Ultervassarn

  • Jag har fortsatt felsökningen idag och fokus har legat på lambdasensor.

    Först kopplade bort lambdasensor från styrenheten. Sen kopplade jag in en voltmeter på kabeln från lambdasensorn och taktmätaren i testuttaget.

    Jag startade och varmkörde motorn, taktförhållandet ligger fast på 50% och spänningen från lambdasensorn på ca 0,3 V

    När jag t…[Läs mer]

  • Jepp, kallstartsventilen är tät och stänger som den ska.

    Det som jag tycker är lite märkligt är att trots en signal från lambdasensorn som säger fet bränsleblandning så styr styrenheten ut 90% duty cycle. Om jag kopplar bort lambda sensorn då ger styrenheten 50% duty cycle (precis som förväntat). Då signalerar lambdasensorn en snålare bräns…[Läs mer]

  • Tack för tips! 😀

    Nix, det är en av få saker jag inte testat att byta.

    Två frågor:
    1. Är det byta som gäller eller går den att rengöra/smörja på något vis?
    2. Hur påverkar en kärvande styrkolv system/styrtryck?

  • Tack för svaret, jag är medveten om de justerade nivåerna och tanken har också slagit mig. Men som kanske redan har framgått av mig första inlägg så är huvudspåret att laga felet. Måste erkänna att det börjar gå prestige i frågan.. 🙄

  • Hej,
    Jag har en Saab 900i 8v -89 med K-jetronic och lambdareglering med ca 22 000 mil på mätaren. När jag skulle besiktiga bilen fick jag underkänt på hög CO-halt, ca 10. Detta värde överskrider vida vad bilen haft vid tidigare besiktningar och vad man borde kunna förvänta sig av en bil med katalysator.

    Jag har sedan dess kämpat med felsökning…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng