vinkelfyra med kors

  • Fjädrarna är för korta, någon har lagt dit brickor för att få rätt inspänningslängd. Nu har jag skaffat fjädrar i rätt längd, jag tror nämligen att risken för fjäderbrott är stor om fjädern kan vandra i sidled. Har även pratat med B.E Ström som tyckte jag skulle sätta dit rätt fjädrar.

  • Har kommit över ett par dubbelblåstoppar som jag tänkte gå igenom ordentligt för att så småningom montera på den nybyggda 1850 motorn. Men nu till frågan. Det sitter brickor under ventilfjädrarna för att höja fjädertrycket antar jag, men är det inte riskabelt att göra så. Om den fjäderstödjande kanten inte längre syns borde det väl öka risken för…[Läs mer]

  • Har blivit stopp i planerna för tillfället. Firman som slipar och riktar säger att dom måste slipa så mycket att dom kommer under härdningen. Det blev ett missförstånd mellan firman och mig, jag trodde dom slipat men den är ”bara” riktad. Så nu är frågan hur jag skall komma vidare, någon som vet något företag som kan härda?
    Om det inte går att lö…[Läs mer]

  • Nu är veven slipad och riktad, men jag undrar hur det har gått med härdningen? Den är väl ythärdad, till skillnad mot dagens vevar som är härdade rakt igenom? Behöver en stålvev härdas eller går det att använda den ändå? Vem kan härda en stålvev i dag, det är nog inget vanligt jobb.

  • Nu är dom väck! Har tagit bort synkringarna. Har provkört i ”skarp läge”, det var lite ovant i början men efter en stund började det fungera. Växlingarna blir verkligen snabba!

  • Funderar på att ta bort synkringarna i växellådan. 7:40 SP 2. Fördelar och nackdelar med detta? Behöver jag ändra på något i samband med att jag tar bort dom?

  • Knutsson var det ja, K:et var rätt i alla fall. Ja det är motor i den Saaben!

  • Det har jag också tänkt! Hur bra är dagens lågprisoljor jämfört med 70-talets bästa oljor? Hur bra är till exempel Biltemas 5-50 syntetolja egentligen? På dunken står det ”lämplig för rally” eller något liknande.

  • Intressanta bilder. Enkelblåstoppar med delningsplåt ser bra ut, borde vara bättre för hållfastheten jag tänker då närmast på risken för att toppen spricker. Men hur blir det effektmässigt, jag skall ha 45:or och Saabs kors. Hur påverkas vridmomentet och körbarheten dubbelblås kontra enkelblås? Jag tänker mig TG 258 eller liknande kam. Det är väl…[Läs mer]

  • Klart du kan, varför skulle inte det fungera? Det viktiga är att du häller i en olja med hög klassificering, speciellt om du skall tävlingsköra. En syntetolja rensar och håller rent i motorn men i en nybyggd motor är det redan rent och då blir det inte några koksrester som far runt. Kan säkert finnas andra åsikter i denna fråga, men detta är vad…[Läs mer]

  • Som jag skrev i en tidigare tråd har jag lämnat veven på slipning, men nu har turen kommit till topparna! Jag tänker göra i ordning två toppar men undrar vad som är bäst vad gäller kanalerna. Vad rekommenderar ni som har erfarenhet av trimning. Jag tänker skära bort dubbelutblåsen från två toppar jag har, topparna är spruckna och svetsade flera…[Läs mer]

  • Nu är veven skickad på riktning och slipning! Men jag undrar om det är vettigt att sätta i standard vevstakar sedan? Har pratat med Ström, han menar på att dom håller. Vad säger du sonettIII ?

  • Har gjort en grov mätning av slaget, det är en 1700 vev. Jag tänker göra som du föreslår sonettlll, lämnar den till en firma med kunskap och gott rykte. Veven ser trots allt bra ut och är väl värd att räddas.Vad jag har förstått finns det inte så många stålvevar kvar. Med 94 mm borr och 1700 vev får jag volymen till 1854, stämmer det Fuling?

  • Har varit på skidsemester en vecka, men nu skall jag försöka ta tag i veven igen. Om det är en vev från Miniparts tillverkades den tydligen ända upp till 74 mm slag! Vilken volym blir det? Beror ju på borrningen också men jag tänker mig 94 mm. Någon som vet? Men om den nu är ”bara lite” krokig ( hur mycket är det?) och jag lämnar den för slipning…[Läs mer]

  • Det är 53,8 på vevtapparna. Den är alltså slipad till underdimension. Ramlagren är oslipade. Skall mäta hur mycket den är krokig,men jag undrar om det är möjligt att pressa den rak eller är det dömt att misslyckas.Det finns ingen märkning på axeln, den jag köpte den av påstod att det var 1,7. Går det att mäta för att se om det är 1,5 eller 1,7?

  • Det är standard gänga, har kollat. Min vev ser inte sådan ut, det är i så fall inte en Saab-Sigge vev. Skall mäta vevtapparna.. Har tagit några bilder på veven men jag vet inte hur jag skall göra, har sparat dom i datorn i stället. Kan i alla fall säga att veven ser ut att vara i ett homogent stycke och är matt grå i färgen. Den är även betydligt…[Läs mer]

  • Går det att se vad det är för material? Skall kolla vad det är för gänga till svänghjulet. Vad är det för gänga i original? Skall fota lite om det kan vara till någon vägledning. Hur kollar jag krokigheten, rulla på ett plant bord och mäta, antar att det är väldigt noga? Kanske sätta fast den i en svarv och rotera? Har ingen aning om varför…[Läs mer]

  • Har kommit över en stålvev som är lite krokig, är det möjligt att rikta den? Är det tänkbart att pressa den i hydraulpressen, eller blir den förstörd?

  • Vad menas med ASAP?? Har för övrigt undrat många gånger varför dom skriver på engelska.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng