vinkelfyra med kors

  • Tack Bengt, men inga fler förslag? Någon.

  • Söker kopparringar och packningar till 94 mm borr. Förslag på vem/vilka som har sådant till vettigt pris.

  • Tack Regin. Är det någon som har mått och ritning på kamlagerdorn? Kan man göra en lång dorn med tre olika diametrar för lagren och pressa dit dom samtidigt, eller skall det vara tre olika?

  • Jag skall byta balansaxellager och kamaxellager,men jag saknar verktyg till detta.Vill minnas att det i gamla forumet var en tråd om detta, och även en tråd om att bygga (svarva?) egna pressverktyg för att trycka/knacka dit lagren. Någon som vet? Någon som har verktyg? Ritningar?

  • Det avancerar så sakteliga. Topparna är i princip klara. Sedan skall det skruvas ihop en ny rallyrova, fyra till ett grenröret skall så småningom komma på plats. Men det är så mycket annat som tar tid, eller kan det vara så att jag inte får lika mycket gjort längre, allt tar längre tid känns det som! Kan det ha med åldern att göra? Har du någon e…[Läs mer]

  • Någon som vet vad det är för skillnad på 8,3 kammen från SAAB och 8,3S kammen från Ström ? S står väl för ström? Har nämligen kommit över en 8,3 S som ser bra ut, men är det en kam som fungerar i en rallymotor? Undrar även om Strömkammen är en omslipad 8,3 kam ?

  • Undrar vilken glans ni använder för att lacka plast? Jag har provat med 80 men det blev på tok för blankt. Kanske mattsvart ? Jag har lagt plastgrund först, men vet inte om det behövs, beror nog mycket på plastsorten.

  • Fjädrarna är för korta, någon har lagt dit brickor för att få rätt inspänningslängd. Nu har jag skaffat fjädrar i rätt längd, jag tror nämligen att risken för fjäderbrott är stor om fjädern kan vandra i sidled. Har även pratat med B.E Ström som tyckte jag skulle sätta dit rätt fjädrar.

  • Har kommit över ett par dubbelblåstoppar som jag tänkte gå igenom ordentligt för att så småningom montera på den nybyggda 1850 motorn. Men nu till frågan. Det sitter brickor under ventilfjädrarna för att höja fjädertrycket antar jag, men är det inte riskabelt att göra så. Om den fjäderstödjande kanten inte längre syns borde det väl öka risken för…[Läs mer]

  • Har blivit stopp i planerna för tillfället. Firman som slipar och riktar säger att dom måste slipa så mycket att dom kommer under härdningen. Det blev ett missförstånd mellan firman och mig, jag trodde dom slipat men den är ”bara” riktad. Så nu är frågan hur jag skall komma vidare, någon som vet något företag som kan härda?
    Om det inte går att lö…[Läs mer]

  • Nu är veven slipad och riktad, men jag undrar hur det har gått med härdningen? Den är väl ythärdad, till skillnad mot dagens vevar som är härdade rakt igenom? Behöver en stålvev härdas eller går det att använda den ändå? Vem kan härda en stålvev i dag, det är nog inget vanligt jobb.

  • Nu är dom väck! Har tagit bort synkringarna. Har provkört i ”skarp läge”, det var lite ovant i början men efter en stund började det fungera. Växlingarna blir verkligen snabba!

  • Funderar på att ta bort synkringarna i växellådan. 7:40 SP 2. Fördelar och nackdelar med detta? Behöver jag ändra på något i samband med att jag tar bort dom?

  • Knutsson var det ja, K:et var rätt i alla fall. Ja det är motor i den Saaben!

  • Det har jag också tänkt! Hur bra är dagens lågprisoljor jämfört med 70-talets bästa oljor? Hur bra är till exempel Biltemas 5-50 syntetolja egentligen? På dunken står det ”lämplig för rally” eller något liknande.

  • Intressanta bilder. Enkelblåstoppar med delningsplåt ser bra ut, borde vara bättre för hållfastheten jag tänker då närmast på risken för att toppen spricker. Men hur blir det effektmässigt, jag skall ha 45:or och Saabs kors. Hur påverkas vridmomentet och körbarheten dubbelblås kontra enkelblås? Jag tänker mig TG 258 eller liknande kam. Det är väl…[Läs mer]

  • Klart du kan, varför skulle inte det fungera? Det viktiga är att du häller i en olja med hög klassificering, speciellt om du skall tävlingsköra. En syntetolja rensar och håller rent i motorn men i en nybyggd motor är det redan rent och då blir det inte några koksrester som far runt. Kan säkert finnas andra åsikter i denna fråga, men detta är vad…[Läs mer]

  • Som jag skrev i en tidigare tråd har jag lämnat veven på slipning, men nu har turen kommit till topparna! Jag tänker göra i ordning två toppar men undrar vad som är bäst vad gäller kanalerna. Vad rekommenderar ni som har erfarenhet av trimning. Jag tänker skära bort dubbelutblåsen från två toppar jag har, topparna är spruckna och svetsade flera…[Läs mer]

  • Nu är veven skickad på riktning och slipning! Men jag undrar om det är vettigt att sätta i standard vevstakar sedan? Har pratat med Ström, han menar på att dom håller. Vad säger du sonettIII ?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng