xpniklas

  • Hej lennart

    har du provat att justera tillbaka stoppskruven på kopplingskåpan?

    ///Niklas

  • Hej

    Klippt ur XP-manualen avsnittet Väghållning / Styrgeometri / Styrväxel

    Styrväxel

    Styrväxeln på SAAB 93 samt 96 fram till 68 års modell har en styrväxel med utväxling 14:1 och 2,25 rattvarv.
    Från och med årsmodell 69 så monterades en styrväxel med utväxlingen 15,5:1 och 2,7 rattvarv då den 11 % lägre utväxlingen gjorde det lättare att fick…[Läs mer]

  • hej Jag har denna Homologering då jag haft den som källmaterial till XP-manualen.

    Fick den av SAAB-museét så de borde kunna ordna det åt dig så blir det en kopia på kopia mindre och förhoppningsvis bättre kvalité.

    Låter som ett kul projekt. Det är ju en trevlig motor att trimma vi hade ju den förgasaren på motorn när vi tävlade i La Carerra Pana…[Läs mer]

  • Snyggt Anders

    Kollade några gånger på krock sekvensen och man ser att du instinktivt styr emot för att kontrollera sladden men det är lite svårt när man blir ramponerad av en oerfaren förare.

  • Hej Alla

    Lyfte på locket på min förgasare ett antal gånger igår kväll för att försöka utröna felet då den blivit mycket jobbig att köra då förgasaren flödar över på tomgång hela tiden.

    Hittade till slut att den vita plastflärpen som är intryckt i flottören hade flyttat på sig framåt från flottörlagringen.

    Detta gjorde att flotören hakade upp…[Läs mer]

  • Tack för tipset Fuling

    Du är alltid lika informativ 😉

    Nu är både jag och XP-manualen uppdaterad 🙂

    Trevlig helg

    XP-Niklas

  • hej Fuling

    Bevisligen så har flera haft detta problem.

    Du kanske kan berätta var vi kan hitta denna info, om du nu inte har ätit för mycket musselsoppa på sistonde 🙂 eller är det bara en västkust speciallitet 😉

    MVH XP-Niklas

  • ja Fuling

    Varför inte lägga ut receptet här.

    Ja för det första för att jag oftast får skit när jag gör ”reklam” för XP-manualen.

    För det andra för att detta avsnitt är på över 4 A4 sidor med beskrivning, motor specifikation samt simuleringsresultat.
    Tänkte även komplettera i kommande version med bildmaterial.
    Det blir lite omfattande att l…[Läs mer]

  • Hej

    Det finns ett väl utvecklat 2L koncept till V4 motorn.
    Närmare bestämt får man 1993 cc. Jag kallar det Hillbykonceptet då han är den i min närhet somm byggt sådana motorer på sistonde.

    I princip använder man 94 mm kolvar och strokar en 1700 vev med BMW stakar.

    JAg har nya billet stakar på g så man får exakt rätt längd på dem så man slipper…[Läs mer]

  • Orginal plattan som värmeisolerar sitter där.

    Skall kolla nålventilen när jag bestyckar om för den moderna soppan.

    MVH Niklas

  • Hej

    Ur klippt från XP-manualen;

    Standard tryckplattan till 96:an ger ett tryck på ca 300 kg att jämföras mot Sport och MC850 plattan som med dubbla spiralfjädrar ger 350-400 kg beroende på fabrikat. Om man delar effekten på 66:an,
    42 hp/300 kg så får man 0,14 hp/kg, för Sporten blir det 55/400 vilket även det är 0,14 hp/kg.

    Den solfjäder t…[Läs mer]

  • Hej Ola

    Det finns ett specialverktyg för att kolla flottörnivån i bilen utan att demontera förgasaren.

    Jag har fått tag på ett men tiden räcker ju inte riktigt till för alla delar man skulle vilja nyproducera.

    ///XP-niklas

  • Hej

    Jag antar att du ej är XP-användare för vi har två olika typer.

    Vi har dels en typ man trycker in där det dessutom ingår en gummihatt så man inte skadar lacken och så att det blir tätt in och ut för att undvika rinningar och fuktskador.
    K3 std, 150 pix

    Sedan har vi en typ där man skruvar fast listen vilket är mer lämpligt för tävlingskörni…[Läs mer]

  • För er som tvekar så vet jag från en säker källa ! att nedanstående stötdämpare är godkända för Hysterisk racing 😀

    MVH Niklas

  • Hej

    Kolla på
    http://motor.msn.se
    under Fler Nyheter

    IA’s 93:a finns på bild 5 tilsammans med hans andra bil han körde där.

    Lördagens tider finns ute nu och han putsade hastigheten till 147,1 på körning 4.

    Notera att det finns många bilar som körde betydligt långsammare.

    Det var inte bara IA som hade problem med fäste o ojämt underlag.…[Läs mer]

  • Hej

    Jo det är snitthastigheten.

    Det är svårt att gissa hur fort det skulle gå på asfalt.

    De flesta körde bra mycket långsammare på is dels pga problem med fäste för att accelerera 1 km. Sedan är det ingen blankis direkt utan ganska knögligt och uppkört.

    Jag tror IA såg uppemot 160 på GPS mätaren.

    Det visade sig dock att det ej satt någon diff…[Läs mer]

  • Hej

    Pratade med IA en snabbis nu.

    Det hade varit en massa ”spektakel” med uppvisningar och grejer idag så det hade inte blivit så mycket köra.

    Han har varit ute på en repa men med de smala däcken så spann den hela vägen på trean så det gick inte att komma upp i någon hastighet så han gick in igen.
    Dessa däck är ändå specialframtag…[Läs mer]

  • Hej

    Jag har kört rullande landsväg med SSK´s 2″ system på en helt std kortnos med ett gammalt rostigt orginalsystem vilket delvis finns redovisat i XP-manualen.
    2″ systemet gav 5hp till och XP-konan ytterligare lite samt i detta fallet även ca 500 rpm mer.

    För att få ned ljudet så är ett bra tips att försöka få tag på en std B slutljudämpa…[Läs mer]

  • xpniklas svarade på ämnet 8,3 och 8.3 S i forumet SSR 10 år, 4 månader sedan

    Hej Jonas

    Var är mina kammar att mäta? 😉

    Nå väl. Skämt åsido. Jag köpte ju enligt ovan Uppsälls 8.3S kam och den är nu upmätt och mätdata grad för grad behandlat i 4stHEAD se http://www.profblairandassociates.com

    Således så kan jag nu leverera både SAAB´s 7.2, 7.6 samt 8.3S kamaxlarna.
    Jag kommer ej ihåg vad SSK tog för de kamaxlar som Hedl…[Läs mer]

  • Hej

    Intressant diskussion. Fuling nämner Dahlhems för att hitta 94 mm kolvar.
    De tar 2695 för en sats. Andreas nämner ett gammalt pris på 3600.

    För de av er som är XP-användare så vet ni att vi sedan flera år kan leverera 90.5, 92 samt 94 mm kolvar.
    Vi ligger några hundra under Dahlhems på 2400 kr för en sats.

    Jag har även tagit fram special…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng