Information från Svenska Saabklubben Reservdelar AB (SSKR AB)
Till grund för SSKR :s verksamhet ligger Svenska Saabklubbens ägardirektiv, ur vilket nedanstående inledning är saxad: ”I SSKR:s uppdrag inom ramen för dess verksamhet ligger ett ansvar att underlätta och möjliggöra bevarandet och brukandet av alla Saabs bilmodeller och husvagnar som tillverkats av Saab, detta för att bevara såväl nuvarande som framtida aspekter av det kulturarv som utgör Saabs historia för att möjliggöra att gårdagens Saabar kan köras på morgondagens vägar. Samtliga Saabmodeller från de första, till de sista är lika viktiga ur ett teknik- och kulturarvsperspektiv. Det medför att de äldre bilarnas reservdelsbehov är lika viktiga som de sista modellerna och omvänt, utifrån detta övergripande perspektiv.” Detta kan för verksamhetsmålen sammanfattas på följande sätt:
- Vidareutveckla verksamheten avseende marknad och tillverkning
- Utveckla och bredda samarbete med befintliga och nya leverantörer
- Stärka verksamheten avseende de äldre modellerna
- Utveckla verksamheten avseende de yngre modellerna
- Stärka lönsamheten
- Fortsatt utveckling och renodling av verksamheten i Skattkärr, med fokus på de klassiska Saabmodellerna.
- Fortsätta organisera/utveckla verksamheten på Stallbacka med fokus på de nyare modellerna.
- Utvecklat samarbete med TechRoi, Hedin Parts och övriga partners på leverantörsområdet.
På förekommen anledning och frågor från klubbmedlemmar och leverantörer vill här förtydliga tidigare information om verksamheten i Bakrutan och inslag i olika medier.
7 svar till ”Information från Svenska Saabklubben Reservdelar AB (SSKR AB)”
-
Var slutar äldre Saab modeller och vilken räknas som första nyare modell?
-
Som bolaget har beskrivit är äldre upp till 9000.
-
Betyder det att Saab 90 räknas som andra nyare modell?
-
Saab 90 är innan 9000 så nej.
-
-
-
Planen för framtiden tycker jag ser bra ut. 👍
Kan någon förklara för mig en sak jag inte förstår här? Varför gör man en indelning i dessa tre kategorier: “de klassiska Saabmodellerna”, “de äldre modellerna” och “de nyare modellerna”. För den som inte vet vad som räknas som vad tänker jag att det bara förvirrar. Alla har en personlig relation till vad som är nytt och äldre. Många skulle nog kalla alla Saabs cabrioleter, även 9-3, för klassiska t.ex.
Alla Saabmodeller har ju ett eget namn/nummer. Det borde väl räcka som indelning. När man söker en reservdel till sin bil utgår man ju först från bilens modell och därefter reservdelens art nr.
För övrigt känns det en aning motsägelsefullt att kalla över 40år gamla bilar för “nyare modeller” ett förhållande som bara blir märkligare med tiden. Nu när de nyaste Saabarna (jag räknar då inte NEVS) lanserades för ca 25-15år sedan måste rimligen alla Saabar betecknas som äldre modeller. I alla fall för alla utom vissa av oss Saab-entusiaster.
-
Hej!
Vettiga tankar.
Skicka gärna detta till bolagets styrelse.
-
-
Händer det med TechRoi samarbetet.Vad är tidsplanen för första delarna från ?
Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.