En renoverad logotyp för Svenska Saabklubben

Kategori:

Svenska Saabklubben har en väldigt vacker, unik och speciell logotyp. Den formgavs ursprungligen av Saabs legendariska illustratör Rony Lutz, med tydlig koppling till föreningens tidigare namn Svenska Saabregistret. Saabklubbens logotyp pryder 1 000-tals Saabar över hela Sverige.

Logotypen återspeglar tydligt kopplingen till de äldre modellerna av Saab, med den gamla logotypen bestående av “SAAB” och ett flygplan. De svenska färgerna framgår likaså mycket bra. Det har dock saknats en koppling till de nyare modellerna av Saab i vår logotyp.

Föreningens logotyp har heller inte varit tillgänglig i högre kvalitet för digital hantering.

Vi har diskuterat detta inom styrelsen för Saabklubben, samt arbetat med att försiktigt renovera vår logotyp. Styrelsen vill inte byta logotyp. Vi vill förvalta och förbättra, utan att skapa merarbete eller förvirring.

Svenska Saabklubbens logotypI söndags hade vi ett styrelsemöte inom Saabklubben där den renoverade logotypen godkändes.

Som ni kan se så är denna logotyp i princip identisk med tidigare logotyp. Det som skiljer dem åt är typsnittet för “Svenska Saabklubben”, där vi nu använder typsnittet Gill Sans som Saab använde under 90- och 00-talet, samt att flygplanet under “SAAB” nu är tydligare och mer likt den gamla Saab-logotypen.

Denna renoverade logotyp kommer vi successivt att introducera inom klubbens olika områden från 2015 och framåt. Då denna logotyp är så lik den tidigare logotypen så måste vi inte producera någon ny klubbregalia, flaggor eller liknande. Det är enbart när vår logotyp används framöver som den nya versionen är aktuell.

Vi är väldigt stolta över, samt nöjda med, Saabklubbens klassiska logotyp. Denna försiktiga renovering är enbart avsedd att tydliggöra vår bredd och förenkla den digitala hanteringen av vår logotyp.

Om ni vill diskutera detta så får ni gärna göra det i vårt forum: https://saabklubben.se/forum/amne/en-renoverad-logotyp-for-svenska-saabklubben/

Dela gärna detta inlägg på sociala medier

Lämna en kommentar