader sedan
Hej
Mycket trevligt initiativ med en Saabklubbsalmenacka. Jag kan gärna bidraga med gamla bilder på tävlingsbilar från mitt privata arkiv om intresse finnes. Jag tyckte också den nya bindningen av Bakrutan var braHälsningar Ulf
ulf g andersson svarade på ämnet Reservdelar word wide i forumet Allmänt 10 år, 5 månader sedan
Hej
I Tyskland finns http://www.skandix.de, som har mycket Saabdelar o svensk översättning på sin hemsida.
Hälsn Ulfulf g andersson svarade på ämnet Rev fram min ena äkta Fabriksmotor i forumet 95/96 TT 10 år, 6 månader sedan
Hej
Det finns faktiskt ytterliggare en möjlighet, dvs att detta var en sk ”Göteborgs filad motor”. Vid denna tiden hade man på tävlingasavdelningen gjort filmallar för en grundfilning som gav en motor i 80 Hkr klassen, vilket ansågs som en lämpligt effekttuttag för att sälja till kund. Dvs en motor där man inte hade tagit ut ”det allra sista” oc…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Blött i motorrummet – Vad är normalt? i forumet 95/96 TT 10 år, 7 månader sedan
Hej
Enl min vän ”Stig i diket”, fuktade det även på 60-talet. Han brukar nog säga att det var lite som ” bensinen” stod som en fontän ur förgasaren- vi hade tur att det inte tog eld”, detta gällde troligen lanciaförgasare. Dessutom körde man inte så sällan utan någon som helst luft burk. Åtminstone har jag en bild på Sigges kortnos med bara Ramp…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Tävlingsmotor funnit i forumet SSR 10 år, 9 månader sedan
Hej Kim
Som resultat av efterforskningar här i trakten tycker jag mig kunna konstatera att din motor inte är den sk. systermotorn. Men väl en unik Monte Carlomotor m porscheförgasare på lanciainsug och med hållare för luftrenare som konstruerades på tävlingavdelningen. Enl min bedömning har denna motor mycket starka släktband till tävlingsav…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Oldtimer Markts Restauriren teil 2 Saab 96 "283" i forumet SSR 10 år, 10 månader sedan
Hej Peter
Tack för tipset. Oldtimer Praxis specialnummer brukar vara väldigt välgjorda o läsvärda.Hälsn Ulf G
ulf g andersson svarade på ämnet Tävlingsmotor funnit i forumet SSR 10 år, 10 månader sedan
Hej Kim
Roligt att dokumentationen fran racingtiden uppskattas o ffa att det som fortfarande finns kvar identifieras.
Jag skall visa bilderna pa motorn for ”Stig i diket” och fraga Strom ang. den sk systermotorn for att fa lite ytterliggare pusselbitar.Halsn Ulf G
PS hotelldator i Italien saknar vissa bokstaverulf g andersson svarade på ämnet Tävlingsmotor funnit i forumet SSR 10 år, 10 månader sedan
Hej
Vid en träff nyligen med 7-faldige SM medaljören på is och bana med Saab ochtillika mångårig mekaniker på tävlingsavdelningen, Sigvard Johansson framkom följande:
1) Keld Hansen köpte omkring 1965 en fabriksbil från tävlingsavdelningen, oklart om det var kort- el. långnos.
2) Det fanns en systermotor till ”97-hästarn”, och kan troligen var…[Läs mer]ulf g andersson svarade på ämnet Bygga V4 för racing i forumet SSR 11 år, 3 månader sedan
Racing V4:a från aug -71, måste vara Sigvard Johanssons av dekalerna att dömma. Observera att den har mönstrade racingdäck. Zackrissons V4 var nog inte färdig aug -71 och den gick bara ngn säsong m mönstradedäck sedan var det slicks o bredare fälgar som användes. På tal om tung styrning, har Stig Z alltid användt en vanlig V4 ratt.
Hälsn Ulf G
- Visa mera